שידור חי מכנס החינוך של ynet ו"ידיעות אחרונות"


שלושה שבועות לפני 1 בספטמבר, עונה הבוקר (יום ד') שר החינוך יואב גלנט לשאלת מיליון הדולר שטורדת בחודשים האחרונים את מנוחתם של מאות אלפי הורים ישראלים, מעסיקים ובכלל על רקע העלייה בתחלואה בקורונה: "אני אומר במפורש - שנת הלימודים תיפתח ב-1 בספטמבר. נקודה". את הקביעה הנחרצת סיפק במסגרת ועידת החינוך של ynet ו"ידיעות אחרונות" המתקיימת לאורך היום ומשודרת מאולפני ynet.
השר גלנט הבהיר כי "כמו בכל שנה יהיו קשיים, בעיות ותקלות, ונתגבר עליהם בכוחות משותפים. ללא פעולתה של מערכת החינוך אין משק מתפקד בישראל. כל שבוע שהיא מושבתת יעלה למשק שני מיליארד שקל. בראייה שנתית מדובר ב-100 מיליארד שקל. אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו את זה. יהיו תקלות, אבל הבשורה החשובה ביותר היא שהשנה תיפתח ותימשך ואנחנו ננוע על האדנים האלה עד סוף השנה".
- איך אתה יכול להיות כל כך בטוח לנוכח הדרמות שמרחפות באוויר? "יש לנו תוכנית טובה. הכנו אותה בעמל רב עם שר הבריאות ושר האוצר. היא אושרה על ידי הממשלה פה אחד, ובאופן חריג אושרה בכנסת פה אחד. היום היא תאושר בקריאה שנייה ושלישית".
4 צפייה בגלריה
יואב גלנט
יואב גלנט
יואב גלנט באולפן ynet
(צילום: שאול גולן)
- כולנו יכולים להיות בטוחים שהילדים יפסעו דרך השערים של בתי הספר ב-1 בספטמבר? "אני מזכיר מה אומרת התוכנית: הגנים וכיתות א'-ב' לומדים כרגיל. כיתות ג'-ד' מחולקות לחצאי כיתות עד 18 תלמידים ולשם כך הכפלנו את סגל ההוראה. בכיתות ה'-ו' מתחילים ללמוד בחצאי כיתות אבל בשילוב של למידה מרחוק, ככה שלומדים לפחות יומיים בשבוע בבית הספר על מנת לשמור את המגע, ועוד שלושה ימים מרחוק. זו התוכנית. היא לא מושלמת, זה ברור, אבל בסוף זה יקרה".
- אתה תסכים לכך שבערים אדומות הלימודים לא ייפתחו? "הכנו את המערכת כך שנדע לנטר את הדברים באופן דיפרנציאלי. חוץ מהעקרונות שקבענו אנחנו משאירים חופש פעולה. כלומר, יש שונות בין בית ספר לבית ספר, בין מגזר למגזר. אני מאוד מאמין במנהלים, במורים, בראשי הערים".
- אז אם אני ראש עיר אדומה יכול להיות שאצטרך להגיד לילדים "שבו בבית". "בוא נקווה שלא נצטרך להגיע לערים אדומות. מצד שני, יש לנו סדרי עדיפויות: לשמור על בריאותם של הילדים, להקנות להם חינוך ולבסוף להקנות להם השכלה".
4 צפייה בגלריה
חיטוי בבית ספר "גיל" בחיפה בצל התפשטות  נגיף הקורונה
חיטוי בבית ספר "גיל" בחיפה בצל התפשטות  נגיף הקורונה
ארכיון. חיטוי כיתה בחיפה
(צילום: ראובן כהן, דוברות עיריית חיפה)
- יש מומחים שאומרים "למה אתה מתעקש על הילדים שבכיתות הגבוהות? אולי תחכה אחרי החגים ותראה מה קורה אפרופו התפרצות?". "קיבלתי החלטה. אני אשמע את כל המומחים בזמן המתאים, ואם יהיה צורך - נחליט. נכון להיום אין שום שינוי ואין סיבה לשינוי".
- הזכרת את הלמידה מרחוק. זו בעיה קשה מאוד ל-200 אלף ילדים פלוס מינוס שאין להם מחשב בבית. "קיבלתי לידי לפני פחות משלושה חודשים מערכת חינוך עם הרבה מאוד יתרונות אבל גם עם פערים גדולים. אחד מהם זה הלמידה מרחוק. אנחנו עומדים להשקיע מיליארד ורבע שקל מאושרים, מתוקצבים, בתקשוב בתי הספר. נרכוש במהלך השנה 144 אלף מכשירי קצה - לפטופים, טאבלטים וכו'. היעד שלי זה לספק חצי מהם עד סוף ינואר. אנחנו ניתן את המחשבים לבית הספר, ובית הספר יפתח ספריית השאלה למורים ותלמידים. זה יהיה נכס של בית הספר".
