בחודש אפריל האחרון אמורה הייתה מניה גולדמן, ניצולת שואה בת 84 מנוף הגליל, להשתתף בטקס "גיבורות היופי" של שורדות השואה. האירוע נועד להעצים את הנשים המבוגרות, לאור החוויות הקשות בעברן ובהוקרה לפעילותן החברתית הנוכחית.
אלא שלקורונה כללים משלו, והטקס נדחה לאוקטובר. השבוע נמסר לגולדמן כי גם מועד זה נדחה בגלל הנגיף, ולא ברור האם הטקס יתקיים השנה. עובד בעירייה שהודיע לגולדמן על הדחייה סיפר לראש העיר רונן פלוט על תגובתה הכאובה והמאוכזבת. פלוט החליט לערוך לה טקס הכתרה אלטרנטיבי בביתה, יחד עם בני משפחתה ובתיאום עם מארגנת הטקס הארצי, אל"מ (במיל') רונית לב.
2 צפייה בגלריה
מניה גולדמן
מניה גולדמן
"את הרגע הזה לא אשכח". גולדמן בטקס בביתה
(צילום: דוברות עיריית נוף הגליל)
שלשום הגיעו נציגים מהעירייה לביתה של גולדמן עם כל אביזרי ההכתרה, כולל כתר נוצץ. בתה אירינה ונינתה בת השמונה נגה העניקו לה את התואר. "היו לי הרבה רגעים מרגשים בחיים, את הרגע הזה לא אשכח", אמרה גולדמן בדמעות. "היופי בשבילי הוא לראות את הנינה שלי עם זר הפרחים. יש לי שני ילדים, חמישה נכדים ושבעה נינים, וזה הניצחון האמיתי".
גולדמן נולדה ב-1937 באוקראינה. בהיותה בת ארבע הגיעה המלחמה גם לאוקראינה והיא נשלחה עם סבתה לגטו "טרנסינסטרה" בעיירה דוג'ין. בסיום המלחמה עברה לצ'רנוביץ'. בהמשך למדה בבית הספר לאחיות ושימשה אחות ומיילדת. היא עלתה לארץ ב-1990 ועבדה כאחות ראשית בבית הקשיש בנוף הגליל. לאחר פרישתה לגמלאות המשיכה להתנדב במקום וכיום היא מתנדבת במועדון לניצולי שואה.
2 צפייה בגלריה
מניה גולדמן בצעירותה
מניה גולדמן בצעירותה
מניה גולדמן בצעירותה
(באדיבות המשפחה )
"גיבורות היופי" הוא מיזם שיזמה לב עם הרשויות המקומיות. מדי שנה בתקופת יום השואה, מתכנסות כ-100 שורדות שואה מכל רחבי הארץ, ששמן מועבר על ידי הרשויות בשל תרומתן ופועלן למען הקהילה. הן זוכות ל"יום פינוק" ומשתתפות בנשף חגיגי.
לב אמרה כי לא בטוח שהטקס ייערך השנה בשל מגבלות הקורונה, בעיקר משום שהמשתתפות כולן מבוגרות מאוד. "השנה נרשמו לאירוע מספר שיא של ניצולות שואה, יותר מ-200. אבל למרבה האכזבה, בשל הקורונה, נאלצנו לדחות אותו פעמיים ובשלב זה טרם נקבע מועד חדש ולא ברור האם יתקיים".
ראש העיר אמר: "שמחת החיים של מניה וההירתמות שלה לסייע ולהתנדב לאורך כל חייה, וגם בגילה, מעוררים השראה ומהווים דוגמה ליכולת של אישה אחת, אצילת נפש וחזקה, להיות גיבורת היופי האמיתי של כל הטוב בחיים".