אגודת הסטודנטים באוניברסיטת בר אילן הציבה אולטימטום בפני הנהלת האוניברסיטה, בדרישה למנוע את השימוש בתוכנת בחינות הפוגעת לדבריהם בפרטיותם. היא מסרה כי אם דרישותיה לא ייענו, עד מחר (שני) בבוקר, היא תעתור לבית המשפט בבקשה להוצאת צו מניעה שיאסור שימוש בתוכנה.
2 צפייה בגלריה
בלי עפרונות, עם בינה מלאכותית. התוכנה החדשה מפחידה את הסטודנטים
בלי עפרונות, עם בינה מלאכותית. התוכנה החדשה מפחידה את הסטודנטים
בלי עפרונות, עם בינה מלאכותית. התוכנה החדשה מפחידה את הסטודנטים
(צילום: shutterstock)
התוכנה המדוברת, "תומקס", נמצאת בשימוש באוניברסיטת בר אילן, באוניברסיטה הפתוחה ובעברית. התוכנה משתלטת על המחשב, מצלמת ומקליטה את הסטודנטים בזמן מבחנים. היא מונעת גם פתיחת קבצים שונים. באמצעות בינה מלאכותית התוכנה מסמנת למשגיחים על תנועות של הסטודנט שעשויות לעורר חשד להתנהגות פסולה במהלך הבחינה.
הבחירה בתוכנה הזו קוממה את הסטודנטים, שטוענים כי פרטיותם מופרת וכי הם הופכים ל"חשודים פוטנציאליים רק משום שזזו בכיסא". כעת דורשת אגודת הסטודנטים באוניברסיטת בר אילן לבטל את הכוונה להשתמש בתוכנה הזו, במיוחד לאור כניסתו לתוקף של הסגר ההדוק, שמונע מהסטודנטים את החלופה שהייתה להם עד עתה – להגיע פיזית לקמפוס ולהיבחן תחת השגחה אנושית.
במכתב ששלחו עורכי הדין המייצגים את הסטודנטים, אורי קידר ושיר אנג'ל-כץ, לסגן רקטור האוניברסיטה פרופ' אריה רייך, הם טוענים כי האוניברסיטה הודתה ש"מערכת תומקס טומנת בחובה פגיעה בזכות להגנת הפרטיות של הנבחנים וכוללת איסוף מידע אישי על הנבחנים". עורכי הדין טוענים במכתב כי התנהלות האוניברסיטה "בלתי ראויה ובלתי סבירה, ומעידה על חוסר בשלות לרפורמה מרחיקת הלכת".

במכתב הוסיפו עורכי הדין: "דומה שהאוניברסיטה שועטת ליישום המהלך התקדימי בחוסר אחריות, ובאופן לא מידתי, עד שנדמה כי המטרה – לקבוע עובדות בשטח ולעשות שימוש מהיר (וחפוז) במערכת תומקס – מקדשת את האמצעים, ומביאה לרמיסת זכויות הסטודנטים, כאשר האחרונים נכפים להשתמש במערכת בניגוד לרצונם, ובפרט במציאות של 'סגר הדוק', שבה לא ניתן מבחינה מעשית להגיע ולהיבחן בקמפוס, והאוניברסיטה לא מציעה פתרון ראוי למצב זה".
לטענתם התנהלות האוניברסיטה אינה ברורה: "שיקולים זרים – אולי שיקולים תקציביים, שמקורם בהתחייבויות חוזיות מול חברת תומקס; או שמא שיקולים פוליטיים, ובכללם הצורך להוכיח למאן דהוא מי 'הבוס' – הם אשר מנחים את התנהלותה בנדון".
הם הוסיפו: "התנהלותה של האוניברסיטה ביחס לשימוש במערכת תומקס משקפת חיפזון, כוחנות, חוסר מידתיות, חוסר סבירות. נדמה כי מדיניותה של האוניברסיטה מונעת משיקולים זרים לעניין, ואינה עומדת בהלימה עם ההנחיות הרגולטוריות אשר טרם הפסיקו להתגבש:.
2 צפייה בגלריה
אוניברסיטת בר אילן
אוניברסיטת בר אילן
אוניברסיטת בר אילן. "לא היו תלונות"
(צילום: דנה קופל)
הסטודנטים גורסים כי לרשות האוניברסיטה עומדת חלופה ראוי יותר – המשך קיום המבחנים באמצעות מערכת ה"מודל". מדובר במערכת שממילא האוניברסיטה עושה בה שימוש כעת, ולדברי עורכי הדין מרבית הבחינות בסמסטר א' צפויות להתקיים באמצעותה.
עורכי הדין טענו במכתבם כי רוב האוניברסיטאות החליטו שלא לערוך את הבחינות הקרובות באמצעות מערכת תומקס, ובהן: הטכניון, אוניברסיטת חיפה אוניברסיטת בן גוריון ומכון ויצמן למדע. לדבריהם חלק מהמוסדות האקדמיים שתכננו במקור לעשות שימוש במערכת בבחינות סמסטר א' נסוגו מכוונתם.
אגודת הסטודנטים מציעה גם פשרה ולפיה האוניברסיטה תעשה שימוש במערכת תומקס, אך בכפוף להארכת משך הזמן העומד לסטודנטים לצורך מסירת טופס סירוב ובכפוף לקביעה מראש של החלופות לסטודנטים המסרבים לעשות בה שימוש. על פי ההצעה, כל עוד לא תהיה אפשרות מעשית להגיע לקמפוס, בשל מגבלות הסגר, הסטודנטים שיסרבו להשתמש במערכת תומקס יוכלו להיבחן מביתם באמצעות מערכת ה"מודל".
מאוניברסיטת בר אילן נמסר בתגובה: "מעל 1,000 סטודנטים באוניברסיטה הורידו את תכנת תומקס למחשבם הפרטי, חלקם כבר נבחן בפועל ועד כה לא דווחו על תקלות. להיפך, יש לא מעט תגובות מעודדות".
בבר אילן הוסיפו כי "האוניברסיטה הצהירה שכל סטודנט שלא ירצה להיבחן בביתו תחת ההשגחה של מערכת הבחינות של חברת תומקס, יוכל לבוא ולהיבחן בקמפוס על מחשבי האוניברסיטה ותחת השגחה של בוחן. הואיל ותקנות הסגר החדשות אוסרות הגעה לקמפוס בשלב זה, הודיעה האוניברסיטה שכל הסטודנטים שביקשו להיבחן בקמפוס יוכלו לעשות זאת, מיד בתום הסגר.
"יש לציין כי תקופת הבחינות מתחילה רק ב-24.1, בתקווה שעד אז יהיו ההקלות שיאפשרו לנו לקיים בחינות בקמפוס למי שיבחר בכך. המערכת שלנו עומדת בכל דרישות החוק. כפי שהיה בעבר, כך גם היום אנחנו נמשיך לפעול להידברות מול הסטודנטים שלנו במטרה להנגיש את המערכת ואת יתרונותיה".