הבדיקות האנאליות שסין חשפה לפני כחודש לאבחון נגיף הקורונה עוררו בימים האחרונים כמה תקריות דיפלומטיות מביכות. אחרי דיווחים על כך שדיפלומטים אמריקנים אולצו לעבור את הבדיקות הפולשניות הללו בניגוד לרצונם, טענה שאותה בייג'ינג הכחישה, היום (ב') דרשה טוקיו מסין שלא לדרוש מאזרחים יפנים לעבור בדיקות שכאלו.
2 צפייה בגלריה
בדיקת קורונה בדיקה מטוש אילוסטרציה אילוס
בדיקת קורונה בדיקה מטוש אילוסטרציה אילוס
יפנים התלוננו בשגרירות: "כאב נפשי גדול". אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
מזכיר הממשלה היפנית, קטסונובו קאטו, אמר שכמה אזרחים יפנים התלוננו בפני השגרירות בבייג'ינג כי הם נאלצו לעבור את הבדיקות האנאליות, ולדבריו הן גרמו להם "כאב נפשי גדול". הוא ציין כי עד עתה בייג'ינג לא השיבה לטוקיו אם בכוונתה לשנות את נוהלי בדיקות הקורונה שלה. קאטו הוסיף שלא ברור כמה יפנים נדרשו לעבור בדיקות שכאלו.
סין חשפה את הבדיקות האנאליות בסוף ינואר, ולטענת הרשויות בה הן מדויקות יותר מבדיקות רגילות הלוקחות דגימות מהגרון ומהנחיריים. לא ברור עד כמה הטענות הסיניות מדויקות. לי טונגזנג, רופא בכיר באחד מבתי החולים בבייג'ינג, אמר עם חשיפת הבדיקות לתקשורת הממלכתית בסין כי שאריות של הנגיף שורדות זמן רב יותר בפי הטבעת מאשר בדרכי הנשימה.
הרשויות בסין הודו כי הבדיקות הללו "אינן נוחות" וציינו כי הן יבוצעו באזורים בעלי סיכון גבוה להתפשטות הנגיף. למרות זאת, בשבוע שעבר טענה מחלקת המדינה האמריקנית כי אנשיה נאלצו לעבור את הבדיקות האלה. "מחלקת המדינה מעולם לא הסכימה לסוג כזה של בדיקות והביעה מחאה בפני משרד החוץ של סין לאחר שלמדה שכמה מאנשי צוות עברו אותן", היא מסרה ביום חמישי האחרון.
2 צפייה בגלריה
בדיקת קורונה בעקבות התפרצות ב שה-ג'יאג'וואנג ב צפון סין
בדיקת קורונה בעקבות התפרצות ב שה-ג'יאג'וואנג ב צפון סין
בדיקות קורונה רגילות בסין. השלטונות טוענים: אמינות פחות
(צילום: AFP)
במחלקת המדינה אמרו כי לאחר המחאה האמריקנית הסינים הבהירו בפניהם שמדובר היה ב"טעות" וכי דיפלומטים מוחרגים מהדרישות לבצע בדיקות אנאליות. "הורינו לצוותים לסרב לבדיקות כאלו אם הם נדרשים לכך", הוסיפה מחלקת המדינה.
למרות ההודעה האמריקנית, משרד החוץ הסיני הכחיש כאמור את הטענות. "עד כמה שאני יודע, ובדקתי עם העמיתים שלי, סין מעולם לא ביקשה מדיפלומטים אמריקנים לעבור בדיקות קורונה אנאליות", אמר דובר משרד החוץ בבייג'ינג ז'או ליג'יאן.
אי-נוחות מהבדיקות הפולשניות הביעו גם לא מעט סינים. "איזה מזל שחזרתי לסין לפני זה", כתב גולש אחד ברשת החברתית ווייבו, המקבילה הסינית של טוויטר, וגולש אחר כתב: "אין הרבה נזק, אבל המון השפלה".