מנהיגים עולמיים בעבר ובהווה, אמנים ורבים אחרים השתתפו הבוקר (יום ג') באזכרה וירטואלית במלאות ארבע שנים למותו של נשיא המדינה התשיעי של ישראל, שמעון פרס. באירוע הוקרנו גם קטעי ארכיון ולקחו חלק בני משפחת פרס, ראשי מדינות, שותפים לדרכו של פרס מהארץ ומהעולם ותלמידי בתי ספר ברחבי הארץ. ynet העביר בשידור ישיר את האזכרה.
הנשיא ראובן ריבלין פתח את האזכרה בהתייחסות להתמודדות עם משבר הקורונה ואמר: "שמעון יקירנו, אין לי ספק שהיו לך כמה רעיונות אם היית כאן איתנו. אתה כבר אינך כאן, אבל את רסיסי הרוח האנושית המפעימה שלך עוד אפשר לחוש. את הרוח הזו, שזוכרת שסטטיסטיקה היא כלום בלי חלומות. אני מקווה שנצליח ללכוד, לנשוף בחיים שוב ושוב ושוב כדי שנהיה ראויים לזכרך".
7 צפייה בגלריה
הנשיא המנוח שמעון פרס
הנשיא המנוח שמעון פרס
הנשיא המנוח שמעון פרס
(צילום: רויטרס)
7 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו. "הוא תמיד מהיכן התחלנו"
(צילום: מרכז פרס לשלום וחדשנות)
7 צפייה בגלריה
הילארי קלינטון
הילארי קלינטון
הילרי קלינטון. "מנהיג מעורר השראה"
(צילום: מרכז פרס לשלום וחדשנות)
7 צפייה בגלריה
ראובן ריבלין
ראובן ריבלין
ראובן ריבלין. "שנהיה ראויים לו"
(צילום: מרכז פרס לשלום וחדשנות)
גם ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס למגפה ואמר: "במלאות ארבע שנים לפטירת שמעון פרס הבלתי נשכח אני מבקש לפתוח בעיקרון יסודי שהוא נהג לחזור עליו ממרום שנותיו: תחלוף סופה, תעבור סערה. האתגר גדול אבל יש לנו יכולת להתגבר עליו, כי כבר עמדנו בסערות חזקות. שמעון תמיד זכר מהיכן התחלנו וידע שמדינת ישראל מייצגת כוחות כבירים, ולכן הוא היה בטוח שלא ניכנע לקשיים חולפים.
"שמעון תרם להתפתחותה של ישראל בהרבה מאוד תחומים, ואולי מעל הכול - בביטחון. המעורבות שלו בהשגת נשק, בצמיחת התעשיות הביטחוניות, בטיפוח יכולות אסטרטגיות, בהגברת כושר ההתרעה - המעורבות הברוכה הזאת תעמוד לדורות. לפני שנתיים זכיתי לחנוך את מרכז שמעון פרס למדעי הגרעין. זהו מיזם של הכרת תודה לשמעון על התעוזה והתושייה שלו אל מול איומי ההשמדה כלפינו.
"כשר ביטחון בממשלתו של יצחק רבין ז"ל לפני 44 שנים דחק שמעון בפעולה הנועזת של חילוץ בני הערובה באנטבה. ב'מבצע יהונתן' צה"ל לימד את העולם שיעור בעמידה נחרצת נגד הטרור. והדמעה ששמעון הזיל עם נפילת אחי יוני ז"ל נוגעת עד היום בנימי נפשי".
על הסכמי השלום שנחתמו עם איחוד האמירויות ובחריין אמר נתניהו: "זה שלום שרוחו של שמעון פרס בוודאי שואבת ממנו נחת. יהי זכרו ברוך".
7 צפייה בגלריה
נרנדרה מודי
נרנדרה מודי
ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי. "אנחנו חייבים לו"
(צילום: מרכז פרס לשלום וחדשנות)
7 צפייה בגלריה
ניקולאי סרקוזי
ניקולאי סרקוזי
סרקוזי. "חושב עליו לעיתים קרובות"
(צילום: מרכז פרס לשלום וחדשנות)
מזכירת המדינה האמריקנית לשעבר הילרי קלינטון הגדירה את פרס "איש יוצא דופן" והוסיפה שהוא לא היה רק אחד מהאבות המייסדים של מדינת ישראל, אלא "מנהיג עולמי שעורר השראה עבור רבים מאיתנו. היה לי הכבוד לעבוד איתו. כגברת הראשונה, כחברת סנאט וכמזכירת המדינה. הוא היה לא רק חבר, אלא מנטור לבעלי (ביל קלינטון, א"א) ולי. תמיד הערצתי את היכולת המיוחדת שלו לשלב בין חלומות וחזון נועז. אני לא חושבת שהוא אי פעם שכח משהו. ומעל הכול, הנשיא פרס היה אופטימי".
לקראת האזכרה שלח הנסיך הירדני חסן מכתב לבן חמי פרס: "בכבוד גדול והערצה, אני ועוד רבים אחרים נזכרים היום בקולגה שהיה איש חזון ומדינאי נבון. הנשיא פרס לא אהב פוליטיקה פוגענית ומקוטבת. הוא ייצג את האומץ, את הרצון ואת היושר שאפיינו עידן של מנהיגים - שלמרבה הצער - נעלם. חייל משוחרר של מלחמה ושלום. לשמעון היו תכונות של גנרל אימתני ומעלות של משכין שלום מסור. משכיני שלום עומדים על כתפי ענקים".
7 צפייה בגלריה
סטרייסנד. "ימשיך לזרוח"
סטרייסנד. "ימשיך לזרוח"
סטרייסנד. "ימשיך לזרוח"
(צילום: יוסף אבי יאיר אנגל)
ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי: "הנשיא פרס הכיר את הסכנות שבמלחמה ובגלל זה הוא עשה מאמצים לקידום שלום עולמי. כולנו בהודו וישראל נמשיך לעבוד יחד על מנת לממש את החזון הנהדר שלו של שותפות בין שתי התרבויות העתיקות שלנו. אנחנו חייבים לו את זה".
נשיא צרפת לשעבר ניקולא סרקוזי: "העולם מתגעגע לקול שלו, לאדם שהיה, למזג רוחו ולרעיונות שלו. העולם איבד מנהיג נהדר שתרם לשלום עולמי, ואני איבדתי חבר יקר שתמיד נהניתי לשוחח איתו. אנחנו מתגעגעים לשמעון פרס בגלל שבעולם המבולגן והבעייתי שלנו חסרות מילות שלום, פשרה ודיאלוג יותר מתמיד. מעולם לא שכחתי אותו. אני חושב עליו לעתים קרובות".
השחקנית והזמרת ברברה סטרייסנד אמרה: "מה שאהבתי בשמעון זה שהוא תמיד עודד אותנו לשאוף למשהו טוב יותר. גם כיחידים וגם באופן קולקטיבי, מסר שחשוב שכולנו נזכור בזמנים שכאלה. איזו דוגמה הוא היווה לכולנו. אור מורשתו ימשיך לזרוח כמשואה לעולם. במילותיו של שמעון, אם ברצונך להיות גדול, עלייך לשרת מטרה גדולה".