2 צפייה בגלריה
עמדת חיסונים ניידת של מכבי ביפו
עמדת חיסונים ניידת של מכבי ביפו
עמדת חיסונים ניידת של "מכבי" ביפו
(צילום: רויטרס)
נתוני התחלואה בקורונה מצביעים על ירידה משמעותית בתחלואה בקורונה בקרב בני 60 ומעלה, שהיו הראשונים לקבל חיסונים נגד נגיף הקורונה. לפי הנתונים הללו, החיסונים יעילים בהפחתת התחלואה בנגיף.
בגל הראשון, בחודשים מרץ ואפריל, שיעור המאומתים בני 60 ומעלה עמד על 19.5%, בגל השני בחודשים ספטמבר ואוקטובר צנח השיעור ל-12.1%. בחודש דצמבר, במהלך הגל השלישי, עמד מספר המאומתים בני 60 ומעלה על 12.7%. בחודש ינואר עם תחילת השפעת מבצע החיסונים ירד השיעור ל-10.1% וכעת בחודש פברואר, לאחר שרוב האוכלוסייה בגילים האלה כבר חוסנה, חלה ירידה חדה ו-6.5% מהמאובחנים בחודש הזה הם בני 60 ומעלה.

מנגד, שיעור הצעירים מתוך הנדבקים ממשיך לעלות. במרץ ואפריל שיעור המאומתים בני 30 ומטה עמד על 42.4%. בגל השני בספטמבר אוקטובר עלה המספר ל-52.4%. הנתון ירד מעט בתחילת הגל השלישי, בחודש דצמבר, ל-49.3%, אך עלה בחודש ינואר ל-56.6%.
בחודש הנוכחי 61.7% מהמאומתים הם בני פחות מ-29 - הקבוצה השהייתה האחרונה להתחסן. מניתוח הנתונים עולה כי אחד מכל חמישה מאומתים הוא בן 0 עד 9, נתון דומה לזה של בני 20 עד 29. בני 10 עד 19 מהווים 22.4% מהתחלואה בחודש זה.
ירידה בשיעור המאומתים מסך כל הנבדקים חלה בחודש האחרון גם בקבוצת הגיל 50 עד 59 ו-40 עד 49, בעוד שחלה עלייה קלה בקבוצת הגיל 30 עד 39.

חוקרים: לתת את המנה הראשונה לכמה שיותר אנשים, על חשבון המנה השנייה

בתוך כך מחקר שפורסם אמש מעלה כי המנה הראשונה של החיסון מתוצרת "פייזר" מעניק הגנה ביעילות של 92.6%. על בסיס הנתונים הללו ממליצים החוקרים לממשלות כי במקרה של מחסור בחיסונים, עדיף לתת לכמה שיותר אנשים את המנה הראשונה, על חשבון מתן המנה השנייה.
החוקרים פרסמו את ממצאיהם בכתב העת New England Journal of Medicine והתבססו על ממצאי הניסוי הקליני שהגישה פייזר למינהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) לצורך מתן האישור לשימוש חירום בחיסון.
2 צפייה בגלריה
חיסון נגד קורונה לדייר ב בית אבות ב ברקולין ניו יורק ארה"ב בינואר 2021
חיסון נגד קורונה לדייר ב בית אבות ב ברקולין ניו יורק ארה"ב בינואר 2021
"דחיית המנה השנייה היא עניין של ביטחון לאומי". חיסון נגד קורונה בבית אבות בברוקלין
(צילום: רויטרס)
החוקרים ציינו כי לא ידוע למשך כמה זמן מחזיקה מעמד ההגנה שנותנת המנה הראשונה של החיסון. אך עם זאת הם ציינו כי מתן המנה השנייה מניב "תועלת מועטה בטווח הקצר".
"בהינתן המחסור הנוכחי בחיסונים, דחיית מתן המנה השנייה היא עניין של ביטחון לאומי, שאם יתעלמו ממנה תביא לאלפי אשפוזים ומתים בחורף בארה"ב", הזהירו החוקרים. בחברת פייזר אמרו בתגובה כי המינון האלטרנטיבי של החיסון לא נבדק עדיין, אך אמרו כי הבחירה לאמץ אותו היא בסמכות הרשויות.
אמש פורסם מחקר חדש שמעלה כי החיסון של פייזר יעיל גם נגד המוטציה הדרום אפריקנית של הקורונה, גם אם במידה פחותה. המחקר העלה חשש שהמוטציה הדרום-אפריקנית תפחית משמעותית את רמת הנוגדנים המנטרלים אצל המתחסנים בחיסון פייזר. ראש צוות החוקרים העריך כי החיסון של פייזר עדיין מגן מפני הווריאנט הדרום-אפריקני, אבל בינתיים אין ודאות אם הוא אכן יעיל נגד מוטציה זו.