3 צפייה בגלריה
קניון איילון
קניון איילון
ארכיון. קניון איילון. לסגור - למרות העמידה בהנחיות
(צילום: דנה קופל, ורה פרנסיס, מוטי קמחי)
אחרי דיון בן ארבע שעות ברקע העלייה בתחלואה החליטו אמש (יום א') חברי קבינט הקורונה להתפזר בלי לקבל החלטה על החמרה בהגבלות. ראש הממשלה בנימין נתניהו החליט להמשיך את ההכרעות להיום ב-19:00 בערב. מאחר שפיילוט הקניונים, השווקים והמוזיאונים אמור היה לפקוע בחצות הוא הוארך ב-48 שעות כדי לאפשר להם להמשיך לפעול.
על הפרק עמדו שורת צעדים כגון סגירת הקניונים והמסחר בחנויות, צמצום הצפיפות בתחבורה הציבורית, בידוד לכל השבים מחו"ל והפסקת הלימודים לפחות בערים האדומות - לנוכח תחזית קודרת של 7,400 נדבקים חדשים ביום בעוד שלושה שבועות (ראו להלן).
למצגת שהוגשה לחברי קבינט הקורונה - לחצו כאן
הדיון היום יעסוק בין השאר בקביעה משותפת עם משרד האוצר על התנאים להטלת ריסון מהודק; כדאיות השימוש בסגר לילה; מענה לשבים ממדינות אדומות; בדיקות רחבות במערכת החינוך ופתיחת קניונים ומוזיאונים.
ראש שירותי הבריאות ד"ר שרון אלרעי-פרייס אמרה בדיון כי בתרחיש האופטימי ביותר לחיסונים – יש להיערך למגפה לפחות עד חודש מרץ: "כל מה שניסינו מבחינת אכיפה לא עובד". המל"ל הציג גישה מרוככת יותר. סגן ראש המל"ל איתן בן דוד קרא לפתוח עוד קניונים כדי למתן את העומס ואמר לשרים כי "הפיילוט הוכיח כי הקניונים הוא מקום המסחר המנוהל והבטוח ביותר בתחום".
בכיר במשרד הבריאות אמר ל-ynet לאחר הדיון: "אם זה נראה כמו התפרצות, נשמע כמו התפרצות ומרגיש כמו התפרצות - אז זו התפרצות חדשה. מספיק לעצום עיניים".

פרויקטור הקורונה פרופ' נחמן אש אמר בפתח הדיון: "תמונת התחלואה ומדדי ההתפשטות מצביעים על התפרצות מחודשת של המחלה בישראל. מגמות ההתפרצות הן מעריכיות ומחייבות נקיטת פעולות מידיות על מנת למנוע גל שלישי".
הוא הוסיף: "יש שתי חלופות. הראשונה היא סגר מהודק: עבודה ללא קבלת קהל, מקבלי קהל רק מהבית, סגירת קניונים, שווקים וחנויות רחוב וסגירת מערכת חינוך בערים אדומות. החלופה השנייה היא עבודה ללא קבלת קהל, סגירת מסחר והגבלת תנועה".
פרופ' אש המליץ לא להמשיך עם מתווה פתיחת הקניונים, אף שלדבריו מרכזי הקניות עמדו בהנחיות. לדבריו, מהלך כזה יגדיל את התחלואה. הוא ציין שכל מבקר בקניון מגיע ל-10 מגעים עם אנשים שיכולים לגרום להדבקה. שר המדע יזהר שי שאל אותו על סמך איזו בדיקה התקבל הנתון, ואש ענה: "זה סטטיסטי". השר שי: "לא מקבל את זה. אין שום טכנולוגיה שיכולה לבדוק זאת ואשמח שתסביר לי עם איזו טכנולוגיה בדקתם". פרופ' אש: "זה סטטיסטי. אני אבדוק". בנימין נתניהו הוסיף שגם הוא רוצה שיבדקו ויענו על השאלה הזו.
המשנה לראש המלל, איתן בן דוד, התעקש כאמור שהפיילוט הוכיח ש"הקניונים הם מקום המסחר המנוהל והבטוח ביותר בין כל אתרי הקניות. ברוב מדינות אירופה הקניונים פתוחים ועם הגבלות קטנות יותר לעומת מה שהטלנו בישראל. אנחנו ממליצים על פתיחה נוספת של הקניונים כדי לאפשר פיזור מרבי של קונים. אין לנו נתונים על תחלואה גוברת במרכזי הקניות. כמובן שהנחיות משרד הבריאות יחולו על כלל הקניונים".
שר האוצר ישראל כץ אמר בתגובה: "אפשר לפתוח. יש אכיפה וזה אולי יהיה אחד מהתחומים הכי מפוקחים בתוך כלל פעילות המשק. קבינט הקורונה יכול להתאחד סביב החלטה שמי שעמד בהנחיות - יפתח. יחד עם זאת נמשיך את הדיונים".
