למרות הצלחת מבצע החיסונים הארצי "נותנים כתף", עם יותר ממיליון מתחסנים עד כה, לפי נתוני משרד הבריאות היישובים הערביים נמצאים בתחתית רשימת היישובים המחוסנים.
איימן סייף, ראש מטה הקורונה בחברה הערבית, אמר היום (שני) בריאיון לאולפן ynet כי חלה דווקא מגמת שיפור, ויותר אזרחים ערבים מתחסנים. "יש הרבה יותר תחנות, יותר מ-40 תחנות שפרוסות ביישובים הערביים, בעיקר של כללית ומאוחדת אבל גם של יתר הקופות. אנחנו רואים שיותר ויותר ערבים מגיעים להתחסן ובימים האחרונים אנו ממש רואים היפוך מגמה". לדבריו, "נכון שבהתחלה כפי שראיתם בטח בבקה אל ג'רבייה ובכל מיני מקומות, היה רוב של יהודים שמגיעים לתחנות, אבל בימים האחרונים הרבה יותר ערבים מגיעים להתחסן".
4 צפייה בגלריה
איימן סייף, ראש דסק חברה ערבית ב"מגן ישראל״
איימן סייף, ראש דסק חברה ערבית ב"מגן ישראל״
"יש הזדמנות השבוע לעשות מהפך". איימן סייף
סייף אמר ש"אנחנו רואים את המספרים, אנחנו נמצאים במגמת עלייה של המתחסנים מהחברה הערבית. כולנו יודעים שהחיסונים כנראה יאזלו בעוד שבוע ונצטרך לחכות למשלוח השני. לכן יש לנו הזדמנות השבוע לעשות מהפך בחברה הערבית ולהביא את האנשים להתחסן".
סייף הסביר כיצד מעודדים את המגזר הערבי להגיע ולהתחסן: "יש לנו הרבה רופאים, אחים ואחיות מהחברה הערבית. אני חושב שזה כוח אדם מדהים שגם החברה שלנו מאוד מכבדת ומעריכה אותו. יחד עם קופות החולים הם פונים לאוכלוסייה שלנו, בעיקר המבוגרת. לדבר איתם, לשכנע אותם, להגביר את המודעות. גייסנו את ראשי הרשויות והם רתומים למשימה הזו. גייסנו את אנשי הדת, הם דיברו על זה אפילו במסגדים, בכנסיות, אצל נוצרים ודרוזים, אנחנו מנסים בכל השיטות להגיע לאוכלוסייה הזאת ולהסביר לה שהיא צריכה לבוא להתחסן כי זה הפתרון היחידי למיגור התחלואה בחברה הערבית".
4 צפייה בגלריה
בחברה הערבית אחוז המתחסנים מאוד נמוך ולכן גם מבחוץ מגיעים להתחסן
בחברה הערבית אחוז המתחסנים מאוד נמוך ולכן גם מבחוץ מגיעים להתחסן
מוקד חיסונים באום אל פחם
(צילום: שמיר אלבז)


ראש מטה הקורונה בחברה הערבית הסביר כי ישנו הרבה "פייק ניוז" סביב נושא החיסונים במגזר הערבי. "יש הרבה פייק ניוז וזה הרבה יותר חמור מבחברה היהודית. הרבה דברים שמסתובבים גם ברשתות החברתיות. זה משפיע על הצעירים בעיקר והם משפיעים על המבוגרים. אנחנו צריכים באמת לטפל בזה על ידי הסברה, על ידי זה שצוותים רפואיים יצטלמו כשהם מתחסנים ויסבירו לאנשים למה החיסונים האלה טובים לחברה שלנו".
-מה היעדים? מה המספרים שהיית רוצה לראות? "יש לנו משהו כמו 140 אלף אזרחים ערבים מעל גיל 60. אני רוצה להגיע למאה אלף שיתחסנו, לדעתי זה ייחשב להצלחה, ואני אומר לך שאנחנו מתקרבים, אנחנו באמת עושים מאמצים גדולים. המספרים משתפרים אבל זה לא מספיק".
4 צפייה בגלריה
מתחם חיסוני קורונה בבאקה אל גרבייה
מתחם חיסוני קורונה בבאקה אל גרבייה
מתחם חיסוני קורונה בבאקה אל גרבייה
(צילום: עידו ארז)
סייף התייחס לתמונות שפורסמו, של יהודים רבים שמגיעים להתחסן ביישובים ערביים בשל הביקוש הנמוך שם. "אני שמח לראות הרבה יהודים אצלנו ביישובים הערביים, אתה רואה את זה כמעט בכל ישוב. זה מחזה יפה ומחמם את הלב, אבל הקמנו את התחנות האלה בשביל החברה הערבית. לכן אנחנו צריכים לעודד את החברה שלנו להגיע ולהתחסן. האוכלוסייה היהודית מוזמנת תמיד ליישובים שלנו".
