שר החוץ גבי אשכנזי מציב הבוקר (יום ב') תאריך יעד לסיום המשבר בממשלה לסוף החודש ומזהיר שאם עד אז לא יתקדמו סוגיות התקציב, המינויים וקיומן של ישיבות ממשלה לפי סדר יום מוסכם - תפורק הממשלה וישראל תלך לבחירות. "הממשלה הזו מתקוטטת ומסוכסכת", אמר אשכנזי באולפן ynet, "נכנסנו לממשלה הזאת כדי לחלץ הציבור מהמשבר. העסק לא עובד. אם לא ישתנה - חאלס. נגמר".
"הסגר הזה הוא לא הצלחה", אמר אשכנזי, "בכל מקום שנעשה שיקולים פוליטיים נאבד את אמון הציבור". לדבריו, "אפשר להעביר תקציב, זה רק עניין של רצון. הכול מסיבות פוליטיות. בלי תוכנית חירום כלכלית זה לא יקרה". הוא האשים את ראש הממשלה בנימין נתניהו בכך שאינו מקיים את השותפות. "אין חקיקה, אין ועדת שרים, אין תוכנית כלכלית. אם רוצים להצליח זה מחייב שינוי של 180 מעלות של נתניהו. אין טעם להמשיך, אם זה יימשך".
4 צפייה בגלריה
גבי אשכנזי
גבי אשכנזי
שר החוץ אשכנזי באולפן ynet
(צילום: מוטי קמחי)
השר אשכנזי ציין: "בדקתי כמה זמן לוקח להעביר תקציבים דו-שנתיים, של שנתיים, לא של שנה ושבוע. זה לוקח 50-40 יום, זה קרה ככה ב-2013/14, זה קרה ב-2017/18. עד סוף החודש יש עוד זמן להעביר את זה, ובינינו, אפשר להעביר את זה גם בלי חוק ההסדרים ולהעביר את חוק ההסדרים אחרי זה.
"זה רק עניין של רצון, הרי אף אחד לא חושב שבמשבר הכלכלי הזה לא צריך פה תקציב ואף אחד לא חושב שזה מסיבות מקצועיות. בכירי האוצר, נגיד בנק ישראל, צמרת הכלכלנים בארץ אומרים את זה. זה פשוט קורה מסיבות פוליטיות, מישהו רוצה לשמור לו אפשרות לא למלא הסכמים ואנחנו לא ניתן לזה לקרות. זה חוסר אחריות, הציבור צריך תשובות".
- כשאתה אומר "מישהו שרוצה לחבל בהסכמים", מי זה? "אני אמרתי באופן הכי מפורש, נתניהו לא מקיים את השותפות, זה לא רק ההסכם. אנחנו שותפים, אי אפשר לקיים ממשלת אחדות בלי שותפות, אי אפשר לנהל את הממשלה הזאת משיקולים פוליטיים. עיניכן הרואות, ישיבות ממשלה הן לא ישיבות ממשלה, היינו צריכים להכריח אותו בכלל לעשות ישיבת קבינט קורונה".
אשכנזי הוסיף: "אין חקיקה, אין ועדת שרים, אין תוכנית כלכלית. פעם זה היה בגלל חוסר ודאות, עכשיו זה בגלל איזשהו דבר שאפילו לא מסבירים לציבור. אנחנו יש לנו אחריות גם כי אנחנו יושבים בממשלה, אנחנו לא רוצים להיות אחראים לזה. אני חושב שיש עדיין סיכוי להסדיר את כל הדבר הזה, אבל זה מחייב שינוי של 180 מעלות מצד נתניהו. הוא צריך להחליט אם הוא רוצה שותפות".
- ראש הממשלה אומר שאתם מתנהלים כממשלה בתוך ממשלה. "אנחנו לא מונעים את התקציב, אנחנו לא מונעים את החקיקות, אנחנו רוצים מינויים. יעלה על הדעת שלא יהיו פה מנכ"לים במשרדי הממשלה? שלא יהיה פה מפכ"ל? שלא יהיה פה פרקליט מדינה? אנחנו רוצים לעשות פה את כל הדברים האלה. זה לא קורה כי נתניהו לא רוצה. נקעה נפשו של הציבור מהמריבות האלה, הוא רוצה תשובות".
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
"נתניהו לא מקיים את השותפות"
(צילום: לע"מ )
- יכול להיות שהדברים שלך נובעים מהסקרים שמראים שאפשר להרכיב ממשלה בלי החרדים ובלי נתניהו? "גם אם היו לנו מחר 15 מנדטים, במה זה היה משנה את המציאות? זה לא היה משנה. בכנסת מצביעים לפי המנדטים, לא לפי הסקרים. המציאות היא בלתי אפשרית, הממשלה צריכה לתת פתרונות לציבור במשבר הכי גדול שהיה לה".
- בנתניהו אתה עדיין מצליח לתת אמון? יש עוד בסיס ביניכם שאפשר לבנות עליו עוד משהו? "אני חושב שזו החלטת נתניהו. נתניהו צריך לשים את השיקול הלאומי לפני השיקול האישי והפוליטי. יש פה מדינה במשבר, יש פה ציבור שצריך לקבל מההנהגה שלו פתרונות. חשבנו לפני חמישה חודשים שלא נכון ללכת לבחירות במציאות הזאת, שצריך לתת סיכוי לאחדות, ואנחנו עדיין חושבים ככה".
