זה היה יכול להיגמר הרבה יותר גרוע: טנק מרכבה התהפך היום (א') במהלך העמסתו על מוביל, במסגרת אימון של כוח צה"ל סמוך לבסיס בבקעת הירדן. הנהג נחבל קלות, ההתהפכות תועדה במצלמות.
המקרה אירע באזור מחנה תבץ, היום אחר הצהריים. מהתחקיר הראשוני עלה כי במהלך העמסה על מוביל, נהג הטנק היה בזווית שבה אינו רואה את המכווין הקרקעי. לאחר שהנהג התיישר ויצר בשנית קשר עין עם המכווין, הוא לא האט ונסע בזווית לא נכונה עד שהתהפך.
הנהג, בן 24, נחלץ ופונה לטיפול תאג"ד. לדבריו, דוושת הגז בטנק נתפסה בעת העלייה על המוביל. בהמשך הוא פונה ליחידת הטראומה בבית החולים הדסה הר הצופים. ד״ר דניאל וייס, אחראי תחום הטראומה בבית החולים, אמר כי הנהג סובל מחבלות קלות ובדיקותיו תקינות.
העלאת טנק על מוביל נעשית על ידי קצין שריון בלבד ודורשת הסמכה מיוחדת ומיומנות רבה. לפי הנוהל, לפני העמסת הטנק מורידים זיווד מחלקו החיצוני של הטנק ו"מדרגלים" את התותח (כלומר מקבעים אותו בחיבור ייעודי לתובה-הנקרא "דורגל") כך שלא יוכל לזוז במהלך העמסתו ובמהלך הנסיעה.
2 צפייה בגלריה
הטנק שהתהפך
הטנק שהתהפך
הטנק שהתהפך בבקעת הירדן
רק לנהג הטנק מותר להיות בתוך הטנק בזמן העמסה. נהג הטנק יושב במקומו, כאשר ראשו נמצא מחוץ לטנק, הכיסא מוגבה והוא עם קסדה על הראש. המטרה היא שיווצר קשר עין ישיר בינו לבין הקצין שעומד על המוביל עצמו ומכווין אותו. במהלך הנסיעה על המוביל, מובל הטנק בכיוון ידני, כאשר גם הנהג נדרש למיומנות בנסיעה כך שייסע בקצב אחיד ולא ייבצע בשוגג תנועות חדות שעלולות להפיל את הטנק מהמוביל. לפי התרגולת יש כמה שניות שבהן אין קשר עין כאשר הטנק עם הפנים לשמיים. בשלב זה יש לתת גז קבוע עד שהטנק מתיישר.
בתיעוד נראה כי דוושת הגז נתפסה, דבר שהוביל לכך שהטנק האיץ במהירות, ופגע בבמה בקדמת המוביל. בהמשך, גם לאחר שהתהפך, נראים אדי דלק שמעידים על כך שדוושת הגז נתקעה. העשן הלבן מעיד כי בתוך הטנק ככל הנראה נלחץ מתג המיסוך שנועד ליצור עשן סמיך ולבן במקרה של התקלות או צורך לבצע הסתרה של הכוח במהלך לחימה.
מצה"ל נמסר כי "נסיבות האירוע מתוחקרות. מפקד האוגדה הנחה לעצור את תנועת הרכבים הקרביים הממוגנים באוגדה עד לתוצאות התחקיר הראשוני".
בידיעה שולבו תמונות מהרשתות החברתיות. אם ידוע לכם מיהו הצלם, אנא פנו אלינו דרך המייל האדום.
יעל פרידסון השתתפה בהכנת הכתבה