72 שעות לפני תחילת שלב הניסוי ההיסטורי בבני אדם למציאת חיסון לקורונה, הגיעו הבוקר (יום ה') למרכז הרפואי שיבא חמשת המתנדבים. שם ערכו החמישה - ששלושה מהם נחשפו לראשונה ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" - את הבדיקות הסופיות לפני שיקבלו את מנת החיסון בשבוע הבא.
מחר יוחלט באופן סופי מי מהחמישה יקבל את החיסון הישראלי שמפתח המכון הביולוגי. בשיבא יקבל ביום ראשון הקרוב את החיסון משתתף אחד בלבד ובבית החולים הדסה עין כרם בירושלים יקבל את החיסון באותו יום מתנדב אחר.
על פי גורמים המעורבים במחקר, אחד מהשניים יקבל חיסון דמה (פלצבו) ואילו השני יקבל את החיסון האמיתי. שר הביטחון בני גנץ, שמשרדו אמון על המכון הביולוגי, צפוי להגיע לשיבא ביום ראשון ויפגוש את המשתתף הראשון שיקבל את החיסון.

הבוקר עברו החמישה סדרת בדיקות ובהן בדיקת הקורונה הרגילה (PCR), לצד בדיקה סרולוגית לאבחון נוגדנים לקורונה. בנוסף, הם עברו בדיקות HIV, צהבת B ו-C, בדיקות דם כלליות ובהן תפקודי כבד, ספירת דם כמו גם בדיקות לאיתור סמים ואלכוהול.
שני המתנדבים הראשונים שיקבלו את החיסון ביום ראשון צפויים להישאר להשגחה ולאשפוז של לילה, לאחר מתן הזריקה. ביום שלישי צפויה להגיע הקבוצה הבאה לשני בתי החולים, על מנת לקבל את מנות החיסון.
יש לציין כי היחס בין מחוסני הפלצבו לאלו שיקבלו את החיסון האמיתי הוא פלצבו אחד לארבעה מחוסנים. כלומר, מתוך כל ארבעה משתתפים - אחד יקבל את חיסון הפלצבו. השלב הראשון של הניסוי הקליני צפוי להימשך כחודש ובמהלכו ישתתפו בו כ-80 בני אדם בשני בתי החולים. רוב המשתתפים בניסוי הם גברים. בבתי החולים מצפים כי 30% מכלל המשתתפים יהיו נשים, אולם בשלב זה לא ברור מה יהיה היחס בין נשים וגברים.
3 צפייה בגלריה
מעבדות המכון הביולוגי
מעבדות המכון הביולוגי
מעבדות המכון הביולוגי
(צילום: משרד הביטחון והמכון למחקר ביולוגי)
3 צפייה בגלריה
מעבדות המכון הביולוגי
מעבדות המכון הביולוגי
המכון הביולוגי
(צילום: משרד הביטחון והמכון למחקר ביולוגי)
בשלב השני של הניסוי צפויים להשתתף כאלף בני אדם, והחיסונים יינתנו אז בשמונה בתי חולים בישראל. אלא שבשלב הזה המשתתפים יהיו בני 18 עד 85, בניגוד לשלב הראשון שבו ישתתפו בני 18-55 בלבד. שינוי נוסף בשלב השני לעומת השלב הראשון הוא שגם בעלי מחלות רקע בסיסיות כיתר לחץ דם יוכלו להשתתף בניסוי.
על פי הפרוטוקול, שפורסם רשמית בין היתר גם באתר ה-FDA (מנהל המזון והתרופות האמריקני), הניסוי יסתיים ביוני ובשני השלבים הראשונים צפויים להשתתף בסך הכול 1,040 בני אדם.

מובטל הקורונה שהחליט להשתתף בניסוי

שגב הראל, בן 26 מכפר יונה, הוא אחד מהחמישה שהגיעו הבוקר לשיבא. "מחר אדע מתי אשתתף בניסוי", הוא מספר. "לפני כן עשו איתי שיחות טלפוניות כדי לוודא שאני מתאים להשתתפות בניסוי. אני יודע שיש מישהו אחד לפניי. בהתאם לתוצאות הבדיקות נדע אם הוא הראשון או אני. למה אני עושה את זה? יש כרגע מגפה עולמית שמשביתה את החיים ויש לי הזדמנות לעזור. אני בחור צעיר ובריא ואני חושב שצריך לעזור ולגמור עם זה. אם זה המעט שאני יכול לתת כדי שנעבור את המגפה, אז למה לא?".
3 צפייה בגלריה
שגב הראל
שגב הראל
"יש לי מערכת חיסונית חזקה". שגב הראל
(צילום: אדיר ינקו )
הוא אמר כי אינו חושש: "אני מאמין שיהיה בסדר. אני רגוע כי אני יודע שיש לי מערכת חיסונית שהיא נורא חזקה. יכול להיות שמה שהתחלנו פה היום יפתור עוד שנתיים את הבעיה. אם זה יהיה כך, ארגיש גאווה וסיפוק ענק". לדבריו, "יש אנשים שאלו אותי למה אני צריך את זה, אבל אני לא מרגיש ככה. אבא שלי דווקא מאוד תמך".
הראל עצמו נפגע מהמגפה: "לפני הקורונה עבדתי בשלוש עבודות. הייתי מדריך בחדר כושר, מציל בבריכות ושופט במשחקי כדורסל. כל התחומים האלו כרגע לא עובדים וגם לא נראה שיעבדו בקרוב. אני מכיר הרבה אנשים שמפעל החיים שלהם נהרס, והנה ההזדמנות שלי לעזור. אני חושב על האנשים האלה. אני כרגע מובטל לצערי".
"מחר נוכל לדעת מי מהחמישה שהגיעו היום יימצא מתאים לקבלת החיסון", מספרת אבישג חסיד, מנהלת מחקרים של היחידה למחקרים מוקדמים בשיבא. "היום ערכנו להם ביקור מיון. לכל מחקר, כמו גם לחקר הזה, יש פרוטוקול ובו פירוט כל הקריטריונים להכללה או אי הכללה של המתנדב שאנחנו צריכים לעמוד בה. המתנדבים של המחקר הזה ספציפית הם בריאים לחלוטין, ללא מחלות רקע וללא תרופות. על פניו, הכל צריך להיות תקין איתם. השלב הראשון מיועד להימשך כחודש".
לדבריה, העניין הכספי כלל לא שיחק תפקיד: "יש אנשים שבכלל רצו לוותר על התשלום. זה לא יקרה כי ההנחיות מאוד ברורות. אני מאמינה שבבית החולים שלנו לא התלבטו באשר להצטרפות לניסוי. אנחנו יודעים שכל המידע שקיבלנו מהמכון הביולוגי מדויק ניתן למתנדבים את המידע המדויק ביותר. כולנו מנוסים כאן במחקרים קליניים והתקווה גוברת על החשש. המתנדב הראשון יוזמן לשעה שמונה ביום ראשון הקרוב, וכשהחיסון יגיע אלינו מבית המרקחת, הוא יקבל אותו. אחת המטרות של שיבא זה להיות בקדמת המחקר, וזה בדיוק מה שקורה".