שר הכלכלה עמיר פרץ הוסיף: "אם נחליט שאנחנו סוגרים - זאת סטירת לחי לכל הציבור שנשמע להנחיות. אי אפשר להרוס כל חלקה טובה ולומר שניצחנו את הקורונה. צריך לפתוח את כל הקניונים כדי לפזר את העומס. אני מבקש בכל לשון של בקשה - אל תסגרו".
השר יובל שטייניץ, שהוזמן לדיון באופן חריג, הציע: "למה לא מכריזים על סגר לילה? זה לא יפגע במסחר ולא יפגע במערכת החינוך".
פרופ' אש העלה אפשרות להפעיל חובת בידוד על כלל החוזרים מחו״ל כולל מדינות ירוקות, ועל חובת בידוד במלוניות לחוזרים מטורקיה (30,042 נדבקים ו-195 מתים ב-24 השעות האחרונות) ומסרביה. ועל כך אמר שר הפנים אריה דרעי: "המלונות של הבידוד זה כמו צינוק, אי אפשר לצאת מהחדר. זה יותר גרוע מבית סוהר".
דרעי התייחס גם לקורונה ברשות הפלסטינית ואמר: "לאור זליגת התחלואה משם אני מציע להחזיק את העובדים הפלסטינים בקפסולות כמו בגל הראשון". ראש הממשלה בנימין נתניהו הביע את הסכמתו.
ראש שירותי הבריאות במשרד הבריאות, שרון אלרעי פרייס, התייחסה לעלייה בתחלואה ובניסיונות האפשריים למנוע אותה: "כל עוד אין קנסות מרתיעים - אין אפשרות לאכוף. גם אין כלי ניטור. כל מה שניסינו מבחינת אכיפה לא עובד. אני חייבת להגיד שאני נמצאת בתחושת דז'ה וו לאוגוסט". בהקשר זה אמר השר בני גנץ: "נעלם לנו מהדיון כל נושא הקנסות ושיפור האכיפה".
ראש מערך החדשנות בשירותי בריאות כללית, פרופ' רן בליצר העיר ש"צריך לעשות בדיקות המוניות לערים כתומות ואדומות".

על פי דו"ח שהוצג לחברי קבינט הקורונה, בימים האחרונים חלה עלייה מתונה במספר החולים שמצבם קשה ובמספר המונשמים. בתחזית שהוצגה לשרים עולה כי באופן מיידי מספר המאומתים היומי יעלה ל-2,600 ביממה ומספר החולים שמצבם קשה יעלה ל-420, זאת אם קצב התחלואה הנוכחי יימשך. בעוד שבעה ימים, מעריכים מחברי הדו"ח, יהיו 3,700 נדבקים חדשים ביום ו-600 חולים שמצבם קשה.
בעוד 14 ימים, כך לפי הערכה, המספר יגיע ל-5,200 מאומתים ול-840 חולים שמצבם קשה. בעוד 21 ימים - אם לא ינקטו צעדים קודם לכן - נגיע ל-7,400 מאומתים ביום ול-1,200 חולים שמצבם קשה. במקרה כזה ייקח 25 ימים של סגר או 47 ימים של ריסון מהודק להביא את התחלואה למצב של 1,000 מאובחנים חדשים ביום.
כשהדיון הגיע לנושא החינוך הציג היועץ למל"ל מטעם מכון ויצמן, פרופ' אלי וקסמן, גרף של עליית התחלואה לפי גיל וטען שבתי הספר התיכוניים והחטיבות מגדילים את ההדבקה בקורונה, בניגוד לכיתות הנמוכות והגנים. בתגובה תקפו אותו שר החינוך יואב גלנט והשר שי וטענו שמדובר בנתונים מגמתיים. גלנט: "רק היום החזרנו את החטיבות ובשבוע שעבר את התיכונים. איך אתה יכול לומר שהם אשמים בתחלואה? כשהילדים בבית הם לא מקפידים על ההנחיות, שנאכפות על ידי המורים".
בתגובה לדברים שאמר פרויקטור הקורונה פרופ' אש על הקניונים נמסר מפורום הקניונים ומרכזי המסחר: "ממוצע המגעים בקניון אינו שונה ממוצע המגעים בשאר המסחר, במשרדים, בקופות חולים ובכל מקום אחר. יכולת הקניונים ומרכזי המסחר להגבלת כמות הנכנסים, להקפדה על ההנחיות, שמירה על מרחק ומניעת התקהלות - מצמצת את המגעים של המבקרים".

