נשיאה היוצא של ארה"ב הפר את כללי הטקס בסירובו העיקש להכיר בהפסד שלו ולברך את הנשיא הנבחר ג'ו ביידן, אך על מסורת אחרת הוא דווקא כן שומר. אמש (ג') התייצב דונלד טראמפ אל מול המצלמות בבית הלבן והעניק "חנינה" לתרנגול הודו לקראת חג ההודיה.
5 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ טקס לקראת חג ההודיה הבית הלבן חנינה ל תרנגול הודו ארה"ב
דונלד טראמפ טקס לקראת חג ההודיה הבית הלבן חנינה ל תרנגול הודו ארה"ב
טראמפ, מלניה ותרנגול ההודו "תירס". יש לו המון מזל
(צילום: MCT)
בחג שיצוין מחר יאכלו האמריקנים כ-45 מיליוני תרנגולי הודו, ובטקס ביזארי-משהו שנהוג בבית הלבן כבר עשרות שנים, חסים הנשיאים על חייהם של כמה תרנגולים, אם כי רק אחד מהם מקבל "חנינה". מי שקיבל הפעם את החנינה הנשיאותית היה תרנגול הודו בשם "תירס", שיחד עם התרנגול "קוב" יישלח לבלות את שארית חייו בקמפוס של אוניברסיטת המדינה של אייווה.
"תירס, אני מעניק לך בזאת חנינה מלאה", הכריז טראמפ בטקס בגן הוורדים, בעודו מרים את ידו מעל התרנגול. "תסתכלו על הציפור היפהפה הזו, איזה מזל יש לה", התלוצץ כשלצדו רעייתו מלניה.
הטקס נערך שעות ספורות לאחר שביידן הציג את הבכירים שבהם בחר להוביל בממשלו את מדיניות החוץ והביטחון הלאומי, תוך שהוא מכריז על כוונתו להחזיר את ארה"ב לקדמת הבמה העולמית. טראמפ – שמסרב להכיר בניצחונו של ביידן אך בצל כישלונו לשנות את תוצאות הבחירות דרך בתי המשפט מאפשר כעת לאנשיו לשתף פעולה עם צוות המעבר שלו – התייחס במרומז להכרזתו של ביידן. "אמריקה תחילה – אסור לעזוב את זה", אמר על הכינוי למדיניות החוץ שלו שאותה הוביל לאורך ארבע שנות כהונתו, ובמסגרתה התעמת לא אחת עם בעלות בריתה של ארה"ב ופרש מארגונים והסכמים בינלאומיים שונים.
5 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ טקס לקראת חג ההודיה הבית הלבן חנינה ל תרנגול הודו ארה"ב
דונלד טראמפ טקס לקראת חג ההודיה הבית הלבן חנינה ל תרנגול הודו ארה"ב
מרים את היד מעל התרנגול. טראמפ בטקס בבית הלבן
(צילום: AFP)
5 צפייה בגלריה
תאודור בנם של איוונקה טראמפ ו ג'ארד קושנר עם תרנגול הודו טקס בבית הלבן
תאודור בנם של איוונקה טראמפ ו ג'ארד קושנר עם תרנגול הודו טקס בבית הלבן
תאודור, נכדו של הנשיא ובנם של איוונקה טראמפ וג'ארד קושנר, משחק עם תרנגול ההודו
(צילום: EPA)
בצל המגפה שמשתוללת בארה"ב והתבוסה הצורבת שנחל, טראמפ לא התלוצץ הפעם, כמו בטקסים קודמים. אולם בכלי התקשורת האמריקנים הזכירו את דבריו מהטקס ב-2018, אז תיאר בבדיחות תרחיש דומה להפליא לסירובו הנוכחי לקבל את תוצאות הבחירות.
"אלו היו בחירות הוגנות", אמר אז טראמפ על ה"תחרות" בין שני תרנגולי ההודו. "לצערי, גזר (שם אחד התרנגולים אז), סירב להכיר בהפסד ודרש ספירה חוזרת, ואנחנו נלחמים יחד עם גזר. אבל אני אומר לכם, הגענו לאותה תוצאה. גזר, אני מצטער, התוצאה לא השתנתה".
החנינה שהעניק אמש לא הייתה אמיתית כמובן, אך בארה"ב תוהים כעת אם בכוונת טראמפ לחון בשבועות האחרונים שלו בתפקיד גם בני אדם. בימיהם האחרונים בבית הלבן נשיאים רבים השתמשו בסמכות הנשיאותית רבת-העוצמה הזו באופן חופשי יותר ממה שהרשו לעצמם לאורך הכהונה עצמה.

היו כאלו שעשו זאת כדי לקדם אחדות לאומית, כמו ג'רלד פורד וג'ימי קרטר שהעניקו חנינות לאמריקנים שהשתמטו משירות צבאי במלחמת וייטנאם. ברק אובמה, בצעד שרבים התנגדו לו, קצב יומיים לפני השבעתו של טראמפ את עונשה של צ'לסי מנינג, החיילת שהדליפה מאות אלפי מסמכים לוויקיליקס ושינתה את מינה בכלא.
טראמפ עצמו העניק לאורך כהונתו חנינות לכמה עברייני סמים קלים שנגזרו עליהם עונשים חמורים, והפרשנים סבורים כי הוא צפוי לחון עוד אסירים כאלו לפני תום כהונתו. אולם הוא עשוי להעניק גם כמה חנינות פחות שגרתיות, כמו לכמה ממקורביו שהסתבכו עם רשויות החוק.
הלילה דיווחו כלי תקשורת אמריקניים כי טראמפ אמר למקורביו שהוא מתכוון לחון את מייקל פלין, יועצו לביטחון לאומי לשעבר שהודה בפני בית המשפט כי שיקר ל-FBI, במהלך החקירה שהתנהלה סביב ההתערבות הרוסית בבחירות של 2016. לפי הדיווחים טראמפ טרם קיבל החלטה סופית, ועשוי עדיין לשנות את דעתו, אך כבר לפני כמה חודשים אמר שהוא שוקל לחון את פלין. הוא טען בחודש מרץ שה-FBI ושמשרד המשפטים בממשלו שלו "הרסו" את חייהם של פלין ושל בני משפחתו.
5 צפייה בגלריה
מייקל פלין. טראמפ האשים: "ה-FBI הרס לו את החיים"
מייקל פלין. טראמפ האשים: "ה-FBI הרס לו את החיים"
מייקל פלין. טראמפ האשים: "ה-FBI הרס לו את החיים"
(צילום: רויטרס)
בעבר העלה טראמפ אפשרות שיחון גם את אדוארד סנואודן, שהדליף ב-2013 מסמכים שחשפו את תוכניות הריגול של ה-NSA בארה"ב ובעולם, ומאז נמלט וחי בגלות ברוסיה. טראמפ הרהר גם בחנינה ל"ג'ו האקזוטי", כוכב סדרת הטלוויזיה של נטפליקס "חיות רעות".
יש כאלו הסבורים שטראמפ עשוי להרחיק לכת עוד יותר מחנינות לא-שגרתיות שכאלו ולחון את עצמו, בצל הבעיות המשפטיות שעמם הוא צפוי להתמודד לאחר תום כהונתו. בנוסף למחלוקת המשפטית באשר לשאלה האם נשיא יכול לחון את עצמו, חנינה פדרלית לא תפטור אותו מהליכים המתנהלים במדינות עצמן, כמו זה שמנהלת נגד הארגון שלו התביעה בניו יורק.