רוסיה נערכת לקראת שיגור לוויין מתקדם שישמש את איראן ויאפשר לרפובליקה האיסלאמית לעקוב אחר מטרות צבאיות ברחבי המזרח התיכון ואף מעבר לו. כך דיווח הלילה (בין חמישי לשישי) העיתון "וושינגטון פוסט" מפי גורמים אמריקניים וגורמים במזרח התיכון.
6 צפייה בגלריה
שיגור הלוויין האיראני "נור-1", בשנה שעברה. שדרוג משמעותי ליכולות האיראניות
שיגור הלוויין האיראני "נור-1", בשנה שעברה. שדרוג משמעותי ליכולות האיראניות
שיגור הלוויין האיראני "נור-1", בשנה שעברה. שדרוג משמעותי ליכולות האיראניות
(צילום: MCT)
לפי הדיווח, ברוסיה מתכננים להעביר לידי איראן לוויין מדגם קנופוס-V, שעל-גביו מותקנת מצלמה ברזולוציה גבוהה שתספק לטהרן אפשרות לעקוב אחר מתקנים במפרץ הפרסי, בסיסים צבאיים ישראליים וגם אחר בסיסים צבאיים בעיראק שבהם שוהים חיילים אמריקניים. שיגור הלוויין, כך אמרו הגורמים, צפוי להתרחש בתוך חודשים ספורים.
לפי ה"וושינגטון פוסט", הלוויין קנופוס-V משווק לרוב לשימוש אזרחי, אולם גורמים צבאיים איראניים היו מעורבים ברכישתו מאז 2018. על הגורמים הצבאיים נמנים בכירי משמרות המהפכה האיראניים, שהיו מעורבים במו"מ עם רוסיה ובהגעה להסכם. באביב האחרון הגיעו מומחים רוסים לאיראן כדי להכשיר צוותי קרקע שאמורים לתפעל את הלוויין במפעל חדש שנבנה סמוך לעיר כאראג' הסמוכה לטהרן.

הגורמים ששוחחו עם ה"וושינגטון פוסט" אמרו כי ההסכם בין איראן לרוסיה קובע שהלוויין האיראני החדש ישוגר משטח רוסיה, ותפעל בו תוכנה רוסית. על-גבי הלוויין תותקן מצלמה שיכולה לצלם ברזולוציה גבוהה יחסית של 1.2 מטר מהקרקע, שנחשבת שיפור משמעותי ביחס ליכולות הנוכחיות שאיראן מחזיקה כיום, אם כי ביכולות פחותות מאלה שבהן מחזיקות ארה"ב וישראל, לדוגמה.
הגורמים סיפרו כי איראן תוכל לכוון את הלוויין לכל נקודה שבה תבחר. "הוא לא הכי טוב בעולם, אבל יש לו רזולוציה גבוהה והוא טוב מאוד עבור מטרות צבאיות", אמר הגורם המזרח תיכוני ששוחח עם הוושינגטון פוסט. "היכולת הזו תאפשר לאיראן לשמור על בנק מטרות מדויק ולעדכן אותו בתוך שעות ספורות בכל יום". הגורם הוסיף כי חשש נוסף הוא שהאיראנים יחלקו את תמונות הלוויין עם ארגון חיזבאללה הלבנוני, עם המיליציות השיעיות הפרו-איראניות בעיראק ואף עם המורדים החות'ים בתימן.
6 צפייה בגלריה
השיגור הכושל שפרסם טראמפ
השיגור הכושל שפרסם טראמפ
ההרס באיראן באוגוסט 2019, שתועד מלוויין אמריקני ונחשף על-ידי טראמפ
(מתוך חשבון הטוויטר של דונלד טראמפ)
הדיווח ב"וושינגטון פוסט" מתפרסם בזמן שנשיא ארה"ב ג'ו ביידן שוהה באירופה, בנסיעת העבודה הראשונה שלו מאז שנכנס לבית הלבן ב-20 בינואר. ביידן צפוי להיפגש עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ב-15 בחודש בז'נבה. הפגישה תתקיים על רקע מתיחות גדולה בין הקרמלין לממשל ביידן.
בשנה שעברה הכריזו משמרות המהפכה של איראן כי שיגרו לראשונה לוויין צבאי לחלל. באיראן דווח אז כי הלוויין ששוגר הוא "נור-1", ששוגר באמצעות כן השיגור "קאסד", שיוצר בשטחי הרפובליקה האיסלאמית עצמה.
6 צפייה בגלריה
איראן לוויין לווין איראני בשם זפאר
איראן לוויין לווין איראני בשם זפאר
הלוויין זפאר 1. לא נכנס למסלול סביב כדור הארץ
לפני כן, כשלו האיראנים בשיגור כמה לוויינים לחלל. בפברואר בשנה שעברה הם ניסו לשגר לחלל את הלוויין "זפאר 1" שיוצר במדינה, אולם השיגור כשל. הטלוויזיה האיראנית הודיעה אז כי הלוויין לא נכנס למסלול סביב כדור הארץ, בעקבות מהירות נמוכה של הטיל שנשא את הלוויין.
ב-2019 נכשלה איראן פעמיים נוספות בשיגור לוויינים. בינואר באותה שנה לוויין בשם "פייאם" לא הצליח להגיע למסלול סביב כדור הארץ, ובאוגוסט באותה שנה התפוצץ טיל במתקן שיגור לוויינים של איראן, אולם זו הכחישה שלוויין נהרס באירוע. בטהרן אישרו שהטיל התפוצץ רק לאחר שנשיא ארה"ב דאז דונלד טראמפ חשף תמונה מפורטת למדי מההרס באתר.