שידור ישיר מהדיון בוועדת חוץ וביטחון

אחרי שמשפחת גולדין עתרה לבג"ץ נגד העברת אלפי חיסונים לארגון הטרור חמאס בעזה - ללא דרישה מיידית מצד הדרג המדיני להשבת הבנים, התכנסה הבוקר (רביעי) ועדת החוץ והביטחון לדיון בנושא החטופים מצוק איתן, הלוחמים אורון שאול והדר גולדין. בדיון משתתפות משפחותיהם, נציגי משרד הביטחון וצה"ל. אמו של הדר גולדין, לאה, פרצה בבכי במהלך הדיון. ynet העביר את הדיון בשידור ישיר.
3 צפייה בגלריה
אורון שאול והדר גולדין
אורון שאול והדר גולדין
אורון שאול והדר גולדין
נזכיר כי בתחילת החודש השיבה פרקליטות המדינה לעתירתם של בני משפחת גולדין נגד הממשלה והמדינה. העותרים דרשו כי הממשלה תמנע העברת סחורות וציוד רפואי מישראל לרצועת עזה כמתחייב לפי כללי בית המשפט הבינלאומי, כולל חיסוני קורונה. "במציאות הנוכחית אין כוונה למדינה להעביר חיסונים מישראל לרצועת עזה", כתבה המדינה בתשובתה לבג"ץ.


לאה גולדין נשאה דברים בוועדה כשהיא ממררת בבכי: "סרן הדר גולדין, קצין בסיירת גבעתי, מוחזק שש שנים וחצי בידי סינוואר. החמאסניק בעזה. אני לא הייתי בצבא, אבל הייתי בתעשיה הביטחונית רוב חיי. צריך להחזיר את הדר ואת אורון כי הם יצאו להגן על מדינת ישראל. וזה לא במקרה שקראו להם הדר ואורון, כשנחזיר אותם נחזיר את ההדר והאור לישראל ולעם ישראל".
צור גולדין, אחיו של הדר, אמר: "ממשלת ישראל הוכיחה בשנים האחרונות שהמדיניות שלה היא לא לבצע מאמצים להשיב את הבנים הביתה. לא באמצעות חילופי שבויים או לחץ המחבלים בכלא, לא תמורת העסקה ועסקים ולא תמורת פרויקטים ולא תמורת פתרונות מדיניים. מדיניות השבת הבנים מאחור. אנחנו נמצאים שש שנים וחצי מאז צוק איתן. בשלב זה מאוד ברור לנו מה מראים לנו ולכם ומה מסתירים מאיתנו ומכם. לא דמיינתי שאחי התאום יהיה קורבן לעסק הביש הגדול במדינה שרק יחמיר אם תמשיכו לשתוק".
אחותו של הדר גולדין, איילת, זעמה: "מה הסיפור של החיסונים? אני רוצה לדעת, כמשפחה שכולה אחרי שש שנים, מה תוכנית הפעולה להשבת החיילים והאזרחים? אני רוצה לדעת מה הקווים האדומים. האם חיסונים זה קווים אדומים? האם שחרור מחבלים זה קווים אדומים? אז בבקשה, אל תזלזלו בנו. אתם מזלזלים בי, במשפחתי ובאזרחי ישראל. לא צריכה לשמוע שליבנו איתכם. רוצה תשובות פרקטיות. אפס סובלנות יש לנו למילים כלליות - ואנשים במעמדכם צריכים לתת לנו תשובות".

