השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל הזהירה הבוקר (רביעי) באולפן ynet כי אסון בסדר גודל כפי שהיה אמש בלבנון עלול לקרות גם במפרץ חיפה - ולדבריה התוכנית שהיא מקדמת תוציא את המפעלים המסוכנים תוך חמש שנים.
גמליאל, שנכנסה לתפקידה בחודש מאי האחרון, אמרה כי משעות הבוקר גורמי המקצוע במשרדה בודקים אם הפיצוץ בביירות ישליך גם על זיהום האוויר בישראל, וציינה כי היא "זועקת את סוגיית מפרץ חיפה" מאז שנכנסה לתפקיד.
3 צפייה בגלריה
תיעוד רגעי הפיצוץ בנמל בביירות
תיעוד רגעי הפיצוץ בנמל בביירות
הפיצוץ בנמל ביירות
3 צפייה בגלריה
תיעוד רגעי הפיצוץ בנמל בביירות
תיעוד רגעי הפיצוץ בנמל בביירות
ביירות, אתמול
"הבעיה היא שבמקום שיש בו אוכלוסייה מרוכזת - להציב מפעלים עם חומרים מסוכנים זאת סכנת חיים", אמרה השרה. "התכנית שאני מקדמת תוביל לכך שכל המפעלים והחומרים המסוכנים לא יישארו בחיפה". לדברי השרה, "אין מה להשוות את ההפקרות שהייתה באותו מחסן בלבנון לכאן. המשרד להגנת הסביבה ומערכת הביטחון מפקחים, אבל יכולה להיות גם תאונה רשלנית או חס וחלילה מתקפת טילים על המקומות הרלוונטיים".
גמליאל הוסיפה כי "אנחנו צריכים לעשות הכל על מנת שהתכנית תצא לפועל. אמנם זה יהיה תהליך ארוך, אבל תוך חמש שנים אפשר להוציא את כל המפעלים מהמקום הזה ויותר, ותוך עשור להפוך את מפרץ חיפה לאטרקציה הירוקה של מדינת ישראל, עם מפעלי תעשיות סביבתיות ירוקות".
3 צפייה בגלריה
גילה גמליאל בריאיון לאולפן ynet
גילה גמליאל בריאיון לאולפן ynet
"תוך חמש שנים אפשר להוציא את המפעלים מחיפה"
(צילום: אבי מועלם)
תת-אלוף במילואים עתי שלח, לשעבר מפקד יחידת יהל"ם בהנדסה הקרבית, אמר גם הוא בריאיון לאולפן ynet כי "מדובר בחומרים שהם לכאורה אזרחיים לחלוטין, שעושים בהם שימושים לדשן, אך בתחילת האינתיפאדה השנייה בשנת 2000 התמודדנו התמודדות קשה מאוד מול ארגוני הטרור כדי למנוע מהם לשים ידיים על חומרים אזרחיים לכאורה שמהם אפשר לייצר פצצות, הבנו את הפוטנציאל שטמון בעניין ומה הנזק שיכול להיות".
שלח אמר כי הוא יוצא מנקודת הנחה שהפיצוץ לא נגרם כתוצאה מפעילות חבלנית, אך הבהיר שמדובר בחומרים מאוד מסוכנים ברגע שהם מאוחסנים במקומות סגורים. "אירוע כזה יכול לקרות או כתוצאה ממישהו שרצה שזה יקרה, או כתוצאה מתקלה כמו קצר חשמלי", אמר. "אני לא מוציא מכלל אפשרות שהיו שם כמה מחסני תחמושות קטנים באזור, כי אנחנו יודעים שחיזבאללה משתמש באזורים האלה. בתחילת הפיצוץ היו גם פיצוצים קטנים ונראו גם קליעים שעפים, והדבר הזה הוביל לפיצוץ הגדול".
על הסכנה הטמונה במפרץ חיפה אמר שלח כי "אפשר להגיד מילה טובה ליונה יהב שהתעקש להוציא את מכל האמוניה המפורסם, אך זה גם לעג לרש כי עדיין יש משאיות שנושאות חומרים מסוכנים במפרץ, ורוב החומר עדיין נמצא שם. זאת פצצה מתקתקת, ואם שואלים אותי - צריך להעיף את זה לנגב. כשיהיה אירוע מלחמתי, זה רק עניין של זמן שהמפעלים בחיפה יהיו מטווחים, ואחרי האירוע הזה - זה ברור על אחת כמה וכמה".
שלח טען כי ארגוני הטרור הבינו את ה"פוטנציאל" במפרץ חיפה, והזהיר כי הנזק שעלול לקרות יכול להיות גדול יותר ממה שהתרחש בביירות. "אני בטוח שהמשרד להגנת הסביבה מכיר את החומרים ואת הכמויות, ואני מעריך שכמו בכל מקום, מי שמקבל את ההחלטה הוא מנהל סיכונים".