אופוריית החיסונים: לא צפויה הקלה לפני מרץ

נכון ליום שבת לא היה כל תיאום מוקדם בין נתניהו לבין בכירי כחול לבן - וכל צד קיים דיונים והערכות מצב משלו לקראת הישיבה. נתניהו קיים ביום חמישי התייעצויות עם נציגי משרד הבריאות וללא נציגות של כחול לבן. יו"ר כחול לבן בני גנץ, השר שי ומומחי "צוות 19" (המומחים המייעצים) קיימו דיון נפרד.
בדיון התייחס ראש הממשלה נתניהו לוועדת החיסונים: "אני מבקש להבהיר: יש ועדה מקצועית שקמה ומטפלת בנושא החיסונים ואופן חלוקתם. יש להרחיק את הגורמים המדיניים ממנה, כך גם נהוג בעולם. בדקנו את זה במדינות אחרות וזה מה שעושים שם. מדובר בוועדה מקצועית לחלוטין".
השר בני גנץ אמר בתגובה: "הנושא של החיסונים מחייב הבהרה לקבינט. מתי הם מגיעים, באיזה היקף ומה מידת ההשפעה שלהם. הייתה אמורה לקום ועדת שרים שתעסוק בנושא. הייתי שמח לשמוע מה קורה איתה".
שר הבריאות יולי אדלשטיין התייחס להיערכות לחיסונים: "המבצע הלוגיסטי לא פשוט. חלק מהחיסונים חייבים להגיע בטמפרטורה מאד נכונה. צריכים לבדוק את היענות הציבור לקבלתם. אני מקווה שלאחר שהחיסונים יתחילו התהליך יתקדם בצורה טובה".
לדבריו, "גם אם נהיה מכוסים מבחינה לוגיסטית, יש את שאלת הרצון בחיסון. הסקרים בתקשורת לא מבשרים טובות. רק עכשיו דיברנו על חוסר נכונות של אנשים לעשות בדיקה, אז קל וחומר כשמדובר בחיסון. כל החיסונים בהסכמים שחתמנו כוללים שתי זריקות. ולכן התהליך יהיה יותר מורכב מחיסוני השפעת".
שר הפנים אריה דרעי עקץ ופנה לאדלשטיין: "יש לי הצעת ייעול איך לגרום לכך שכל הציבור ירוץ להתחסן. תודיע שהחיסונים ייתנו קודם כל לחרדים, התקשורת תזעק למה רק לחרדים וכולם ידרשו להתחסן במהירות".
3 צפייה בגלריה
מבצע חיסון חיסונים נגד קורונה ב מוסקבה רוסיה ספוטניק V זריקה
מבצע חיסון חיסונים נגד קורונה ב מוסקבה רוסיה ספוטניק V זריקה
תחילת החיסונים במוסקבה בסופ"ש
(צילום: AFP)
השר גנץ שאל מה המשמעות של הצורך בשני חיסונים, וד"ר אלרעי פרייס השיבה: "בחיסונים שאנחנו מביאים צריך מרווח של 4-3 שבועות בין מנה ראשונה לשנייה. כלומר - עד תחילת ההשפעה אנחנו מדברים בהנחה הכי אופטימית על מרץ. תוכנית היציאה שלנו לא יכולה להסתמך על סיפור החיסונים".
שר האנרגיה יובל שטייניץ התייחס לכך גם ואמר כי אין ביטחון שאדם שמקבל חיסון לא מדבק ולכן לא בטוח שהחיסונים יביאו לסיום המגיפה.
קודם לכן אמר נתניהו בישיבת הממשלה, כי "בסוף השבוע אנחנו חתמנו עם חברת מודרנה על שישה מיליון חיסונים שיגיעו בקרוב למדינת ישראל, זה פי שלושה ממספר החיסונים שהיה בחוזה המקורי. בימים האחרונים שוחחתי כמה פעמים עם מנכ"ל פייזר, אלברט בורלה, על הקדמת קבלת החיסונים בישראל. אני אמשיך להוביל את המדיניות שקבענו מתחילת פיתוח החיסונים: כמה שיותר חיסונים, מכמה שיותר מקורות, לכמה שיותר אזרחים וכמה שיותר מהר. אנחנו נערכים למבצע לוגיסטי אדיר של קליטת החיסונים, שימורם וחלוקתם לאזרחי ישראל. היום ניתן לומר בביטחה: אפשר לראות את האור בקצה המגפה. אבל עד אז אני חוזר ואומר – על כולנו להמשיך ולהישמע להנחיות: מרחק, ידיים, מסכות. לצערי כנראה שזה לא קורה כפי שהיינו רוצים שזה יקרה, כי בימים האחרונים אנחנו רואים עלייה תלולה ומדאיגה בתחלואה".
פורסם לראשונה: 16:34, 06.12.20