במקביל למגפת הקורונה והמחאה ההמונית נגד גזענות בעקבות רצח העצור השחור ג'ורג' פלויד, ערים ברחבי ארה"ב סובלות כעת מזינוק במקרים של פשיעה אלימה, כמו רצח או פציעה באירועי ירי.
עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ
5 צפייה בגלריה
מקרי הרצח בארה"ב מזנקים. ארכיון
מקרי הרצח בארה"ב מזנקים. ארכיון
מקרי הרצח בארה"ב מזנקים. ארכיון
(צילום: AFP)
לפי נתונים חדשים שפרסם מכון מחקר בשם Council on Criminal Justice, בין מאי ליוני השנה מקרי הרצח ב-20 ערים גדולות בארה"ב זינקו ב-37%. בראש אותן ערים ניצבות שיקגו, פילדלפיה ומילווקי.
בשיקגו, למשל, המשטרה מסרה אתמול כי לפחות 30 איש נפצעו בתקריות ירי שונות בסוף השבוע האחרון. שלושה נוספים נרצחו. בין אלו שנפצעו גם ילד בן 12 שנורה ברגלו בעת שטייל בפארק. מצבו מוגדר יציב והמשטרה עדיין מחפשת אחר החשוד בירי באותה תקרית.
ברשת CNN, שבה הובאו הנתונים החדשים, הדגישו כי למרות הזינוק ברמת הפשיעה האלימה, הסטטיסטיקה השנה עדיין תואמת פחות או יותר לזו של שנים קודמות, ופחותה בהרבה מהשיאים שנרשמו בשנות ה-90.
5 צפייה בגלריה
ילד בן 12 נורה בפארק, 30 בסופ"ש אחד. שיקגו
ילד בן 12 נורה בפארק, 30 בסופ"ש אחד. שיקגו
ילד בן 12 נורה בפארק, 30 בסופ"ש אחד. שיקגו
(צילום: AP Photo/Sun-Times Media, Alex Wroblewski)
גם בניו יורק נרשם זינוק בפשיעה, ולפי נתוני המשטרה בעיר מספר מקרי הרצח מתחילת השנה ועד 2 באוגוסט עומד בעיר על 244. מדובר בעלייה של 24% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. מספר הנפגעים בתקריות הירי בתקופה המדוברת זינק ב-84.6%, ל-1,017 נפגעים. בערוץ הטלוויזיה המקומי WABC-TV דווח הבוקר כי מאז יום חמישי נפצעו בעיר לפחות 50 בני אדם בתקריות ירי שונות, ולפחות שבעה נהרגו.
הנשיא דונלד טראמפ, שמקווה להפוך את סוגיית הפשיעה לנושא מרכזי בקמפיין הבחירות שלו, מיהר להתייחס לדיווח הזה ושיתף אותו בטוויטר שלו, תוך שהוא מוסיף: "חוק וסדר. אם ראש העיר לא יכול לעשות את זה, אנחנו נעשה את זה".
טראמפ כבר התעמת כמה וכמה פעמים בעבר עם ראשי ערים דמוקרטים, כמו ראש העיר ניו יורק ביל דה בלזיו, ואיים לא אחת לשלוח כוחות לערים הגדולות. בחודש שעבר הוא אף הכריז כי בכוונתו לשלוח כוחות פדרליים לכמה ערים על מנת לדכא את הפשיעה האלימה. הכוחות ששלח לפני כן לעיר פורטלנד כדי לדכא את המהומות בעיר, במסגרת המחאה נגד הגזענות, רק הוסיפו שמן למדורה – ובסופו של דבר אותם כוחות פדרליים נסוגו מהעיר.
חוקרים ופרשנים בארה"ב מתקשים למצוא סיבה מדויקת לזינוק בפשיעה האלימה, וסביר להניח שכמה גורמים שונים תרמו לכך. "פשע זה דבר מסובך", אמר ל-CNN צ'אק ווקסלר, מנכ"ל מרכז המחקר Police Executive Research Forum. "רצח זה דבר מסובך. אתה צריך לשאול את עצמך מה קרה בארבעה-חמישה חודשים האלו שיצביע על תיאוריה מסוימת שתסביר למה זה מתרחש".
אפשרות אחת שמעלים החוקרים היא הלחץ החברתי הרב שהתלווה למגפת הקורונה וההגבלות שהטילו מדינות ברחבי ארה"ב כדי לבלום את התפשטות הנגיף. "זו תקופה שמעולם לא הייתה כמוה בתולדות ארה"ב", ציין ווקסלר.
5 צפייה בגלריה
מפגינה זועקת מול הבית הלבן באחת ההפגנות שפרצו לאחר רצח ג'ורג' פלויד. "תקופה חסרת תקדים"
מפגינה זועקת מול הבית הלבן באחת ההפגנות שפרצו לאחר רצח ג'ורג' פלויד. "תקופה חסרת תקדים"
מפגינה זועקת מול הבית הלבן באחת ההפגנות שפרצו לאחר רצח ג'ורג' פלויד. "תקופה חסרת תקדים"
(צילום: AFP)
סיבה נוספת שהוא מעלה היא הפגיעה בחקירות משטרתיות בעקבות המגפה, כאשר שוטרים רבים נדבקו בעצמם. "אם מישהו יורה במישהו אחר, הסיכויים הם שהוא כנראה יירה בעוד אנשים. אז אם אתה לא חוקר את מקרי הירי הללו, הם צפויים לחזור על עצמם".
