נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הזהיר היום את המערב לא לחצות את "הקווים האדומים" של רוסיה, ואמר שהיא תגיב בתקיפות ובמהירות לכל פרובוקציה – באופן שיגרום לאחראים להתחרט על מעשיהם. פוטין אמר את הדברים בנאום מצב האומה השנתי, בתקופה של מתיחות גדולה בין רוסיה לאירופה וארה"ב - בעקבות הדאגה מריכוז הכוחות הרוסיים בגבול אוקראינה, וממצבו של אלכסיי נבלני - איש האופוזיציה ויריבו הגדול ביותר של פוטין ברוסיה.
בנאום בפני שני בתי הפרלמנט ברוסיה אמר פוטין: "אני מקווה שאף אחד לא יעז לחצות את הקו האדום של רוסיה, ואנחנו נקבע היכן הוא עובר בכל מקרה ספציפי. מי שיארגנו פרובוקציות כלשהן, שמאיימות על ליבת האינטרסים הביטחוניים שלנו, יתחרטו".
4 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נאום מצב האומה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נאום מצב האומה
נאום מצב האומה של פוטין
(צילום: EPA)
"חלק מהמדינות התחילו מנהג מגונה שבו הן מאשימות את רוסיה בכל דבר. זה סוג חדש של ספורט", אמר פוטין בנאום מצב האומה. הוא טען שרוסיה מעוניינת ב"יחסים טובים" עם כל הקהילה הבינלאומית – גם עם מי שלא רואה איתה את הדברים עין בעין. "אנחנו רוצים יחסים טובים, ובאמת שלא רוצים לשרוף גשרים, אבל אם מישהו מפרש בטעות את הכוונות הטובות שלנו בתור אדישות או חולשה, ומתכוון לשרוף את הגשרים האלה ואפילו לפוצץ אותם, הוא צריך לדעת שהתגובה של רוסיה תהיה א-סימטרית, מהירה ותקיפה".
נאום מצב האומה של פוטין נמשך 78 דקות, והתמקד בתגובה למשבר הקורונה ובמצב הכלכלי. פוטין לא הזכיר בנאומו את נבלני – ששובת רעב במחאה על תנאי מאסרו ומצבו הבריאותי מידרדר. ארצות המערב מחו בפני רוסיה על העונש שנגזר על נבלני ועל תנאי מאסרו. בנושא האוקראיני ארה"ב ובעלות בריתה קראו לרוסיה להסיג את הכוחות מהגבול.

4 צפייה בגלריה
אלכסיי נבלני
אלכסיי נבלני
אלכסיי נבלני . מצבו במושבת העונשין הידרדר, והוא אושפז
(צילום: רויטרס)
תומכי נבלני הכריזו שהיום - כשפוטין נושא את נאומו השנתי לאומה - הם מתכוונים לצאת בהמוניהם להפגנות. ארגון OVD-Info, שעוקב אחרי מחאת האופוזיציה בחודשים האחרונים, דיווח שהמשטרה עצרה בינתיים 102 מפגינים ברחבי רוסיה. בהפגנות דומות למען נבלני שנערכו בינואר השנה עצרה משטרת רוסיה יותר מ-10,000 בני אדם.
עוד לפני שההפגנות יצאו לדרך נעצרו היום במוסקבה שתיים מבעלות הברית של נבלני – פעילת האופוזיציה ליובוב סובול וקירה ירמיש, הדוברת של נבלני. "כרגיל, הם חושבים שאם הם יבודדו את 'המנהיגים' לא תהיה שום מחאה", אמר ליאוניד וולקוב, מקורב לנבלני. "בוודאי שהם טועים". מקורב נוסף, רוסלן שבדינוב, אמר: "כרגע הם עוצרים ברחבי רוסיה מפגינים פוטנציאליים. זה דיכוי. זה לא מקובל. אנחנו צריכים להילחם באפלה הזאת".