ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר הערב (ב') כי בכוונתו לכנס את הממשלה ב-48 השעות הקרובות כדי להכריע בנוגע להידוק הסגר. הוא כינה את הצעד "מאמץ אחרון למיגור המגפה". בישיבה אישרה הממשלה חבילת סיוע כלכלי למשק.
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו על לקראת הבחירות פונה למגזר הערבי: "אני רוצה תמיכה שלכם, חד משמעית"
בנימין נתניהו על לקראת הבחירות פונה למגזר הערבי: "אני רוצה תמיכה שלכם, חד משמעית"
נתניהו. הממשלה תתכנס ב-48 השעות הקרובות כדי להחליט על הידוק הסגר
(צילום: חסן שעלאן)
"מיליוני החיסונים שהבאנו לארץ הציבו את ישראל במקום הראשון בעולם ביציאה מהקורונה. אני עושה הכל כדי שנוכל להמשיך ולחסן בקצב המהיר הזה", אמר נתניהו בפתח ישיבת הממשלה הערב. "בזכות מיליוני החיסונים וסגר קצר ומהודק אנחנו נציל חיים רבים ונהיה הראשונים בעולם לפתוח את הכלכלה".
שר הביטחון בני גנץ התייחס בפתח ישיבת הממשלה לסוגיית מערכת החינוך, שנמצאת במוקד המחלוקת בין הליכוד לכחול לבן בכל הקשור להידוק ההגבלות בסגר השלישי. "מבצע החיסונים הוא דבר מאוד חשוב, שצריך להקדים ולקדם אותו. צריך לקדם גם את חיסוני המורים ולהימנע ככל שניתן מפגיעה במערכת החינוך".
"אם ניאלץ לפגוע במערכת החינוך כדאי שנעשה כבר כעת את כל הפעולות הנדרשות, ביחד עם המורים, כדי למצוא את האופן שבו אנחנו מפצים בהמשך בימי לימוד נוספים את התלמידים שנפגעו כל כך השנה", אמר גנץ. "אני חושב שאנחנו צריכים לבוא לכל הנושאים האלה בצורה משותפת כממשלה, למרות הוויכוחים הפוליטיים בינינו, יש פה דברים שישראל צריכה לפני כל דבר אחר, ואני מציע שנקדם אותם".

הבוקר בריאיון לאולפן ynet אמר גנץ כי קבינט הקורונה צפוי להתכנס מחר ולדון בשאלת הידוק הסגר. במרכז המחלוקת נמצאת דרישת משרד הבריאות לסגור את מערכת החינוך, דרישה שזוכה לתמיכת נתניהו והליכוד. מנגד, בכחול לבן מתנגדים למהלך.
גנץ הוסיף בריאיון כי יתנגד לסגירת מערכת החינוך במסגרת הידוק הסגר. "זה הדבר הכי חשוב בעיניי, ונעשה את הכול כדי לשמור על מערכת החינוך פתוחה. רוב ההדבקות שנמצאו בקרב תלמידים לא התרחשו בתוך מערכת החינוך. אם רוב ההדבקות נמצאות בחוץ, אז למה לשלם במחיר החינוך?".
שר האוצר ישראל כץ הציג בפתח הישיבה את תוכנית הסיוע לעסקים: "אנחנו צריכים לעשות מאמץ אחרון כדי לסייע. רשת הביטחון עובדת, אבל עכשיו דרוש סיוע נוסף לאזרחים".
"התוכנית הזו מדויקת, היא נוגעת לפי קריטריונים, לא רק במענקים, אלא גם בהענקת פטור מארנונה בהמשך, וזה בא ביחד עם תוכנית הלוואות נרחבת", הוסיף כץ והודה לראש הממשלה נתניהו ולשר הביטחון גנץ ש"בהחלט גילה גישה ממלכתית. אנחנו מבדילים בין עניינים פוליטיים לבין הצורך לסייע לאזרחי המדינה".
2 צפייה בגלריה
ישראל כץ מתחסן באיכילוב
ישראל כץ מתחסן באיכילוב
כץ. "תוכנית הסיוע החדשה מדויקת"
(צילום: מוטי קמחי )
שרת התחבורה מירי רגב פנתה במהלך הישיבה לממלא מקום מנכ"ל משרד האוצר, ערן יעקב, ושאלה מדוע הסוחרים טוענים כי "סחורת הקיץ הלכה והם צריכים לסגור את החנות?".
יעקב ענה לה: "זה רק באופנה, מדובר בצבירת מלאים. הם ביקשו לדעת מתי מתחיל ונגמר הסגר כדי להתארגן ולהתאים את עצמם לתקופה הזו. לפי מה שמדווחים, הם העיפו את רוב מלאי הקיץ והתמודד לא רע... רשת הביטחון נתנה מענה לא מושלם, וננסה לתת לסקטור האופנה מענה נוסף".

