2 צפייה בגלריה
הודעת ראובן ריבלין ליו"ר הכנסת יולי אדלשטיין בדבר סיום המנדט והחזרתו לכנסת
הודעת ראובן ריבלין ליו"ר הכנסת יולי אדלשטיין בדבר סיום המנדט והחזרתו לכנסת
ריבלין. "לצערי אין נשיא בתולדות ישראל עם ניסיון כמו שלי בהרכבת ממשלות"
(צילום: אורי דוידוביץ')
נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין לא מתכוון לפעול הפעם להקמת ממשלת אחדות כפי שעשה במערכות הבחירות הקודמות. בשיחות סגורות הוא אומר כי הדבר לא רלוונטי בעקבות ריבוי המפלגות שרואות עצמן מפלגות שלטון.
ריבלין גם לא צפוי להקדים הפעם את ההתייעצויות על זהות חבר הכנסת שיקבל את המנדט להרכבת הממשלה ויעשה זאת רק לאחר קבלת תוצאות הרשמיות, בניגוד לחלק מהסבבים הקודמים. המשמעות: סבב הממליצים לא יגיע לבית הנשיא לפני יום רביעי הבא, 31 במרץ.
ריבלין הפך בשנתיים האחרונות לנשיא המנוסה ביותר במעמד חלוקת המנדט (שש פעמים עשה זאת). הוא החליט שגם הפעם יועברו ההתייעצויות בשידור חי מבית הנשיא ובשקיפות מלאה כדי להזם שמועות ודיווחים שהוא יהיה בעד מחנה כזה או אחר. "לצערי אין נשיא בתולדות מדינת ישראל עם ניסיון כמו שלי בהרכבת ממשלות", אמר בשיחות סגורות. מערכת הבחירות הנוכחית תהיה האחרונה של הנשיא, שמסיים את כהונתו בחודש יולי הקרוב.
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ראובן ריבלין בני גנץ
בנימין נתניהו ראובן ריבלין בני גנץ
בנימין נתניהו, ראובן ריבלין ובני גנץ. הפעם לא ימהר ריבלין ללחוץ על אחדות
(צילום: עמוס בן גרשום/ לע"מ )
בית הנשיא פרסם את לוח הזמנים הצפוי להמשך הליך הבחירות לכנסת ה-24 והרכבת הממשלה. ההתייעצויות לקראת הטלת המנדט ייערכו בבית הנשיא לאחר שתוצאות הבחירות יימסרו לריבלין על ידי יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, שופט בית המשפט העליון עוזי פוגלמן, בתום שמונה ימים מיום הבחירות בהתאם לקבוע בחוק.
התאריך המאוחר ביותר להטלת המנדט על אחד מחברי הכנסת הוא 7 באפריל, שבועיים מיום הבחירות. לפי החוק, למקבל המנדט יהיו 28 ימים להרכיב את ההמשלה כשהנשיא רשאי להאריך את התקופה ב-14 ימים נוספים. אם לא יעלה בידו להרכיב ממשלה, ריבלין יוכל להעביר את המנדט למועמד אחר או להודיע ליושב ראש הכנסת שהוא לא רואה אפשרות להרכבת ממשלה. לאחר מכן רשאים חברי הכנסת לבקש מהנשיא להטיל את המנדט על חבר כנסת אם יושגו 61 חתימות תוך 21 ימים. במקרה שכזה יזכה אותו חבר כנסת בשבועיים להרכיב ממשלה. אם לא יצליח – תלך ישראל לבחירות נוספות.