2 צפייה בגלריה
הכפר הבדואי הבלתי מוכר אום אל חיראן
הכפר הבדואי הבלתי מוכר אום אל חיראן
הכפר הבדואי הבלתי מוכר אום אל חיראן
(צילום: הרצל יוסף)
אחרי שנים ארוכות שבהן מעסיקה סוגיית התיישבות הבדואים בנגב את ממשלות ישראל, לאחרונה התגאו ברשות להסדרת התיישבות הבדואים כי גיבשו תוכנית להסדרת היישובים תוך עשר שנים. אך כאשר ברשות התבקשו למסור את פרטי התוכנית הם מסרו תשובה מפתיעה: ברשות אמרו כי התוכנית אינה אלא "טיוטה של רעיונות, הגיגים ומחשבות לעתיד" - וסירבו למסור את פרטיה.
בתחילת החודש התראיין בגלי צה"ל ראש הרשות להסדרת התיישבות הבדואים בנגב, יאיר מעיין. בריאיון טען מעיין כי הרשות הגישה לשר הממונה עליה עמיר פרץ תוכנית להסדרת ההתיישבות הבדואית עד שנת 2030. "אנחנו הגינו תוכנית שתוך עשר שנים מסדירים את כל אותן 25 אלף משפחות, ומרגע שכולם יהיו מוסדרים הם לא יתפזרו יותר בערים", אמר.
2 צפייה בגלריה
חדווה באזוב אישה ראשונה מנהלת משא ומתן ב חברה הבדואית בדואים ו יאיר מעיין
חדווה באזוב אישה ראשונה מנהלת משא ומתן ב חברה הבדואית בדואים ו יאיר מעיין
"רעיון לא מבושל". ראש הרשות להסדרת התיישבות הבדואים בנגב, יאיר מעיין
(מתוך פייסבוק)
עמותת רגבים פנתה לרשות בבקשה לקבל לידיה את פרטי התוכנית, בהתאם לחוק חופש המידע. אלא שברשות אמרו להם בתגובה: "לא הוצגה לכבוד השר פרץ 'תוכנית הסדרה', וכלל אין עדיין תוכנית מגובשת או מאושרת. כן הועברה טיוטה של רעיונות, הגיגים ומחשבות לעתיד, אך לא מעבר לכך".
בעקבות התשובה המפתיעה עתרו ב"רגבים" לבית המשפט המחוזי בבאר שבע. "המדובר בהתנהלות חמורה ביותר", נכתב בעתירה, "מחד גיסא מודיעה הממונה כי אין ולא קיימת התכנית המבוקשת בידה ולכן אין ביכולתה להעבירה לידי 'רגבים', כשמנגד מצהיר יו"ר הרשות להסדרת ההתיישבות הבדואית, קבל עם ועדה, כי תוכנית מעין זו קיימת גם קיימת, וזו הוגשה לגופים הרלוונטיים לעניין".

מעיין הסביר: "זה הוצג כרעיון לא מבושל עדיין. הצגנו הצעה ורעיון ראשוני. בין היתר התוכנית כוללת הסדרה של 3,000 משפחות בשנה. זה פי 10 ממה שיש היום. זה דורשת הכפלת כמות העובדים ברשות. זו לא תוכנית. זה הצעה שאם תאושר על ידי כלל הגורמים תוכל לצאת לדרך כתוכנית עבודה".
ברגבים הסבירו כי עתרו לבית המשפט כדי לחשוף את התוכנית המדוברת, שהרשות טענה כי היא "הצעה" ו"טויטת רעיונות" בלבד, אף שהשלכותיה על עתיד הנגב מרחיקות לכת. "אנו דורשים לפזר סוף סוף את הערפל התכנוני והפוליטי שמרחף סביב ההסכמים הקואליציוניים ורשימת הקניות של רע"מ", נמסר מהתנועה.