3 צפייה בגלריה
רבקה עמרני ומשפחתה על קבר האחות
רבקה עמרני ומשפחתה על קבר האחות
"אין בי כעס". רבקה עמרני ומשפחתה בקבר האחות
"ידעתי שהייתה לי אחות שנפטרה. ככה אמא שלי סיפרה לי. לא ייחסנו לזה יותר מדי חשיבות. חשבנו שזה סיפור אישי שלנו. אבל כשהתחילו לדבר על חטופי תימן אמרנו לעצמנו שאחותנו בטח קשורה לזה". כך סיפרה אתמול (יום ג') בהתרגשות רבקה עמרני (68). הוריה של עמרני (לבית קרואני) עלו מתימן ושוכנו עם ילדיהם במעברה בצמח. "זה היה בשנת 1950", סיפרה עמרני, "דינה נולדה ואז היא חלתה ואמרו למשפחה שהיא נפטרה. זה מה שידענו".
עם הקמתה בכנסת של השדולה המיוחדת לפרשת היעלמותם של ילדי תימן, מזרח והבלקן, במטרה לבדוק את הטענות להיעלמותם של ילדים, החליטה MyHeritage - חברת היי-טק ישראלית שמשתמשיה יכולים לבנות את אילן היוחסין שלהם ולגלות קרובי משפחה חדשים - להתגייס לפרויקט בהתנדבות מלאה. החברה העמידה יותר מאלף בדיקות בחינם לאנשים שחושבים שהם קשורים לפרשה, כדי לנסות לעזור. "נסענו לכל מיני מקומות כדי לעשות בדיקות DNA בחינם, אולי נוכל לאחד משפחות", תיאר אתמול רועי מנדל, התחקירן הראשי של MyHeritage.
3 צפייה בגלריה
רבקה עמרני ומשפחתה על קבר האחות
רבקה עמרני ומשפחתה על קבר האחות
"אני מאמינה שזו היא". עמרני ומשפחתה בקבר האחות
כל מי שעשה את הבדיקה קיבל חשבון בחינם לשנים רבות, שדרכו הוא יכול לבנות אילן יוחסין. אבל ה-DNA הוא רק אלמנט אחד בסיפור. האלמנט השני הוא העובדה שלחברה יש גם פרויקט של צילום כל הקברים ברחבי הארץ ותוכנה שיודעת לקשר בין הפרטים.
עמרני, שחידת היעלמות אחותה לא הניחה לה, הגיעה לפני כשלוש שנים לעשות את בדיקת ה-DNA דרך החברה. "לא ציפיתי לשום דבר", נזכרה עמרני. "חשבתי לעצמי, מה הסיכוי שימצאו את אחותי?".
3 צפייה בגלריה
קברה של דינה התינוקת בדגניה
קברה של דינה התינוקת בדגניה
הקבר לפני ששופץ
(צילום: MyHeritage)
לפני כחודשיים נדהמה עמרני לקבל הודעת מייל מ-MyHeritage. "פתחתי את המייל וראיתי תמונה של הקבר. אני רואה את השם של אחותי ואת השם של אבא שלי על הקבר. הייתי בהלם. זה מטלטל. לא הבנתי מה קורה איתי", תיארה. עמרני ההמומה מיהרה למשרדי החברה כדי לאמת את דבר המייל שקיבלה. "אחרי שרבקה הרכיבה את אילן היוחסין של המשפחה והכניסה לתוכו גם את אחותה, דינה, ואת שם הוריה, המערכת של החברה הצליחה לעשות את ההצלבה המתאימה גם לקברים הקיימים, ושלחה הודעה לרבקה", הסביר מנדל.
עמרני הנרגשת התקשרה לבני משפחתה וסיפרה להם על ההודעה שקיבלה, ובמקביל יצרה קשר גם עם ארכיון קיבוץ דגניה. עמרני הגיעה לקיבוץ ופגשה את מנהלת הארכיון שאימתה לה שאכן יש קבר כזה בקיבוץ. לפני כחודש וחצי עלתה עמרני לראשונה, עם בני משפחתה, לקבר אחותה, שנמצא בחלקה הצבאית של בית העלמין. "התרגשנו כל כך", סיפרה אתמול. "אני מאמינה שזו היא. במשרד הפנים הצלחתי גם לקבל פרטים על תעודת הפטירה שלה".
לדברי עמרני, היא ראתה בבית העלמין שלושה קברים נוספים שעליהם הכיתוב "תינוק מן המעברה בצמח" וייתכן שזהו פתח לפתרון תעלומות של משפחות נוספות. "אין בי כעס", אמרה עמרני על כך שנדרשו לה שנים כה רבות לגלות מה עלה בגורל אחותה. "זה היה קום המדינה, שנות ה-50. זו הייתה תקופה קשה. המדינה לא הייתה מפותחת. העולים באו לכלום. לאוהלים. בלי תנאים".