יום לאחר שנדמה היה כי סאגת מאחז אביתר בתחומי המועצה האזורית שומרון נמצאת על סף פשרה שבמסגרתה המשפחות במקום יעזבו את השטח עד סוף השבוע והבתים יישארו במקומם, נדמה כי עדיין לא נאמרה המילה האחרונה.
נציגי המאחז, תנועת נחלה, אנשי השומרון ורבנים נפגשים בצהריים (יום ג') עם הרב חיים דרוקמן, ממנהיגי הציונות הדתית, כדי לדייק את מתווה הפשרה ולגרום לשני הצדדים להסכים לו. לקראת הפגישה נודע כי ייתכן שיוצע מתווה אחר. הנושא המרכזי שחשוב למתנחלים הוא הישארות אזרחית על הקרקע.
שר הביטחון בני גנץ טרם חתם על ההסכם, וניכר כי כמה בעיות משפטיות מונעות ממנו לעשות זאת. לפי המתווה, סוכם כאמור כי המשפחות יעזבו עד סוף השבוע את המאחז והבתים יישארו במקומם. במקביל, כוח צבאי יאייש את הגזרה, המנהל האזרחי יקיים בדיקה למעמד הקרקע, ובעוד כמה שבועות תוקם במקום ישיבה.
ואולם, המדינה לא יכולה להתחייב על הקמת ישיבה לפני שהתברר מעמד הקרקע. לכן, היועצים המשפטיים לא יכולים לאשר מתווה שיש עמו בעיה חוקית. לבעיה המשפטית ישנם שלל פתרונות, כמו למשל להחליט שמבנה הישיבה הוא חלק מהבסיס הצבאי. גורמים במאחז טענו כי סעיף הקמת הישיבה הוא קריטי למתווה, ולכן הם אינם מוכנים לחתום על ההסכם בלעדיו.
2 צפייה בגלריה
 גבעת אביתר
 גבעת אביתר
חשש מפינוי קרוב באביתר
(צילום: רויטרס)
בתחילת השבוע אישרו המתנחלים ברוב של 70 מול 30 אחוזים את המתווה. לאחר מכן הם ערכו מסיבת עיתונאים שבה הביעו את שמחתם על פרטי הסכם הפשרה. מי שעומד מאחורי הניסיון להגיע להבנות הוא ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן, שנמצא בדיאלוג ישיר עם מקבלי ההחלטות בממשלה.
יו"ר הציונות הדתית ח"כ בצלאל סמוטריץ' טען הבוקר כי הממשלה חזרה בה מההסכם שעל הפרק. "אחרי הסכמת המתיישבים, כתבתי שהכדור בידיים של הממשלה. כתבתי את זה פשוט כי אני מכיר את הדינמיקה", צייץ סמוטריץ'. "אז עכשיו, למרות הפרסומים המוקדמים, הממשלה חוזרת בה ומסרבת לנוכחות אזרחית רציפה ביישוב. אני מחזק את תושבי הישוב ורבבות תומכיהם וקורא להם לא להסכים לשום שחיקה בהבנות". מיד לאחר מכן טרחו אנשי המאחז להוציא הודעה משלהם, שבה נטען כי הכול כשורה עם המתווה.
2 צפייה בגלריה
יוסי דגן והרב חיים דרוקמן
יוסי דגן והרב חיים דרוקמן
יוסי דגן נפגש עם הרב חיים דרוקמן
(צילום : מועצת שומרון)
לפי גורמים שמעורבים בפרטים, הקושי המשפטי קריטי לשר גנץ, שמבקש לדבריהם לעשות הכול לפי החוק. מנגד, למתנחלים חשוב שתישאר נוכחות אזרחית על השטח ומכאן נולד רעיון הקמת הישיבה.
בעקבות העיכוב בחתימה על המתווה והחשש מפינוי, קראו המתנחלים לבני נוער ולמשפחות להגיע למאחז ו"להציף" אותו באנשים כמה שיותר מהר. שר הביטחון גנץ הנחה אתמול את צה"ל לפנות את המאחז בימים הקרובים בכל מקרה. כוחות תגבור צבאיים ומשטרתיים צפויים להגיע לגזרת שכם באוגדת איו"ש לטובת ביצוע המשימה.