1 צפייה בגלריה
יאיר נתניהו
יאיר נתניהו
יאיר נתניהו
(צילום: EPA)
לפני 120 שנה לא היה טוויטר. אבל אם היה, אפשר להניח שאוטו ויינינגר היה כותב: "בתור יהודי אשכנזי שלם מותר לי לומר: העדה הזאת דפוקה לגמרי". ההמשך, שעוד נגיע אליו, היה טרגי. ויינינגר הפך בהמשך לאהוב נפשם של האנטישמים. הנה, יש להם יהודי ששונא יהודים. לא רק יהודים שנא ויינינגר. גם נשים הוא שנא. לא ברור אם הוא ביקר במועדוני חשפנות, אבל הוא התייחס אליהן כאל יצורים שחסרים את הניצוץ האלוהי. כבר בגיל 22 התפרסם ספרו של העילוי היהודי, "מין ואופי", שאמנם לא התקבל בהתלהבות כאשר יצא, אבל עברו שנים לא רבות והוא הפך לרב-מכר.
שנאה לא נבנית ביום אחד ולא בציוץ אחד. היא נבנית שנים. עוד אמירות ועוד התבטאויות ועוד פרסומים ועוד קריקטורות. ההמון המוסת והשונא לא כותב ולא מתבטא. הוא נוהם. אבל להמון הזה תמיד היו אנשים יודעי כתב וספר, שיצרו תשתית עיונית ורעיונית לשנאת היהודים באירופה, בדיוק כשם שאחרים יצרו תשתית לשנאת יהודים או שחורים או נשים כמעט בכל נקודה על הגלובוס. כי לשנאה תמיד יש קונים. השנאה משחררת. במקום להביט בעצמך אתה הופך את האחרים לאשמים. זה לא אני, אומר לעצמו השונא, זה הם.
עברו 120 שנה מאז הציוץ-שלא-היה של אוטו ויינינגר, ולרגע נדמה שהעבר חוזר להדהד. "בתור אשכנזי שלם מותר לי לומר, העדה הזאת דפוקה לגמרי". הפעם זה לא היה אוטו האוטו-אנטישמי, אלא אחד אחר. גם הוא יהודי. גם הוא אשכנזי. קוראים לו נתניהו. יאיר נתניהו. והוא כתב את הציוץ המחריד והמסית הזה לפני יום או יומיים.
זה היה בצחוק כמובן. עם חוש הומור. הוא לא התכוון, הוא יטען מן הסתם. מה פתאום. אבל הוא התכוון, ועוד איך התכוון. הרי החלוץ הקדמי של נבחרת בלפור, נתן אשל, כבר חשף צפונות לב כאשר אמר ש"הציבור הלא-אשכנזי שונא הכל... זה מאחד את המחנה שלנו... מירי רגב בהמה".
הפעם זה לא היה אוטו האוטו-אנטישמי, אלא אחד אחר. גם הוא יהודי. גם הוא אשכנזי. קוראים לו נתניהו. יאיר נתניהו. והוא כתב את הציוץ המחריד הזה לפני יום או יומיים
משום ש"אשכנזים" לפי הראש שלהם זה בעצם "שמאלנים", זה בעצם "מפגינים", זה בעצם כל מי שמעז בחוצפתו לבקר את נתניהו. זה לא משעשע, משום שאנחנו בעיצומו של מסע הסתה נגד כל מי שמעז להשמיע ציוץ, תרתי משמע, שחבורת בלפור מסרבת לשמוע. כך ייעשה גם לאנשי ימין מימים-ימימה, שמעזים לחרוג משורת המקהלה. אפילו קלמן ליבסקינד הפך ל"אשכנזי". גם אני.
רוב הישראלים השתחררו מהתוויות הללו. בכל בית שלישי יש ילדים "מעורבים", וכמעט לכל ישראלי יש קרובי משפחה "מעורבים". משפחת נתניהו שייכת כנראה למיעוט ששומר על טוהרת העדתיות. אבל נתניהו, בנו וצייצניו יודעים שיש קונים לסחורה שלהם. הם מנגנים על מיתר שבכל דור ודור עמד עלינו לכלותנו. הם לא מתכוונים לפרעות ולא להשמדה, הם מטפחים שנאה.
נתניהו ג'וניור מחק את הציוץ, אבל הוא מתפשט כמו אש בשדה קוצים. ינון מגל הוסיף: "פעם חשבתי שהשמאלנים אינטליגנטים, בדיעבד התברר לי שהם פשוט היו אשכנזים". זה לא מצחיק. ואם נדייק, רוב אלה שקוראים את ההבלים הללו מגחכים, בלי קשר למוצא שלהם. אבל יש מיעוט שכל ציוץ כזה הוא מבחינתו עוד שמן למדורת ההסתה.
המוטיב של נתניהו ג'וניור מעניין, משום שבנוסף לכל הצרות הוא מזכיר את השנאה העצמית של ישראלים מזן מסוים לישראל. הם מסתובבים ברחבי העולם כדי להסביר ש"בתור ישראלי, הישראלים הם פושעים". הם עצמם נפלאים. זה האחרים. הם ויאיר, יאיר והם. אותו היגיון, אותה הסתה. והקצוות, כידוע, תמיד נפגשים.
נחזור לוויינינגר. הוא היה גאון עם עיוות נפשי איום ונורא. הוא הספיק הרבה מאוד עד היום שבו ביצע פיגוע התאבדות, אולי הראשון בהיסטוריה. בגיל 22 הוא התנצר. זה לא עזר לו. הנפש שלו המשיכה להתייסר. שנה לאחר שהתנצר - הוא התאבד. האנטישמי שבו הרג את היהודי שבו. שנאה, אם שכחנו, היא לא רק רעיון, היא הורגת.
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com