4 צפייה בגלריה
ביתר עילית
ביתר עילית
תלמוד תורה בביתר עילית שנפתח בניגוד להנחיות. "מצר על אלה שפועלים בניגוד להנחיות"
(צילום: שלו שלום )
ברקע פתיחת כמה מוסדות חינוך במגזר החרדי בניגוד להנחיות השלב הראשון של היציאה מהסגר, אמר השר אשכנזי: "אני חושב שכולנו מבינים שהנגיף הזה לא מבדיל בין חרדים לחילונים. כולנו נדבקים ממנו, כולנו מאושפזים בבית החולים וכולנו צריכים להיות ביחד. ההחלטה על הערים האדומות היא החלטה נכונה, אני מצר על כל אלה שלא מקיימים את ההחלטות.
"מה שאנחנו צריכים לעשות בערים כמו בני ברק זה מה שעשינו אחרי חג פורים. מה שעשינו זה לקחת את רוני נומה ואת פיקוד העורף ובאנו לעיר. דיברנו עם פרנסי העיר, עם ראש העיר, עם האדמו"רים וראה איזה פלא – התחלואה ירדה. ככה צריך לטפל בכולם. אם מישהו מפר את ההנחיות, בין אם זה הפגנה, מסיבת טבע או פתיחה של מוסד חינוכי, צריך לטפל באכיפה, בקנס, בשלילת הרישיון ובשלילת תקציבים. אי אפשר שכל אחד יעשה דין לעצמו".
- האם המשבר הזה בכלל מנוהל? "אני חושב שהסגר הזה זה לא הצלחה. לדעתי נתניהו פתח מוקדם מדי במאי, 'לכו לשתות בירה'. כולנו מבינים שזו טעות. אנחנו רוצים לפתוח את זה באופן מבוקר ומדורג וזה בדיוק מה שאנחנו עושים, בשלבים. לכן החלטנו על השלב הראשון, ממשיכים לעקוב. ניצמד להמלצה של הצוותים המקצועיים.
"בכל המדינות בעולם, היכן שהצליחו, עשו כמה דברים: הקפידו על ההנחיות והכניסו את מערכות החירום הלאומיות לפעולה. לצערי, אצלנו זה התחיל באיחור של חצי שנה. שלושה חודשים התעקשנו על זה, אנחנו רואים את ההישגים שיש היום. צריך להמשיך בשיטה הזאת, אחרת לא נצא מזה".
- הצוותים המקצועיים לא המליצו לפתוח תלמודי תורה ולא המליצו לסכם עם ח"כ גפני על איזשהו מתווה. "אני לא זוכר שאישרנו לפתוח את תלמודי התורה, אנחנו על זה עכשיו אוכפים. שמעתי בבוקר את קצין האג"מ של מרחב דן, איך הם הסתובבו בבני ברק ודיברו עם כל המוסדות האלה ורובם הקשיבו להם. בכל מקום שלא ניצמד להמלצות של הצוותים המקצועיים ונעשה שיקולים פוליטיים נאבד את אמון הציבור".
4 צפייה בגלריה
הרב חיים קניבסקי קנייבסקי
הרב חיים קניבסקי קנייבסקי
הרב קניבסקי. "בדיאלוג יש הרבה יותר הישגים"
(צילום: שלומי כהן)
בהתייחסו להנחיה שיצאה לכאורה מבית מדרשו של מנהיג הציבור החרדי בזרם הליטאי, הרב חיים קניבסקי, לפתוח מוסדות חינוך למרות האיסור לעשות זאת, אמר השר אשכנזי: "מהניסיון שלי בדיאלוג עם החרדים ההישגים הם הרבה יותר. את מסתכלת על מי שגייס אותם לצבא, צריך לדבר איתם. אני חושב שזה לא יכול להיעשות מהטוויטר.
"ייקח ראש הממשלה את עצמו, עם קניבסקי, צריך לקיים איתם דיאלוג. אני חושב שהציבור הזה ברובו מקיים את ההנחיות. ראינו דוגמאות בבני ברק ובמקומות אחרים. שמענו את ראש העיר אלעד אתמול, הם צריכים עזרה וצריך לסייע להם איפה שצריך ולעשות את זה בהידברות".

"זה מביש את נתניהו ואת המדינה"

בהתייחסו להחלטת נתניהו למדר אותו ואת יו"ר כחול לבן ושר הביטחון בני גנץ לפני פרסום הפרטים על הסכם השלום עם איחוד האמירויות, אמר שר החוץ: "אני חושב שזה בלתי נסבל, זה מבייש את ראש הממשלה שאומר על שר הביטחון ושר החוץ שהוא לא משתף אותם כי הם יכולים להסגיר את זה לאיראנים. זה מבייש אותו, זה מבייש את המדינה ולצערי זאת הייתה הבחירה שלו".
מהליכוד נמסר בתגובה: "מצער שכחול לבן מאיימת בבחירות בעיצומו של המאבק בקורונה. היא ממשיכה לתקוף את הממשלה מתוך הממשלה בזמן שראש הממשלה נתניהו מצליח להוריד את נתוני התחלואה ולהציל חיים. הגיע הזמן שכחול לבן יחזרו לאחדות ויעבדו בשביל האזרחים ולא בשביל לקושש קולות בסקרים".