בדרך לחיל האוויר הישראלי? בצה"ל עוקבים אחר התקדמות פרויקט F-15EX של היצרנית בואינג כאפשרות ריאלית לרכוש את מטוס הקרב המתקדם מסוגו בעולם - כחלופה למטוסי ה-F-15 הוותיקים של החיל, שחלקם כבר בני עשרות שנים. בשנים הקרובות הם ייצאו משימוש.
השבוע נרשמה אבן דרך משמעותית בפרויקט מבית היוצר של ענקית התעופה האמריקנית: טיסת ניסוי ראשונה, במשך 90 דקות, הושלמה בהצלחה. במהלך הטיסה, לפי הודעת החברה, הופעלו כלל מערכות המטוס. שני המטוסים הראשונים מהדגם החדיש יסופקו לצבא האמריקני עד לחודש אפריל - מה שיאפשר גם לצוותים מחיל האוויר הישראלי לבחון מקרוב את המטוס, בארה"ב, לקראת ההכרעות על זהות טייסות הקרב הבאות.
4 צפייה בגלריה
מטוס f15ex האמריקאי
מטוס f15ex האמריקאי
טיסת ניסוי ראשונה ומוצלחת. F-15EX בפעילות
(צילום: חברת בואינג)
4 צפייה בגלריה
מטוס f15ex האמריקאי
מטוס f15ex האמריקאי
27 טונות של חימושים. F-15EX
(צילום: חברת בואינג)
טיסת הבכורה של המטוס יצאה מנמל התעופה לאמברט שבסנט לואיס, ובוצעה על ידי טייס הניסוי הראשי של בואינג, מאט גיס, שבחן את כלל הביצועים של המטוס. הצבא האמריקני צפוי לבחור ב-F-15EX כמטוס התקיפה הבא שלו, בעוד שבצה"ל, אם ישתלב, הוא יוגדר כמפציץ שיחליף את ה-F-15 הישנים.
מומחי בואינג עקבו מהקרקע אחר כלל המערכות במטוס כדי לוודא את תקינות פעילותם וטיב איכותם בזמן הטיסה. המטוס יוכל לשאת כ-27 טונות של חימושים, הכוללים פצצות, טילים ודלק - כשליש יותר מהכמות הנוכחית של F-15 בחיל האוויר. תא הטייס של המטוס הוא דיגיטלי באופן מלא, עם יכולות תעופה אל-חוטיות (fly-by wire), כלומר המראה ונחיתה בכל מזג אוויר, מכ"ם מודרני בעל יכולת גילוי מוגדלת של מאות קילומטרים, ומחשב משימה מתקדם המסייע לטייס לנהל את הגיחה והתקיפה.
חיל האוויר האמריקני מתכנן, לפי בואינג, לרכוש מהחברה עד 144 מטוסים מסוג זה, כאשר עד כה הוזמנו שמונה. בחיל האוויר הישראלי עשויים לבחור במטוס בשל הצורך והרצון בתמהיל של מטוסים חדשים, הכוללים גם את עשרות מטוסי החמקן - "אדיר" F-35 של לוקהיד מרטין, למשימות הדורשות עליונות אווירית מוחלטת מול מערכות הנ"מ המתקדמות מתוצרת רוסיה שפרוסות בסוריה. האדירים כבר נמצאים בפעילות מבצעית בחיל בהיקף של כשתי טייסות.
4 צפייה בגלריה
מטוס f-35
מטוס f-35
המטוס המתקדם יצטרף אל מטוסי ה"אדיר"? F-35 של חיל האוויר הישראלי
(צילום: AFP)
4 צפייה בגלריה
מטוס f-35
מטוס f-35
מטוסי F-35 בבסיס עובדה
(צילום: AFP)
תוכנית הרכש של חיל האוויר המבוססת על הסיוע האמריקני תקועה זה כשנתיים, מאז שישראל יצאה למערכת בחירות בסוף 2018, מאחר שתהליך הרכש מחייב שורה של דיונים ואישורים בקבינט ובוועדות השרים להצטיידות - דבר שלא קרה.
בחיל האוויר התריעו לא אחת כי העיכובים בכל מקרה יגרמו לנזק: בין אם בדרך המסתמנת לביצוע הרכש, אם בהלוואות שיגררו ריבית דחויה במאות מיליונים, ובין אם, כאופציה קיצונית יותר, בשימוש מכורח עד כדי סיכון בכלי הטיס הישנים, ובעיקרם בשלב זה מסוקי התובלה יסעור, שחייהם כבר הוארכו וראשונים מהם יהיו חייבים לצאת מפעילות בעוד שלוש שנים, כ-50 שנה לאחר שהגיעו לצה"ל.