סייף אף קרא בערבית לבוא ולהתחסן, והזכיר כי למרות מבצע החיסונים, תמונת התחלואה ביישובים הערביים רחוקה מלהיות ורודה. "אנחנו היום מהווים משהו כמו 18% מהתחלואה היומית במדינת ישראל. אני מזכיר שלפני חודש ומשהו היינו יותר מ-50%, אבל עדיין המספרים גבוהים, יותר מ-900 חולים יומיים מתוך כ-5,000. גם אחוז החיוביים עלה גם כי מספר הבדיקות ירד לצערי הרב בחברה הערבית. אז מי שמגיע להיבדק זה אנשים עם מחלות ולכן אחוז המאומתים הוא יחסית גבוה".


למרות דבריו של סייף, גם היום ניתן היה לראות יהודים שמגיעים להתחסן ביישובים ערביים. ג'אק כביסה מקיבוץ מגל הגיע להתחסן הבוקר במרפאה בבאקה אל גרבייה. "השירות פה בבאקה מצוין, וזה נוח לנו", הסביר כביסה. "זה קרוב אלינו, כל קופות החולים פה נותנות שירות טוב. די הרבה מאצלנו באו לפה להתחסן".
האחות אינאס עתאמנה, שחיסנה את ג'ק, סיפרה דווקא על עומסים בתחנה. "אנחנו עובדים בלחץ אדיר. היינו אמורים לפתוח שלוש עמדות ועל מנת להתמודד עם הלחץ הזה פתחנו עוד ארבע עמדות. יש ימים שאנחנו עובדים עם 6 ו-7 עמדות. תגברנו צוותים מבתי חולים ודרך חברות כוח אדם. אנחנו באמת מנסים לתת שירות טוב ולא להחזיר אנשים".
ass="infogram-embed" data-id="9df7cc1a-1f28-44d9-813b-f67a10dbffe5" data-type="interactive" data-title="מספר הבדיקות">
לדבריה, "כבר כעת יש לנו יותר מדי קהל, וזה גם לא טוב לאנשים. לכן אנחנו מבקשים ממי שלא באוכלוסיית הסיכון, הצעירים בעיקר, כרגע להמתין בסבלנות. אנחנו ניתן זכות קדימה לאנשים בסיכון, מעל גיל 50 עם מחלות רקע. אנחנו מבקשים באמת להגיע עם תור מסודר על מנת שנוכל להתגבר על הלחץ הזה".
ראש עיריית באקה אל גרבייה, ראיד דקה, סיפר על היענות יפה בתחנה בעירו. "זה היום התשיעי לתחנה הזאת, כבר יש 4,500 מחוסנים כאן. רק אתמול היה להם 1,550 מחוסנים", סיפר דקה. "בהתחלה ההיענות במגזר הערבי הייתה נמוכה מאוד, היו לנו רק 20%. אתמול אחרי קמפיין שעשתה העירייה עם כללית, וכריזה שעשינו ברחובות בעיר, הגיעו ל-40% מחוסנים מהמגזר וזה מעודד. אנשים היו סקפטיים בהתחלה ועכשיו כן מגיעים".
4 צפייה בגלריה
מתחם חיסוני קורונה בבאקה אל גרבייה
מתחם חיסוני קורונה בבאקה אל גרבייה
ג'אק כביסה והאחות אינאס עתאמנה
(צילום: עידו ארז)
"אנחנו עושים קמפיין", אמר דקה. "גם מתקשרים, היום מתחילים להתקשר דרך חמ"ל שעשינו, להרים טלפונים לכל אלה מעל גיל 60 בשביל להגיע לכאן. חיסונים זה המוצא היחיד שלנו לצאת מהמצב העגום שאנחנו נמצאים בו. התחלואה אצלנו מאוד גבוהה, אנחנו רוצים שזה ירד. המוצא היחיד שלנו לחיים הרגילים זה החיסונים". גם ראש העיר קרא לתושביו להגיע ולהתחסן: "יש פה סדר מופתי, הדרך סלולה וזה בתוך באקה, לא צריך לנסוע מחוץ לעיר כדי לקבל את השירות".
דקה התייחס ליהודים שבאים להתחסן בעירו ואמר כי "אנחנו מעדיפים שכולם יקבלו חיסון כי כולנו תלויים אחד בשני. לכן אנחנו מברכים גם על שכנינו היהודים שמגיעים לכאן לקבל חיסון. התחנה הזאת פחות עמוסה מהתחנה בחדרה או במקומות אחרים, לכן אנחנו נקבל את כולם. בהתחלה היו הרבה פחות אנשים מהמגזר, עכשיו הנתונים מתחילים להתאזן. אני מקווה שעד סוף החודש כל אלה שצריכים לקבל את החיסון יקבלו אותו".
גם סגן שר הבריאות יואב קיש התייחס לתופעה בה יהודים מגיעים להתחסן ביישובים הערביים ואמר הבוקר לאולפן ynet: "אני מכיר את זה, אני חייב לומר שכל עוד זה מול זריקה לפח של חיסונים פגי תוקף אני עוד יכול להבין. אם מחסנים בניגוד להנחיות רק כי זה נוח, אני רואה בזה דבר מאוד חמור, אפילו על סף הפליליות. ואת זה חייבים לעצור".