3 צפייה בגלריה
מתחסנים בראשון לציון
מתחסנים בראשון לציון
מבצע חיסון עובדי ההוראה בראשון לציון, בחודש שעבר
(צילום: מוטי קמחי )
איסור על הגעה של עובדים לא מחוסנים או כאלה שלא נבדקו למקום העבודה: לידי ynet ו"ידיעות אחרונות" הגיע הנוסח הראשוני של הצעת החוק שאותה יקדם בימים הקרובים שר הבריאות יולי אדלשטיין, במטרה לצמצם באופן משמעותי את הגעתם של עובדים שבחרו שלא להתחסן למקומות העבודה שלהם, ובראש ובראשונה של עובדי הוראה למערכת החינוך.
כבר לפני כארבעה חודשים פורסמה ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" היוזמה של משרד הבריאות לחייב חיסון באמצעות חקיקה, מהלך שנתקל בביקורת עזה, ירד לאחר מכן מסדר היום וחוזר אליו כעת כחלק מההתמודדות עם הגרעין ה"קשה" יותר שמהסס או מסרב להתחסן.
3 צפייה בגלריה
יולי אדלשטיין
יולי אדלשטיין
שר הבריאות אדלשטיין. מתכנן לקדם את החוק בימים הקרובים
(צילום: קובי קואנקס )
בנוסח החוק, שאותו כאמור יקדם השר אדלשטיין בימים הקרובים, צוין כי החוק יכלול "הגבלה על כניסה לעסק של עובד שאינו מחלים או מחוסן, או שלא הציג בכניסה למקום העבודה תוצאה שלילית בבדיקת קורונה מהסוג, במקום ובמועד שייקבעו בתקנות, וחובת הגורם האחראי על המקום למנוע כניסה של עובד כאמור לעסק".
סוג מקומות העבודה שאליהם לא יורשו להיכנס אלו שלא התחסנו, החלימו או שלא נבדקו טרם נקבע, אך ככל הנראה מדובר בעובדים שנחשפים למספר גבוה של אנשים - כמו מורים, שוטרים וצוותי רפואה. בעניין זה נכתב כי התקנות "ייקבעו בשים לב להיקף האנשים שבאים במגע עם העובד, מאפייניהם, אופי העסק והעיסוק, וכן בהתחשב במי שיש לגביו הצדקה רפואית שלא להתחסן".

כבר לקראת חודש נובמבר, לפני שהחל מבצע החיסונים, אחד התרחישים שבהם דנו במשרד הבריאות הוא מצב שבו תהיה היענות דלה לחיסון – ויהיה צורך בקידום חקיקה שתחייב את האזרחים להתחסן.
נכון לאמש, יותר מארבעה מיליון בני אדם התחסנו עד כה במנת החיסון הראשונה ויותר משני מיליון וחצי בני אדם קיבלו את המנה השנייה. האתגר המרכזי שעימו מתמודד כעת המשרד הוא שיעורי התחסנות נמוכים יחסית בגילים הצעירים. בעוד קרוב ל-90% מבני ה-70 עד 79 התחסנו במנה השנייה, שיעור המתחסנים שקיבלו את המנה השנייה בקבוצת הגילים 30 עד 39 עמד אתמול על 22.5% בלבד. עם זאת, יש לציין כי מבצע החיסונים נפתח רק בשבועות האחרונים לכל האוכלוסייה, ובקופות החולים מדווחים בימים האחרונים על קצב התחסנות משופר בקרב צעירים.
3 צפייה בגלריה
בית ספר אתרים ראשון לציון
בית ספר אתרים ראשון לציון
אחת המטרות: למנוע הגעת מורים שלא יתחסנו לכיתות
(צילום: עיריית ראשון לציון)
מהלך החקיקה של אדלשטיין צפוי להיתקל בביקורת ובמכשולים משפטיים. אחת ההתנגדויות מגיעה מטעם האגודה לזכויות האזרח. "דרישה כזו היא לא חוקית, פוגעת בפרטיות ובחירות של העובד, ועשויה להוות אפליה אסורה על בסיס מוגבלות או השקפה", נמסר מהאגודה. "לעמדתנו, למעסיק אסור לבלוש אחר החלטתו של עובד אם להתחסן או לחייב עובד להתחסן, ולפגוע בפרנסתו אם יסרב".
באשר למורים, אמרו באגודה כי "דרישה כזו, אם תיקבע, עתידה לפגוע באורח שאינו מידתי בזכויות היסוד לאוטונומיה ולפרטיות של מורות ומורים, ואף לשמש אמתלה ועידוד לדרישות דומות מצד מעסיקים בשוק הפרטי. דרישה מעין זו יכולה להתקבל רק על בסיס חקיקה מפורשת, על בסיס תשתית עובדתית מלאה, ותוך בחינת הצורך וחלופות למזעור הפגיעה".