התקרית המוזרה בשיאו של "שבוע המלחמה" בגולני: שישה לוחמי גדוד 13 מחטיבת גולני סירבו להמשיך להתאמן בשבוע המדמה מלחמה בלבנון במהלך אימון בצפון, בטענה כי נגמר להם האוכל כבר ביום השני של התרגיל. מדובר באימון המפרך ביותר ללוחם החי"ר, ובמקרה של הגדוד מגולני הוא כלל 50 שעות של תרגולות לכוחות במתווה לחימה צפוני, בשטח ובאופן אינטנסיבי, סביב השעון.
3 צפייה בגלריה
לוחמי גולני באימון. ארכיון
לוחמי גולני באימון. ארכיון
לוחמי גולני באימון. ארכיון
(צילום: AFP)
באימון שנערך במהלך החודש הנוכחי, הונחו הלוחמים להיערך ליציאה לתרגיל המתגלגל, ולקחת עמם ציוד לחימה וכן מזון ומים שיספיק להם ליממה או לשתיים הראשונות עד לחידוש האספקה. לפי קצינים בגדוד, לא מדובר במנות קרב כבדות הכוללות קופסאות שימורים, אלא בשישה עד שמונה כריכים שהלוחמים הונחו להכין לעצמם בבסיס בטרם היציאה, ולהספיק לכל אחד מהם לפחות ליממה הראשונה ב"שבוע המלחמה" עד לקבלת אספקה נוספת בשטח.
לטענת הלוחמים, הם לא יכלו לסחוב את המזון על גבם מאחר שכבר נדרשו לשאת ציוד במשקל של עשרות אחוזים ממשקל גופם. "המפקדים כלל לא וידאו שהם יצאו ללא המזון ובשלב מסוים הלוחמים סיפרו שחשו חלשים וברע כי לא אכלו מאחר ולא היה להם אוכל", טענו קרובים ללוחמים לאחר ששמעו את גרסתם.
בשלב זה, לפי גרסת תחקיר הגדוד, אחד הלוחמים שלף את הטלפון הנייד שלו אף על פי שאסור היה לו להביא עמו את המכשיר ל"שבוע המלחמה", והתקשר להזמין לו ולחבריו הרעבים מגש פיצה לשטח האימונים. הקצינים בגדוד זעמו על התנהלות הלוחמים, טענו בפניהם כי נכשלו באימון הקשה שמהווה גם מבחן, והחזירו אותם לבסיס. שם, בחלוף כמה ימים, הם נשפטו על ידי מפקד הגדוד סגן-אלוף אבי מרציאנו: אחד מהם נשלח לכלא והודח מלחימה וחבריו רותקו ל-21 ימים בבסיס בנוסף ל-300 שקל קנס לכל אחד מהם.
בכך לא הסתיימה הסאגה: כשהלוחמים ביקשו את טופסי התלונה כדי לערער על העונש, נטען בגדוד של גולני כי המסמכים אבדו. הלוחמים טענו עוד כי העונשים שספגו לא מידתיים ופוגעים בהם כספית אף על פי שהם לא משתכרים כראוי כחיילי חובה, ובנוסף אסור להטיל שני עונשים על אותה עבירה לפי פקודות הצבא. בעקבות פניית ynet עשויים הלוחמים להישפט בשנית, הפעם לפי הנהלים.
עוד נטען בתחקיר הגדודי של האירוע החריג כי המפקדים וידאו פעמיים, בשני מסדרים, שהלוחמים לקחו איתם מזון למרות ש"הציפייה מלוחם בוגר ואחראי שיוודא זאת בעצמו". גרסת הגדוד העלתה עוד כי מדובר היה באימון ללא ירי חי, ולכן גם הלוחמים לא נדרשו מראש לשאת ציוד לחימה ששוקל עשרות קילוגרמים כמו מקלעים כבדים, טילי לאו, ציוד נגד מנהרות ותחמושת, ולכן אין שחר לתלונה לפיה הייתה חריגה מהמשקלים המותרים לסחיבה באימון. מדובר בשבוע אימון חשוב ומשמעותי לאויב המרכזי ולזירה המשמעותית ביותר של גולני, חיזבאללה בצפון ולפי הגדוד, כל לוחם בו סחב עד 25% ממשקל גופו.

"אנחנו לא מתרגלים רעב"

בצבא אמרו עוד כי "אנחנו לא מתרגלים רעב או קושי להילחם ללא מזון כפי שמתרגלים ביחידות מיוחדות אחרות כי שם זה צריך. כל לוחם לקח על עצמו 3-6 ליטר מים וגם תמיד היה מכל מים נייד עם הכוחות. הלוחמים עשו דין לעצמם, כראיה לכך יתר החיילים במחלקה ויתר מאות לוחמי הגדוד המשיכו באימון כרגיל ובהצלחה".
עוד הוסבר שבשום שלב לא היה חסר אוכל ללוחמים, והסיבה לקנס שהוטל עליהם נוגעת לעלויות שהיו כרוכות בעצירת האימון הגדודי בשל התנהגותם וניודם בטיולית שהוצאה לטובתם להסיעם לבסיס.
מדובר צה"ל נמסר: "החודש התקיים אימון מחלקתי שבו השתתפו כלל חיילי הגדוד ונדרש מכל אחד מהלוחמים להגיע עם ציודו האישי הכולל אוכל. כאשר הגיעו לשטח התברר כי מספר חיילים לא הביאו את הציוד הנדרש מהם ועל כן סיפקו מפקדיהם אוכל לשטח התרגיל. על אף שהלוחמים הנ"ל אכלו והתאוששו הם סירבו להמשיך באימון וחרגו מנוהלי האימון במספר תקריות. לאחר בירור בשטח על ידי מפקד הגדוד ושיחת חידוד בנושא, הלוחמים הועמדו לדין משמעתי".
גורמים צבאיים הוסיפו: "הליך הדין המשמעתי נבחן בימים אלו, בעקבות בקשתו של אחד מהלוחמים".
3 צפייה בגלריה
עו"ד עידן דביר
עו"ד עידן דביר
עו"ד עידן דביר
(צילום: יואב חסקלוביץ')
עו"ד עידן דביר, שמייצג את אחד החיילים, אמר: "מפקדים קצינים ביחידה מסרו כי להשקפתם המג"ד פעל בשיקול דעת שגוי בכך שהעמיד לדין משמעתי חיילים שסירבו להמשיך בתרגיל לאחר שמנעו מהם מזון ושתייה ולא חיילים אחרים שהפרו פקודה בכך שנמנעו מלקחת עימם צידה לדרך. לאור העובדה כי מדובר במספר מפקדים בגדוד - ניסיתי ליצור קשר עם המג"ד אך שיחה עימו לא יצאה לפועל.
"לכל אדם או מפקד סביר ברור שאם היה מקום לנקוט אמצעי משמעת נגד חיילים כלשהם אז הכתובת לא צריכה להיות אותם חיילים שנתקעו בלי מזון ומים. ההוראה של המפקדים לאותם חיילים להמשיך באימון ללא אוכל ומים היא לא חוקית והייתה עלולה לסכן את בריאות החיילים".