- עוד אין תקציב מדינה. אתה יכול להגשים את התוכניות שלך בלי תקציב? "כל מה שקשור בפתיחת מערכת החינוך הוא דבר שהולך וקורה כי ארגנו לו מה שנקרא 'קופסה' - תהליך דו-תקציבי לשנה הזאת. אם יש דבר שמדיר שינה מעיניי זה החינוך המשלים. כלומר, התוכניות של סיוע לנוער במצוקה, היל"ה, תנועות נוער. מדובר על 4,000 סעיפי תקציב. יש 1.5 מיליארד שקל שמחכים באוצר על מנת להעבירם למשרד החינוך ואני מתואם עם שר האוצר על זה. החשב הכללי לא חותם על הצ'ק שאגף התקציבים נתן לנו כיוון שיש לו הנחיה משפטית לא לעשות את הדבר הזה כל עוד אין תקציב מדינה".
4 צפייה בגלריה
יפה בן דוד. "נפגשנו אתמול ושלשום"
יפה בן דוד. "נפגשנו אתמול ושלשום"
יפה בן דוד. "נפגשנו אתמול ושלשום"
(צילום: עידן ארבל)
- אומרים שאתה מאוהב במערכת, אבל מצד שני יש ביקורת. אתה לא איש חינוך, המנכ"ל שמינית הוא לא איש חינוך, ואתה גם קצת מביא את הנורמות הצבאיות לתוך מערכת החינוך. אתה מקבל את הביקורת? "זה שאני לא איש חינוך זו לא ביקורת, זו עובדה. אבל עסקתי בחינוכם של לוחמים ובעברי הרחוק בהובלה של בני נוער. זו מערכת עתירה בכוח אדם איכותי, משכיל, חכם, אבל היא צריכה מנהיג, ואני חושב שזה היעד שלי. יש הרבה מאוד מומחים לפדגוגיה והוראה, ויש מורים מעולים, ובסוף צריך להוביל את הדבר הזה בהנהגה נכונה".
- אני קופץ לעניין הבריאותי שוב. יש לא מעט מורים שבקבוצת סיכון, איך אתה דואג להם? "אנחנו עובדים לפי הוראות משרד הבריאות. המורים חייבים גם הגנה. כשהמורה לא ידבר - הוא יעטה מסכה. כשהוא ידבר - יש לנו מסכות שקופות שנותנות הגנה מסוימת. אנחנו עובדים כעת יחד עם האוצר והסתדרות המורים על מכסות פרישה שחלקן יהיו למורים בגיל מחלה ונמצאים בסיכון".
- במאי-יוני, כשתלמיד אחד נדבק - סגרתם בית ספר שלם. זה נשאר? "אנחנו לומדים את השיטה ועובדים לפתח מודל. נפרסם אותו בזמן המתאים בצורה מסודרת. גם בגל הקודם, כאשר היינו בשיאו, אחרי כל ההדבקות, לא היינו במצב שיותר מאחוז אחד מתלמידי ישראל היו מבודדים. היו אנשים שאמרו 'תסגרו את בתי הספר', כאילו מדובר באיזה משחק. כשבאתי לפתוח את תוכנית בתי הספר של החופש הגדול קיבלנו גל של כותרות שאומר שזה לא יעבוד. תשאל את ההורים מה הם אומרים. אף אחד לא מתלונן. זה עבד חמישה שבועות פרפקט. זו הייתה התנסות".
- מה הכי מטריד אותך לקראת ה1 בספטמבר? ממה שר החינוך מפחד? "קודם כל התלמידים צריכים לדעת ששר החינוך לא מפחד. דבר שני, הדבר שהכי חשוב לי זה לשמור על מעמדם של המורים. ברגע שיהיו לנו מורים טובים, עם מעמד נכון, גיבוי ציבורי, תגמול הולם בשכר, יהיו לנו דבר שהוא לתפארת".
- אתה לא חושש שיפה בן דוד תשבית את הלימודים? "אני פועל גם מול יפה בן דוד. פגשתי אותה אתמול ושלשום. אנחנו בתהליכי עבודה. יש חילוקי דעות ואני מקווה שנגיע לעמק השווה. היעד שלי ושלהם הוא דומה מאוד: אני רוצה מורים שמקבלים יותר ונמצאים בקדמת האהדה הציבורית".