מעבדת בדיקות הקורונה, שנחנכה היום (ב') בנמל התעופה בן גוריון במעמד ראש הממשלה בנימין נתניהו, תתחיל לפעול ביום ראשון הקרוב כחלק מתהליך הרצה.
בשלב הראשון יבוצעו בדיקות רגילות בלבד במחיר 45 שקלים, כשהתוצאה אמורה להתקבל בתוך 14 שעות. בהמשך, ככל הנראה בתוך שבוע עד שבועיים, אמורה המעבדה לבצע גם בדיקות מהירות במחיר של 135 שקלים עם קבלת תוצאות בתוך ארבע שעות.
3 צפייה בגלריה
חניכה של מערך בדיקות קורונה בנתב"ג
חניכה של מערך בדיקות קורונה בנתב"ג
מערך בדיקות הקורונה של חברת אומגה
(צילום: נדב אבס)
המעבדה ועמדות הדיגום הוקמו על ידי Check2Fly במסגרת שיתוף פעולה בין חברת אומגה לבית החולים רמב"ם בחיפה. היא תוכל לדגום כ-20 אלף בני אדם מדי יום כשתוצאות חיוביות לקורונה יתעדכנו בזמן אמת במערכת הממוחשבת של משרד הבריאות - דבר שימנע מאותם נבדקים חיוביים לעלות על טיסות לחוץ לארץ.
3 צפייה בגלריה
חניכה של מערך בדיקות קורונה בנתב"ג
חניכה של מערך בדיקות קורונה בנתב"ג
צוות המעבדה. "אדם שטס לא יצטרך להגיע פעמיים לנתב"ג"
(צילום: נדב אבס)
3 צפייה בגלריה
חניכה של מערך בדיקות קורונה בנתב"ג
חניכה של מערך בדיקות קורונה בנתב"ג
(צילום: נדב אבס)
תשובה שלילית לקורונה תספק כאמור לאותם נוסעים תעודות רפואיות שיאפשרו את כניסתם למדינות שדורשות זאת מתושבי מדינות אדומות, כדוגמת ישראל. כיום רק איי סיישל ודובאי שמוגדרות ירוקות מאפשרות הגעת תיירים מישראל בכפוף לבדיקות קורונה.
בשלב הבא, כך מקווים גורמי התעופה, תאפשר תשובה שלילית מהמעבדה גם הקלה בתנאי הבידוד לנוסעים החוזרים ממדינות ירוקות ואף אדומות. נושא זה נמצא בגיבוש מתווה מטעם משרד הבריאות.

ליאור קרסין, חבר דירקטוריון בחברת אומגה, אמר: "בתוך 45 ימים הקמנו מעבדה מאפס לרמה שיודעת לתת מענה ל-20 אלף איש ביממה. הבשורה היא כיום שמי שטס לחו"ל מישראל יקבל בדיקה איכותית במחיר של שישית מהמחיר הזול ביותר שיש כיום בבתי החולים. השירות שלנו יהיה 24/7 וברגע שמשרד הבריאות ישנה את ההנחיות, גם שבים מחוץ לארץ יוכלו להימנע מבידוד אחרי בדיקה שלילית.
"המעבדה שלנו נגישה לכולם וברגע שנתחיל את הבדיקות המהירות, אדם שטס לא יצטרך להגיע פעמיים לנתב"ג, אלא יגיע ארבע שעות לפני הטיסה לבצע דיגום ואז הוא ימתין בכיף בבית קפה ובהמשך עם קבלת התוצאות ימשיך לצ'ק אין".
ד"ר מירה ברק, מנהלת מעבדת אומגה בנתב"ג, אמרה כי "הבדיקות שלנו הן בשיטת PCR, שזו הבדיקה הרגישה והטובה ביותר לקורונה. אנחנו עושים את זה בצורה מהירה ובמחיר שווה לכול. צוות המעבדה חולק לשתי קפסולות כאשר בכל קפסולה יש אנשי צוות מבצעים מיון של הדגימות, הכנה שלהן, וביצוע בדיקות קורונה".

איך זה מתבצע?

בכניסה לטרמינל 3 בנמל התעופה בן גוריון הוצבו 10 עמדות דיגום, בהן מבוצעות בדיקות ה-PCR באמצעות מטוש. ניתן לבצע את הבדיקה גם מרכב פרטי בשיטת דרייב-אין סמוך לשער תמר בחניון 26.

מה צריך להציג בכניסה למתחם הדיגום?

דרכון בתוקף, כרטיס טיסה החל מ-72 שעות לפני הטיסה ואישור תשלום עבור הבדיקה מאתר החברה המפעילה.

ומה קורה לאחר הבדיקה?

לאחר הבדיקה הדגימות נשארות בתוך מגירה ייעודית בעמדות הדיגום בטרמינל 3, ובכל רבע שעה מגיע רכב שמשנע את המבחנות למעבדה שנמצאת בתוך השטח האווירי של נתב"ג.
בשלב הראשון, שבו ייערכו בדיקות רגילות שאורכות עד 14 שעות, הנוסעים יידרשו לנסוע בחזרה לבתיהם ואילו בשלב השני, לאחר שהמעבדה תתחיל לבצע בדיקות מהירות עם תוצאות בתוך 4 שעות, יוכלו הנוסעים להמתין במתחמי המזון בנמל התעופה בן גוריון ולאחר קבלת תוצאה להתחיל את תהליך הצ'ק אין.
נוסע שיתגלה כחיובי במהלך ההמתנה יבודד משאר הנוסעים ויידרש להיכנס לבידוד בביתו באופן מיידי או להתאשפז אם מצבו הרפואי ידרוש זאת ממנו.