גם למחאות ההמוניות שפרצו בעקבות רצח פלויד בסוף מאי על-ידי שוטר לבן – שהצמיד את ברכו לצווארו במשך יותר מ-8 דקות למרות תחינותיו הרבות – יש כנראה תרומה לזינוק בפשיעה. מעבר לעובדה שיחידות משטרה ברחבי ארה"ב נאלצו להסיט שוטרים ממשימותיהם הרגילות על מנת אבטח את מאות אלפי האמריקנים שיצאו לרחובות, בחלקן הקטן של ההפגנות פרצו מהומות קשות שכללו גם אירועי ביזה.
המחאה ההמונית הביאה גם לפגיעה קשה באמון של הציבור האמריקני בשוטרים. לפי סקר חדש של מכון גאלופ, האמון הציבורי במשטרה הגיע לשפל של 27 שנים, כשרק 48% מהנשאלים אמרו כי יש להם דעה חיובית על לובשי המדים. שלא במפתיע, פילוח הנתונים בין שחורים ללבנים מצביע על פער עצום בין שתי הקבוצות הדמוגרפיות: רק 19% מהאפרו-אמריקנים אמרו בסקר הזה שיש להם אמון גבוה במשטרה, לעומת 56% מהנשאלים הלבנים.
5 צפייה בגלריה
ארה"ב כריעת שוטרים כורעים ברך ג'ורג' פלויד לוס אנג'לס שוטרים
ארה"ב כריעת שוטרים כורעים ברך ג'ורג' פלויד לוס אנג'לס שוטרים
האמון בהם בשפל. שוטרים כורעים ביוני לאות הזדהות עם המפגינים, בלוס אנג'לס
(צילום: AFP)
הפגיעה הזו באמון של הציבור במשטרה מלווה בקריאות של פעילי שמאל להסיט תקציבים מהמשטרה אל מטרות קהילתיות אחרות, כשלטענתם הדבר יסייע בצורה טובה יותר להפחית את רמת הפשיעה.
לצד הפגיעה באמון בהם, ייתכן גם שחששם של שוטרים למצוא את עצמם בסרטון ויראלי, כמו זה שבו נחשף השוטר שחנק את פלויד, תרם לזינוק בפשיעה. לפי דיווחים ישנם כעת יותר שוטרים בארה"ב שנמנעים מפעילות יזומה. בעיתון "וול סטריט ג'ורנל" דיווחו בסוף השבוע כי בניו יורק מספר המעצרים מתחילת השנה ועד 9 באוגוסט עומד על 84,930 מעצרים – ירידה של 39% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.
5 צפייה בגלריה
ניידת משטרה ליד קטדרלת פטריק הקדוש ב ניו יורק ארה"ב סגורה למתפללים
ניידת משטרה ליד קטדרלת פטריק הקדוש ב ניו יורק ארה"ב סגורה למתפללים
צניחה במספר המעצרים, השוטרים חוששים? בניו יורק
(צילום: רויטרס)
במשטרת ניו יורק הסבירו לעיתון האמריקני כי מגמת הירידה במספר המעצרים החלה עוד ב-2010, בעקבות מדיניות מכוונת של התמקדות פחותה יותר בפשעים לא חמורים. בנוסף, אמרו במשטרה בעיר, הסגר בעיר בתקופת המגפה הביא לירידה בתנועת התושבים ברחובות ובפעילות הפלילית.
למרות זאת, ג'וזף פוליני, סגן מפקד משטרת ניו יורק לשעבר, אומר כי הירידה במספר המעצרים – גם אם במקרים של עבירות פחות חמורות – עלולה להביא לעלייה בפשיעה. "אם אף אחד לא מבצע ברחובות פעילות משטרתית קשוחה, נגד רמת הפשיעה הנמוכה ביותר ועד הרמה החמורה ביותר, זה יוצר פגם גדול במערכת".
צ'ארלס רמזי, פרשן CNN לענייני אכיפת חוק שבעבר כיהן כמפקד יחידות המשטרה בפילדלפיה ובוושינגטון הבירה, מוסיף: "אני חושב שיש לנו כמה שוטרים שאולי פחות אקטיביים לעומת מה שהם היו לפני (המחאה), בגלל שהם לא רוצים להיות הנושא של הסרטון הוויראלי הבא. זה לא אומר שהם עושים משהו שגוי, אבל שימוש בכוח הוא לא דבר שנעים לצפות בו. כתוצאה מכך, 'הבחורים הרעים' מנצלים את ההזדמנות, וזה אומר שיש יותר מקרי שוד, אונס וירי".