ד"ר אורלי גרינפלד, המנהלת הרפואית של מטה הפרויקטור למאבק בנגיף הקורונה, אמרה הבוקר (יום א') בריאיון באולפן ynet בהתייחסה לצורך להאריך את החמרת ההגבלות על הציבור בכמה ימים נוספים כי "אם לא היה את הסגר - היינו רואים פה עלייה מטורפת בהדבקה עם מאות מתים ביום". נכון להבוקר, מקדם ההדבקה (R) במגזר הכללי עלה ל-0.99, בחברה הערבית עלה ל-0.89 ובחברה החרדית ירד ל-0.87.
2 צפייה בגלריה
מחלקת טיפול נמרץ קורונה בבית החולים איכילוב
מחלקת טיפול נמרץ קורונה בבית החולים איכילוב
מחלקת טיפול נמרץ לחולי קורונה בבית החולים איכילוב
(צילום: איתן אלחדז, TPS)
אחרי שהכנסת תאשר בקריאה שנייה ושלישית את החמרת הקנסות למפירי הנחיות הקורונה, תדון הממשלה בשעות הערב בבקשת בכירי משרד הבריאות להאריך את הסגר השלישי שאמור להסתיים בחצות. לפי הנתונים שיעמדו בפני השרים, מספר חולי הקורונה שמאושפזים בבתי החולים עדיין לא ירד ואפילו עלה מעט בסוף השבוע.
"מספר החולים קשה נשאר סטטי כבר שבוע. אנחנו מבינים שבגלל הוורייאנט הבריטי שמאוד מדבק זה מאוד מקשה על הירידה בתחלואה למרות הסגר", אמרה ד"ר גרינפלד. אנחנו צריכים להבין שהסגר עובד, אמנם לא בצורה שהיינו רוצים, אבל הוא עובד. יש אפילו ירידה איטית בתחלואה, אבל היא עדיין קשה. אנחנו מצפים שיהיה יותר טוב אם נמשיך את הסגר בעוד שבוע".
2 צפייה בגלריה
אורלי גרינפלד באולפן ynet
אורלי גרינפלד באולפן ynet
"אנחנו מצפים שיהיה יותר טוב אם נמשיך את הסגר עוד שבוע". ד"ר גרינפלד
(צילום: הדר יואביאן)
- על מה צריך לדעתך לשים עכשיו את האצבע? "זה שילוב של כמה דברים. קודם כל שמירה על ההנחיות. אנחנו מבינים שבגלל שהוורייאנט הזה הוא מאוד מדבק, כל התקהלות מפיצה את הנגיף הזה בצורה מאוד משמעותית. לכן, הנושא הזה של שמירה על הסגר, ההגבלות, המסכות והריחוק הוא דבר מאוד חשוב. כל מגע כזה יכול להדביק הרבה מאוד אנשים.
"דבר נוסף, אני קוראת פה לכולם להקפיד על הנושא הזה של החיסון. הוא אפקטיבי נגד הזן הבריטי ובמידה מסוימת גם נגד הזן הדרום-אפריקני. ככל שיותר אנשים יתחסנו - כך נוכל להגיע ליותר אפקטיביות. מי שאומר 'הנה, אני שבוע אחרי החיסון השני ויכול לעשות הכול', זה לא נכון. צריך לשמור, גם שבוע אחרי החיסון השני אנחנו עדיין לא יודעים כמה אנשים יכולים להידבק ולהדביק".
- זה נדמה שכלי הסגר נותר המרכזי, אין אופק ותקווה לציבור. "בגלל שאמרתי שהחיסון עובד, אנחנו ככל הנראה נראה ירידה בתחלואה הקשה. אני מקווה שבהמשך השבוע נוכל לראות איך אנחנו פותחים דברים בצורה הדרגתית ומנוהלת נכון את הסגר הזה. כל יום של סגר יכול להועיל. כל יום של עוד הגבלות ושל פחות התקהלות יכול להוריד את הרמה של התחלואה הקשה. אמירות כמו 'הסגר לא משמעותי' או 'לא עוזר מספיק' הן בעייתיות".
- היום אתם מבקשים הארכה של הסגר בשבוע. מה יהיה אחר כך? "נצטרך לראות את הנתונים. אנחנו מבינים שהחיסונים כן יתחילו לעבוד השבוע, האותות של הסגר שהיה עד עכשיו יתחילו גם כן להראות את אותותיהם. בשבוע הקריטי הזה נראה את ההתקדמות ואז נוכל לדבר על יציאה. ברור לנו שכבר קצה נפשו של הציבור".
- בראשון הבא אפשר לשלוח את הילדים לגנים? "אני מאוד מקווה שכן. היציאה צריכה להיות בצורה הדרגתית ומושכלת. אנחנו מבינים שהחינוך הוא דבר חשוב, וחשוב לנו לשלוח את הילדים לגן. יש לנו תכנון, אבל צריך להבין שכל מה שקשור לחינוך ולמסחר צריך להיעשות בצורה מדורגת".
- כל פעם מחדש אנחנו רואים את אותו דפוס חוזר: עד הרגע האחרון הורים לא יודעים האם הם שולחים את הילד לגן, האם הם יכולים ללכת לעבודה. "זה שהדבקים קוראים בלילה שלפני זה לא בגללנו. אנחנו ממליצים בדרך כלל כמה ימים לפני. יש כל מיני שיקולים שאנחנו מכירים שהם לא תלויים בנו בזה שההחלטה מתעכבת. אנחנו כן רוצים לתת את התקווה, אנחנו כן רוצים שאנשים ייתנו בנו את האמון, ואומרים את זה בצורה אמיתית ושקופה. אנחנו רוצים ביום ראשון הבא להגיד שאנחנו פותחים בצורה הדרגתית את החינוך ואת המסחר.
"יש לנו כמה מתווים לפתיחה: מתווה של פתיחה רחבה יותר, מתווה של פתיחה מצומצמת יותר. זה יהיה תלוי באמת בימים הקרובים בתחלואה, במידע שאנחנו נקבל על אפקטיביות החיסונים ושל כל מיני דברים שאנחנו מקבלים ממש שעה-שעה ויום-יום".
- מה צריך לקרות בסוף השבוע כדי שתמליצו על פתיחה נרחבת יותר? "שנראה מגמה משמעותית של ירידה בתחלואה בכלל ובתחלואה הקשה בפרט".
בהתייחסה להתרחשויות בחברה הערבית ובחברה החרדית, אמרה ד"ר גרינפלד כי "בסך הכול אני רואה היענות של הציבור כולו, אבל במגזר הערבי יש פחות התחסנות. אנחנו עוסקים הרבה מאוד בהסברה במגזר הזה. מעל גיל 60 אנחנו רואים שם אנשים שעדיין לא התחסנו, אבל בשבועיים האחרונים בהחלט יש שם התקדמות. באוכלוסייה החרדית אנחנו גם כן רואים שיש פער לעומת האוכלוסייה הכללית. גם שם יש התקדמות יפה".