ישראל, יוון, קפריסין ואיחוד האמירויות קיימו היום (שישי) מפגש ראשון מסוגו בפאפוס שבקפריסין - שמטרתו למסד שיתופי פעולה בין ארבע המדינות לקידום אינטרסים אסטרטגיים אזוריים ביניהן.
במפגש השתתפו שר החוץ של ישראל גבי אשכנזי, שר החוץ של יוון ניקוס דנדיאס, שר החוץ של קפריסין ניקוס חריסטודילידיס ויועצו הדיפלומטי של נשיא איחוד האמירויות אנואר גרגש - שהחליף את שר החוץ של איחוד האמירויות עבדאללה בן זייד שנמנע ממנו להשתתף ברגע האחרון.
5 צפייה בגלריה
ישראל, יוון, קפריסין ואיחוד האמירויות קיימו היום מפגש ראשון מסוגו שמטרתו למסד שיתופי פעולה בין ארבעת המדינות
ישראל, יוון, קפריסין ואיחוד האמירויות קיימו היום מפגש ראשון מסוגו שמטרתו למסד שיתופי פעולה בין ארבעת המדינות
אשכנזי עם שרי החוץ של יוון וקפריסין ועם היועץ מהאמירויות גרגש
(צילום: AFP)
מדובר במפגש ראשון של פורום ארבעת השרים, מתוך כוונה למסד באופן קבוע מפגשים של דרגי עבודה ושל שרי החוץ של ארבע המדינות. במקביל נועד אשכנזי בנפרד עם כל אחד משרי החוץ ועם היועץ גרגש. במפגשים במסגרת הפסגה יידונו נושאים אזוריים ושיתופי פעולה אפשריים בין המדינות, בדגש על סוגיות כלכליות, תיירותיות, ביטחוניות, המאבק המשותף בנגיף הקורונה ומתווה "מסדרון ירוק" לעידוד התיירות בין המדינות השונות.
בנוסף, יארח נשיא קפריסין את שרי החוץ לפגישה בלתי רשמית. במפגש החליפו השרים גם דעות על המצב הביטחוני באזור. מלבד ישראל, שאר המשתתפים הביעו דאגה מהתוקפנות האיראנית, הרבה יותר מהאיום הגרעיני, בדגש על הפעילות הימית שהולכת וצוברת תאוצה. יוון וקפריסין הדגישו את הדאגה שלהם גם מהפעילות הטורקית במזרח הים התיכון.
אשכנזי אמר בהצהרות המשותפות בתום הפסגה המרובעת כי "דנו על האתגרים שאיראן וחיזבאללה מציבות בפני היציבות במזרח התיכון והשלום האזורי. איראן וסוכניה מביאים להרס וחוסר יציבות לסוריה, לבנון, עיראק ותימן. איראן שואפת לרכוש נשק גרעיני וממשיכה לפתח טילים ארוכי טווח. זה יציב איום משמעותי על ישראל ושכנותיה. ישראל נחושה להגן על עצמה נגד כל ניסיון לפגוע בריבונותה ובאזרחיה. נעשה כל מה שצריך כדי למנוע מהמשטר הקיצוני והאנטישמי מלרכוש נשק גרעיני".
בתום פגישתו עם הקפריסאי אמר אשכנזי, כי "דיברנו על הקשרים הבילטראליים בין ישראל לקפריסין ועל נושאים אזוריים ובראשם החשיבות לעצור את הפעילות האגרסיבית האיראנית במזרח התיכון המערערת את היציבות האזורית ומהווה סכנה לעולם כולו".
שר החוץ של קפריסין אמר: "זאת לא הגזמה לומר שהכינוס הוא בעל חשיבות סימבולית. זה מסר שמדגיש עידן חדש שאליו האזור שלנו נכנס - עידן של יציבות, שגשוג ושלום באמצעות שיתוף פעולה. נמשיך לעבוד ביחד בדרך שמדגישה את המחויבות שלנו לנהל דיאלוג כנה ולקיים שיתוף פעולה אזורי ששובר את תקרת הזכוכית של השכונה שלנו כאזור של משבר ומתיחות.
