ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון נדרש לספק תשובות על עלות השיפוץ בביתו ברחוב דאונינג בלונדון, בעקבות האשמות קשות מצד מי שהיה יועצו הבכיר. היועץ, דומיניק קאמינגס, טען בסוף השבוע שהבוס שלו לשעבר רקח תוכנית "לא אתית, טיפשית וכנראה בלתי חוקית" שבמסגרתה תורמים שמרנים יממנו את שיפוץ הבית - שבו הוא חי עם זוגתו קארי סימונדס ובנם התינוק ווילפרד. כמו כמה מראשי הממשלה האחרונים בבריטניה, ג'ונסון מתגורר בבית בדאונינג 11 - שגדול יותר מהבית שנמצא בדאונינג 10, המעון הרשמי של ראש הממשלה.
בתגובה לדברי קאמינגס אמרה הממשלה שג'ונסון שילם על השיפוץ בביתו - שלפי הדיווחים עלה בין 60,000 ל-200,000 פאונד. לא ברור אם ג'ונסון שילם על השיפוץ מכיסו או שקיבל הלוואה ממפלגתו או מתורמים שמרנים. הוועדה האלקטורלית, שמפקחת על הליך הבחירות ועל מימון פעילות פוליטית בבריטניה, אמרה שהיא מחכה להסברים על הטענות נגד ג'ונסון, ורוצה לדעת אם נעשה שימוש בכספים שהיה צריך להצהיר עליהם כתרומה פוליטית.
2 צפייה בגלריה
קארי סימונדס ובוריס ג'ונסון בכניסה לדאונינג 10
קארי סימונדס ובוריס ג'ונסון בכניסה לדאונינג 10
בוריס ג'ונסון וזוגתו קארי סימונדס
(צילום: GettyImages)
מפלגת הלייבור מהאופוזיציה דרשה מראש הממשלה להסביר איך השיג את הכסף לשיפוץ הבית ברחוב דאונינג. מנהיג הלייבור קיר סטרמר אמר שהפרשה נוגעת "ליושרה ולכסף של משלמי המסים", ושמדי יום מתפרסמות עדויות נוספות. "בכנות, זה מסריח", אמר וקרא לחקור את הפרשה. "אור השמש הוא חומר החיטוי הטוב ביותר", הוסיף. הלייבור מקווה שהפרשה תתפתח למשבר פוליטי, לקראת הבחירות המקומיות בחודש הבא.
קאמינגס סיפק סדרת האשמות אחרות נגד ג'ונסון, ואמר בין השאר שראש הממשלה ניסה לעצור חקירה על הדלפת התוכניות להטלת סגר שני, אחרי שהזהירו אותו שייתכן שחבר קרוב של זוגתו מעורב בפרשה. "עצוב לראות שראש הממשלה והלשכה שלו נמצאים הרבה מתחת לסטנדרטים של הכשירות והיושרה שמגיעים למדינה הזאת", אמר קאמינגס. כשג'ונסון נשאל אם הוא ניסה לעצור את חקירת ההדלפה ג'ונסון השיב: "לא, בוודאי שלא".
2 צפייה בגלריה
דומיניק קאמינגס ה יועץ הבכיר של ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון
דומיניק קאמינגס ה יועץ הבכיר של ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון
היועץ לשעבר קאמינגס. הכעיס את בריטניה כשנסע לבית הוריו בזמן הסגר
(צילום: AFP)
יחד עם ג'ונסון נחשב קאמינגס ל"אדריכל הניצחון" במשאל העם ב-2016, שבו הצביעו הבריטים בעד הפרישה מהאיחוד האירופי. בנובמבר קאמינגס התפטר מתפקידו. הוא הפך לדמות שנויה במחלוקת בבריטניה, ועורר זעם כשנחשף שבמרץ 2020 - בזמן שבריטניה הייתה בסגר ודרשה מאזרחיה להישאר בבית - הוא הפר את הנחיות הקורונה. קאמינגס נסע מלונדון לבית הוריו בדרהאם בצפון מזרח אנגליה - מרחק של כ-400 ק"מ.
בהצהרה שפרסם בבלוג בסוף השבוע הכחיש קאמינגס שהוא אחראי לסדרת הדלפות שפורסמו בתקשורת - בהן חילופי הודעות בין ראש הממשלה לאיש העסקים ג'יימס דייסון, שבהן הבטיח ג'ונסון הקלות במסים לאיש העסקים. דייסון סייע לספק מכונות הנשמה לממשלת בריטניה כדי להתמודד עם משבר הקורונה, וג'ונסון אמר שהוא לא מתחרט על המעשים. קאמינגס אמר שהוא יתייחס בהרחבה לטענות נגדו ב-26 במאי, כשיתייצב בפני ועדה בפרלמנט וישיב לשאלות על הטיפול של ממשלת ג'ונסון במשבר הקורונה.