יו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי התייחסה היום (ראשון) באולפן ynet למאמצים שנעשים בגוש המרכז-שמאל לקראת האפשרות שבנימין נתניהו לא יצליח להרכיב ממשלה ולדרישות של יו"ר ימינה נפתלי בנט: "כל הדברים האלה הם רעשים שאפשר לעשות כל זמן שאתה רוקד על שתי החתונות. ברגע שלנתניהו לא תהיה ממשלה יהיה מה לדבר".
האם מאחורי הקלעים אתם כבר בונים ממשלה? "בואו נזכור שבנט מחויב עכשיו לנתניהו. אי אפשר לטעות, זה לא מישהו שעושה פירואטים כדי להסתיר. אם זה היה אחרת אז מראש הוא לא היה ממליץ על עצמו, אלא על לפיד או בסיכום עם לפיד ממליצים כולם עליו או משהו".
3 צפייה בגלריה
מרב מיכאלי בריאיון באולפן
מרב מיכאלי בריאיון באולפן
מיכאלי באולפן. "61 המנדטים מסער ושמאלה היו צריכים להקים ממשלה"
(צילום: קובי קואנקס)
וכשהוא יחזור אליכם, אם זה יקרה, מה מרחב התמרון? ממשלה פריטטית? קול כפול? הכרעה בכל הוועדות החשובות? "או בכלל לקבוע כבר בחוק שקול של מצביעי שמאל הוא שווה חצי קול בהגדרה. ברור שכל הדברים האלה זה רעשים שאפשר לעשות כל זמן שאתה רוקד על שתי החתונות. ברגע שלנתניהו לא תהיה ממשלה יהיה מה לדבר. לצערי כרגע המנדט עוד לא אצלי. מבחינתי הדבר המתבקש הוא ש-61 המנדטים שהצביעו מגדעון סער שמאלה היו צריכים להקים ממשלה, נקודה.
השאלה היא האם אפשר להוריד מסדר היום את זכות הווטו של נפתלי בנט בממשלה איתכם? "רמת התאורטיות של הדיון היא לא רלוונטית. זה דיון תאורטי משום שהמנדט אצל נתניהו ומי שכרגע יכול לעשות את הניסיונות האלה להקים ממשלה לצערי הרב הוא נתניהו. בין השאר משום שבנט המליץ על עצמו והודיע שהאצבעות שלו נתונות לנתניהו להקים ממשלת ימין".
אז את לא סומכת עליו בכלל, אפילו הרבה לפני הניסיונות להקים ממשלה? "זו לא שאלה של לסמוך או לא לסמוך. בשונה מאחרות ואחרים, שמכורים לכל מיני ספקולציות, אני מסתכלת על עובדות ועל מעשים. כרגע בנט נמצא במו"מ עם נתניהו להקמת ממשלת ימין. האם זה יצליח או לא יצליח? אני מאוד מקווה שזה לא יצליח ומשם אנחנו נקח את זה".
יש אסטרטגיה מתוכננת לרגע שבו זה יכשל? "זה מאוד ברור. אני מחויבת לעשות כל מאמץ להקים ממשלה ללא נתניהו. מראש היה ברור שזאת לא תהיה ממשלת חלומותיי. אני מעוניינת בממשלת מרכז-שמאל גדולה".
3 צפייה בגלריה
נפתלי בנט לפני הפגישה עם נתניהו במעון ראש הממשלה
נפתלי בנט לפני הפגישה עם נתניהו במעון ראש הממשלה
בנט. מיכאלי: "מקווה שלא יצליח להקים ממשלה עם נתניהו"
(צילום: יואב דודקביץ)
האם תתני לבנט לקחת את הממשלה הזו שני צעדים או צעד אחד ימינה? "בואו נגיע ליום שבכלל הדבר הזה עומד על הפרק ואנחנו נראה איך כשבנט מגיע בלי האופציה להקים ממשלה עם נתניהו, אנחנו מנהלות מו"מ כמו אנשים מבוגרים שמעוניינים בטובתה של מדינת ישראל. כל המשבר הנוראי והמחריד הזה הוא בדיוק הסיבה למה אני מההתחלה התעקשתי ואמרתי שאני בונה מחדש את מפלגת העבודה – כי אפשר בדיוק לראות מה קורה למרכז-שמאל כשאין לו מפלגת שלטון".

"המשותפת יכולה להיות חלק מקואליציה"

מיכאלי נשאלה האם הממשלה האידיאלית מבחינתה כוללת גם מפלגות ערביות שלוקחות בה חלק: "אם יש משהו שהרווחנו ממערכת הבחירות הזאת זה להבין ברוך השם שהאזרחיות והאזרחים הערבים הם חלק לגיטימי בלתי נפרד מהחברה הישראלית, מהפוליטיקה הישראלית".
ולכן הם צריכים להיות בקואליציה? "הם יכולים להיות. לא כולם חייבים תמיד להיות בכל סיטואציה, לא מהיהודים ולא מהערבים. אבל הדבר הזה של פסילה גורפת של מפלגה משום שהיא ערבית לא מקובל. אני חושבת שהרשימה המשותפת, כמו רע"מ, כמו כל מפלגה אחרת, יכולה להיות חלק מקואליציה בתנאי שיש מו"מ. אם נתניהו יכול להקים ממשלה עם התנועה האיסלאמית, היא צריכה להיות לגיטימית בכל מקום אחר".
3 צפייה בגלריה
יו"ר רע"מ מנסור עבאס בהצהרה לתקשורת
יו"ר רע"מ מנסור עבאס בהצהרה לתקשורת
מנסור עבאס. מיכאלי: "רע"מ והמשותפת יכולות להיות חלק מהקואליציה"
(צילום: עידו ארז)
מה מידת התאום והשיתוף של לפיד איתך בכל מה שקשור לשיחות שהוא מנהל? "לא פגשתי אותו עדין מאז שהוא חזר, אפגוש אותו ביום שלישי. אחד הדברים שנתניהו מצליח לעשות עד כה זה לשמור את הכנסת משותקת. מחר יהיה שבועיים מיום השבעת הכנסת ועדין אין ועדה מסדרת שהיא זאת שבעצם מפעילה את הכנסת. סייעת העבודה מוציאה היום מכתב ליועצת המשפטית של הכנסת שדורשת ממנה לחייב את יו"ר הכנסת לשים מחר על שולחן המליאה החלטה על הרכב ועדה מסדרת כי לא יכול להיות שימשיך להיות מצב שאין וועדת חוץ וביטחון, אין ועדת כספים והכנסת משותקת לחלוטין. יש גבול".