"שיתוף הפעולה שלנו לא מכוון נגד אף אחד ונועד לקדם ערכים של שלום, יציבות ושיתוף בתחומי ביטחון, אנרגיה, מים ועוד. אסור שגורל האזור יישאר בידיהן של מדינות מחוץ לאזור, אלא יוכתב על ידי המדינות עצמן. הדרך פתוחה לכל מדינות האזור להצטרף אלינו, זו השאיפה שלנו. התנאי הוא כיבוד הריבונות והיענות לדין הבינלאומי ופתרון סכסוכים בדרכי שלום".
שר החוץ של יוון אמר: "השותפות בין ישראל לאיחוד האירופי חשובה ליציבות האזורית. מה שמאחד אותנו זו מחויבות הדדית לערכים כגון קידום יחסים טובים ופתרון בעיות בהתאם לעקרונות הדין הבינלאומי כגון אמנות האו"ם. דנו על שיתופי פעולה בתחומי האנרגיה ועל נושאים נוספים כמו חדשנות, תיירות, ביטחון, מאבק בנגיף והעידן שאחרי המגפה. הייתה לנו הזדמנות להחליף דעות על נושאים שמהווים דאגה משותפת כגון תימן, לוב והתפתחויות במזרח הים התיכון".
5 צפייה בגלריה
ישראל, יוון, קפריסין ואיחוד האמירויות קיימו היום מפגש ראשון מסוגו שמטרתו למסד שיתופי פעולה בין ארבעת המדינות
ישראל, יוון, קפריסין ואיחוד האמירויות קיימו היום מפגש ראשון מסוגו שמטרתו למסד שיתופי פעולה בין ארבעת המדינות
אשכנזי עם אנואר גרגש
אשכנזי הוסיף: "סיימנו את המפגש הראשון, אנו קרובים גיאוגרפית. המפגש הוא תוצאה של השינוי שעבר על האזור בשנה האחרונה. בזכות החלטות אמיצות של מנהיגי האזור חתמנו על הסכמי אברהם שמייצרים הזדמנות לשנות את פני המזרח התיכון. ואם אתם לא מאמינים לזה תשאלו אם הייתם מדמיינים את התמונה הזו רק לפני שנה - זה מוכיח שהדרך לשלום מחייבת מו"מ ודיבור.
"אני קורא לעוד מדינות כמו שכנינו הפלסטינים לנצל את ההזדמנות ההיסטורית ולהצטרף למעגל השלום. זאת הזדמנות להרחיב את מעגל השלום ביחד עם שותפינו ביוון וקפריסין. זה משקף את האינטרסים המשותפים והדאגה מהאיומים המשותפים. במהלך השיחות דנו על מספר תחומים לשיתוף פעולה כגון אנרגיה, מקווים שזה יוביל לשיתוף פעולה גם עם המפרץ. בשל המשבר בתיירות שנגרם מהמגפה יש לנו הזדמנות לשתף פעולה כולנו. ביחד נוכל להפוך את חזון שיתוף הפעולה למציאות לטובת שיפור חיי האזרחים שלנו ואני מזמין אתכם לפסגה נוספת בישראל".
היועץ הדיפלומטי של נשיא איחוד האמירויות הערביות אנואר גרגש אמר: "הפגישות שלנו היו הזדמנות להחליף דעות על שיתופי פעולה בין המדינות להשגת יציבות אזורית ולהבטיח ביטחון ופיתוח כלכלי באזור כולו. דנו על החזון המשותף בתחומי אנרגיה באזור ומאבק בקורונה. דיברנו על הרחבת שיתופי הפעולה בינינו במגוון של תחומים כולל מסחר, השקעות, ייצור, טכנולוגיה, מדע, בריאות וייצור מזון. כמו כן דנו על הרחבת שיתופי הפעולה נגד הקורונה, טיפול וחיסונים".