3 צפייה בגלריה
אופק ואבירם שאול
אופק ואבירם שאול
אופק ואבירם שאול
(צילום: שמוליק גרוסמן )
אופק שאול, אחיו של אורון שאול, הוסיף: "אחרי מלחמה מבצעים חילופי שבויים. זו לא מילה רעה להגיד חילופי שבויים. די להתייפייפות הזו. אורון יחזור רק דרך עסקת חילופי שבויים. כנ"ל לגבי הדר. דרך הומניטרית, חיסונים, זה לא מה שיחזיר אותם. שיובהר טוב לכולם. רק דרך עסקת חילופי שבויים. אתם חושבים שחמאס יוותר על האסירים שלו? אתם טועים. אורון והדר נחטפו כדי שהוא יקבל את האסירים שלו".
"מדינת ישראל תמיד עשתה עסקאות חילופי שבויים והנה אנחנו יושבים פה והכול בסדר. המדינה לא נפלה", הוסיף שאול. "המדינה יכולה לעמוד בזה. תראו אחריות כלפי החיילים שלכם שנפלו בשבי, לחיילים שמתגייסים, תראו שאכפת לכם. אני זה שרואה את המשפחה שלי מתפרקת מול העיניים. אני רואה את אימא שלי כל יום נגמרת. לא אתם".
טרם כינוס הוועדה נמסר מטעמה כי "חובתנו בכל חלון הזדמנויות, עסקה ומחווה לתבוע את השבת הדר גולדין ואורון שאול". במקביל לכינוס הוועדה, מתקיימת הפגנה מחוץ לכנסת בהשתתפות חברי "מסדר הדר" בדרישה להשיב לאלתר את אורון והדר.
יו"ר הוועדה, ח"כ צבי האוזר, אמר בדיון: "אסור שישראל תנהל את אירוע החזרת חללינו לקבר ישראל על פי כללי המשחק של החמאס. ישראל חייבת להתבסס על עקרונות הדדיות הומניטריים בכל הנוגע לעניין זה, ובראש ובראשונה במגעינו עם מדינות ויחידים הבאים במגע עם חמאס. בכל פעולותינו המוכתבות מעקרונות ערכיים הומניטריים יהודיים בכל הקשור לרצועת עזה. יש לוודא שהממשלה עושה את הצעדים הנכונים ולא עושה פעולות וצעדים שאינם נכונים בעצימת עיניים וכניעה לטרור".
3 צפייה בגלריה
ההפגנה מחוץ לכנסת
ההפגנה מחוץ לכנסת
מפגינים מחוץ לכנסת
(צילום: גיל יוחנן )
ניסים לוי, לשעבר בכיר בשב"כ לשעבר, טען כי "אנחנו משוכנעים שמדינת ישראל לא עושה מספיק. אנחנו רק נותנים לצד השני כל הזמן. מתנהל כאן תהליך שקרוב מאוד לסחיטה של ארגוני פשע. של 'לא תתנו? נגיב'. אנחנו מפחדים? איבדנו את כל ההרתעה? הם צריכים לפחד מהתגובה שלנו. מה אנחנו יודעים על גורלו של אברה מנגיסטו? האם קיבלנו מידע? האם קיבלנו מידע תמורת החיסונים והבטון שאנחנו נותנים להם? לא".
אלי קראוס, פעיל ב"מסדר הדר", שמפגין מחוץ לכנסת, אמר: "משפחת גולדין נלחמת כבר שש שנים וחצי להביא את בנה לקבר ישראל. הדר נחטף במהלך הפסקת אש הומניטרית, אז עלינו למנוע כל מחווה הומניטרית עד שיחזירו לנו אותו. אני קורא לממשלה לא להעביר חיסונים ושום דבר שיסייע לחמאס עד שלא יושבו הבנים".
סגן ראש המועצה האזורית שומרון דוידי בן ציון הוסיף: "באנו כדי לומר לממשלת ישראל שלא הגיוני שהמדינה מעבירה שירות רפואי ותנאי V.I.P וממשיכה לשתף פעולה עם חמאס בזמן שהדר ואורון שבויים בידי החמאס. מדינת ישראל התנהגה במשך שנים בצורה לא טובה, הקורונה עובדת כאן לטובתנו. בעזה רוצים חיסונים ושירות רפואי? אין שום בעיה. תשיבו לנו את הבנים. לא הגיוני שמשפחות גולדין ושאול בוכות לילה לילה בניסיון להשיב את בניהם בזמן שמחבלי חמאס בכלא הישראלי מקבלים את השירות הטוב ביותר".

בחודש שעבר, בריאיון לאולפן ynet, אמר שמחה גולדין, אביו של הדר: "ההנהגה הזאת שהוציאה את הבן שלי לקרב והשאירה אותו שם היא אותה הנהגה במשך שש שנים וחצי. הם לא הביאו אותו והם לא ניצלו אף הזדמנות שנקרתה בדרכם, לא הזדמנות הומניטרית ולא אחרת להפעיל לחץ על חמאס. אני מקווה שעכשיו, בחנוכה שזה חג האור וההדר, שיביאו את הדר ואורון משדה הקרב ולא ימכרו לנו כל מיני סיפורים על החזרת מחבלים ועל חשש מסבבים.
"חמאס היום קשור לקורונה בצורה מהותית. ראש הממשלה, שר הביטחון ובמיוחד הרמטכ"ל צריכים להביא את החיילים חזרה משדה הקרב, וכל מי שהכיר את הדר וכל מי שיודע משהו על האישיות שלו - יודע שהבחור הזה היה מוכן לעזור לאנשים בכל צורה. לפני שנותנים חיסונים לעזה או אפילו אם בונים איזושהי עסקה בעניין הזה, אז צריך שהאנשים האלה שמוציאים את החיילים לשדה הקרב לא ישאירו את זה לשלב מאוחר יותר".
גולדין הוסיף: "אני לא אופטימי או פסימי, ההנהגה צריכה לעבוד ומי שידחוף אותם זה בראש ובראשונה הרמטכ"ל, המפקד של החיילים. יש הזדמנות, תנצלו אותה. תביאו קודם את החיילים ותכניסו אותם לעסקה ההומניטרית".
פורסם לראשונה: 10:12, 27.01.21