"אם לא ננקוט את הצעדים הכי קשים - נהיה במצב של איטליה"

במהלך הדיון בישיבת הממשלה העלו השרים שוב ושוב את שאלת הידוק הסגר והטלת הגבלות נוספות. השר יובל שטייניץ כתב בקבוצת הוואטסאפ לשרים: "חברים, צריך סגר מלא ומהר! לפני שהמוטציה הבריטית והגל השלישי יעשו בנו שמות".
בהמשך הישיבה הוא הרחיב: "בכל יום שעובר המוטציה הבריטית ממשיכה להשתולל בארץ. הסוסים הבריטים ברחו מהאורווה. לא הגבנו לפני שבועיים ולא בימים האחרונים. אם לא נעשה סגר קצר אבל מהיר, כולל מערכת החינוך, נשלם ביוקר על הסיפור הזה. הזמן כאן הוא קובע ולכן אני אומר את זה עכשיו ולא בקבינט הקורונה, אני קורא לכם להתעשת".
השרה עומר ינקלביץ' תמכה גם היא בהידוק הסגר: "אני חושבת שצריך כבר סגר מוחלט, ואני אומרת את דעתי במקומות הסגורים, אבל צריך לסגור את בתי הספר".
שר הבריאות יולי אדלשטיין אמר: "אני מתנצל על הטון, אבל זה דיון סרק. אם לא ננקוט את הצעדים הכי קשים שיש - במרץ-אפריל אנחנו נהיה במצב של איטליה במרץ הקודם. אני יודע מה אני אומר, ואנחנו עוד נציג את הדברים האלה בממשלה. אנחנו נהיה במשבר בריאותי קשה יותר מהגל הראשון והשני, וזה פרומו לדיון מחר כדי שלא נלך לישון בלילה בתחושה שרק נחזיק מעמד".

תוכנית הסיוע החדשה

בסוף הישיבה אישרה הממשלה את תוכנית הסיוע למשק. בין היתר נקבע כי רף הזכאות שנקבע לקבלת מענקי הסיוע לעסקים בחודשים נובמבר ודצמבר 2020 יוארך גם לתקופת הזכאות של ינואר-פברואר 2021. בנוסף נקבע שבסמכות שר האוצר להאריך את ההרחבה הזו לתקופות זכאות נוספות.
בנוסף נקבע על מענק סיוע נוסף לעסקים. עסק שמחזור העסקאות שלו ב-2019 היה יותר מ-18 אלף שקלים ופחות מ-300 אלף שקלים, ושחלה ירידת מחזור של לפחות 25% בתקופה שבין מרץ 2020 עד לדצמבר 2020 יקבל את המענק בהתאם לעומק הפגיעה.
עסק שספג פגיעה של 25-40 אחוזים במחזור העסקים יקבל מענק של 3,000 שקלים, עסק שמחזור העסקים שלו נפגע בגובה של 40-60 אחוזים יקבל מענק של 5,000 שקלים, ואם מחזור העסקים נפגע ביותר מ-60% בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2019 העסק יקבל מענק בגובה 9,000 שקלים.
עסק שמחזור העסקאות שלו בשנת 2019 היה יותר מ-300 אלף שקלים ופחות מ-400 מיליון שקלים, והיה זכאי לשלושה או יותר ממענקי הסיוע להשתתפות בהוצאות שניתנו באמצעות רשות המיסים, יקבל גם כן סיוע. גובה המענק יעמוד על 50% ממוצע מענק ההוצאות הקבועות שניתן לעסק עד כה בגין תקופות זכאות בשנת 2020, ועד לגובה של 50 אלף שקלים.
עוד נקבע בישיבת הממשלה כי שר הפנים יתקן תקנות שבמסגרתן יינתן החזר הוצאות ארנונה גם לעסקים שנפגעו במשבר הקורונה ומחזור העסקים שלהם ב-2019 היה מעל 400 מיליון שקלים.