5 צפייה בגלריה
חיסון קורונה פייזר בית חולים איכילוב תל אביב
חיסון קורונה פייזר בית חולים איכילוב תל אביב
חיסונים של פייזר בבית החולים איכילוב בתל אביב
(צילום: AFP)
ממשל ביידן הביע אמש (רביעי) תמיכה במאמצים להשעות את הגנת הקניין הרוחני - הפטנט - על חיסוני הקורונה, במטרה לקרב את סיום המגפה. חברות התרופות - שמניותיהן צנחו בעקבות ההכרזה - הביעו התנגדות נחרצת למהלך.
נציבת הסחר של ארצות הברית, קתרין טאי, הודיעה על עמדת הממשל בהצהרה שפרסמה אמש. למעשה היא הביעה תמיכה ביוזמה של ארגון הסחר העולמי להשעות את הפטנט על החיסונים נגד הקורונה, במטרה להנגיש את החיסונים לכמה שיותר מתושבי העולם.

5 צפייה בגלריה
נציגת הסחר של ארצות הברית קתרין טאי בהצהרה רשמית
נציגת הסחר של ארצות הברית קתרין טאי בהצהרה רשמית
נציגת הסחר של ארצות הברית קתרין טאי. "זמנים נואשים דורשים צעדים נואשים"
(צילום: AP)
"זהו משבר עולמי, וזמנים נואשים דורשים צעדים נואשים", הסבירה טאי. "הממשל מאמין מאוד בהגנה על קניין רוחני, אך על מנת לסיים את המגפה הזו ולהעביר כמה שיותר חיסונים לכמה שיותר אנשים, נתמוך בהשעיה הזמנית".
עם זאת היא הזהירה כי עד שיושג קונצנזוס עולמי הדרוש להשעיית הפטנטים יחלוף זמן רב. גורמים אמריקנים הסתייגו ואמרו כי למהלך כזה לא תהיה השפעה מיידית על ההיצע העולמי של החיסונים.
הצהרתה של טאי הגיעה שעות לאחר פגישה סגורה של מנכ"לית ארגון הסחר העולמי נגוזי אוקונג'ו-איוולה ונציגי מדינות מפותחות ומתפתחות המערערות על היוזמה. על אף התנגדותם, הסכימו בפגישה כי ישנו צורך בגישה נרחבת יותר לטיפולים וחיסונים נגד הנגיף.
5 צפייה בגלריה
מנכ"לית ארגון הסחר העולמי נגוזי אוקונג'ו-איוולה
מנכ"לית ארגון הסחר העולמי נגוזי אוקונג'ו-איוולה
מקדמת את היוזמה להרחבת ייצור החיסונים. מנכ"לית ארגון הסחר העולמי נגוזי אוקונג'ו-איוולה
(צילום: AP)
זה כמה שבועות שארגון הסחר העולמי מקיים דיונים בסוגיית הביטול הזמני של זכויות הפטנט על חיסונים וטיפולים לקורונה. להצעה חסרת התקדים, שהגישו הודו ודרום אפריקה באוקטובר, נתנו גיבוי יותר ממאה מדינות מתפתחות. מטרתה להשעות את הבלעדיות של חברות התרופות על נוסחאות החיסונים שפיתחו, וכך לאפשר את ייצור התרופות והחיסונים באופן מקומי - מה שאמור להאיץ את קצב החיסונים העולמי.
ארצות הברית התנגדה תחילה למהלך, אך בחודש שעבר קבוצה של 110 חברי קונגרס דמוקרטים שיגרו מכתב לנשיא ביידן בקריאה שישנה את עמדתו - כפי שאכן עשה לבסוף. כעת מספר קטן של מדינות חוסמות את ההצעה - בהן בריטניה, שווייץ, יפן, נורבגיה, קנדה, אוסטרליה וברזיל. המדינות המתנגדות טוענות כי "ויתור על זכויות אינו תרופת פלא". הן מתעקשות שייצור של חיסונים נגד נגיף הוא מורכב, ושלא ניתן לקדם אותו באמצעות ביטול הקניין הרוחני. בנוסף, צעד שכזה לדבריהן עלול "לפגום בחדשנות עתידית".
הפדרציה הבינלאומית של יצרני ואיגודי התרופות גינתה את החלטת ארצות הברית לתמוך בהשעיית הזכויות ופרסמה הודעה שלפיה "זו תשובה שגויה לבעיה מורכבת".
5 צפייה בגלריה
הפגנה בוושינגטון "שחררו את החיסונים", בדרישה לוותר על הפטנטים על חיסוני הקורונה
הפגנה בוושינגטון "שחררו את החיסונים", בדרישה לוותר על הפטנטים על חיסוני הקורונה
"שחררו את החיסונים". הפגנה בדרישה לבטל את הפטנטים על חיסוני הקורונה, וושינגטון
(צילום: AFP)
בעקבות ההצהרה האמריקנית נרשמו ירידות שערים משמעותיות במניות של חברות התרופות המייצרות את החיסונים. מניית מודרנה ירדה ב-6.2%, הירידה המשמעותית ביותר זה חודשיים. פייזר איבדה מערכה 2.5%, ביונטק צללה ב-8.9% ונובהווקס, שהחיסון שלה נמצא בשלבי הפיתוח האחרונים, צנחה ב-11%.
בדברים שפורסמו באתר ארגון הסחר העולמי התייחסה מנכ"לית הארגון למבוי הסתום הנוכחי ואמרה כי "עלינו להניח במהירות את ההסכם המשופר על השולחן, אך גם לנהל משא ומתן במקביל". היא הוסיפה: "אני משוכנעת שברגע שנוכל לדון בהסכם ממשי על הוויתור הזמני, נמצא דרך פעולה ישימה".
דובר ארגון הסחר העולמי, קית' רוקוואל, אמר כי דיון נוסף בעניין ייערך בפגישה בהמשך החודש, לפני הכינוס הרשמי של הארגון ב-9-8 ביוני.