ועדת החוקה של הכנסת אישרה אמש (חמישי) את תקנות החירום בנוגע להתקהלויות, בין היתר בהפגנות ובבתי תפילה, ואלה נכנסו לתוקפן החל מאתמול בלילה. במרכז הדיון עמדה תרעומת גדולה מצד האופוזיציה בנוגע לכך שהתקנות מאפשרות התקהלות של עד עשרה אנשים בתוך מבנה, אך הדבר לא יחול על עסקים קטנים ובעצם ימנע את פתיחתם.
4 צפייה בגלריה
ועדת החוקה חוק ומשפט
ועדת החוקה חוק ומשפט
הדיון בוועדת החוקה
(צילום: דוברות הכנסת)
4 צפייה בגלריה
ועדת החוקה חוק ומשפט
ועדת החוקה חוק ומשפט
(צילום: דוברות הכנסת)
חברת הכנסת איילת שקד (ימינה) מתחה ביקורת נוקבת על ההחלטה, וטענה כי זו נועדה שלא להכשיר הפגנות. שקד, ושאר חברי האופוזיציה שנכחו בדיון, הצביעו נגד התקנות וטענו שחזרת עסקים קטנים לפעילות לא תאפשר הגדרת "מצב חירום מיוחד", שבעטיו ניתן יהיה לאסור את ההפגנות ברחבי הארץ, וזה מה שהוביל לפסילת ההצעה לפתיחתם במסגרת הגבלות ההתקהלות.
"מאות אלפי עסקים קטנים איבדו את הפרנסה שלהם בגלל הוויכוחים בין נתניהו לניסנקורן", אמרה שקד, והוסיפה: "בסגר של מרץ מקומות עבודה קטנים נותרו פתוחים וגם הפעם כל חברי הוועדה בלי יוצא מן הכלל הבינו שזה נכון משום שבמקומות הללו עובדים אנשים קבועים בקפסולות. אלא שלמרות זאת, העסקים הקטנים לא הורשו לעבוד משום שברור שאם היו מאשרים את זה, הדבר היה מפיל משפטית את 'מצב החירום המיוחד' המאפשר את הגבלת ההפגנות".
4 צפייה בגלריה
ועדת החוקה חוק ומשפט
ועדת החוקה חוק ומשפט
"עסקים איבדו פרנסתם בגלל הוויכוחים בין נתניהו לניסנקורן". איילת שקד
(צילום: דוברות הכנסת)
4 צפייה בגלריה
הפגנה נגד חוק הגבלת ההפגנות בהבימה
הפגנה נגד חוק הגבלת ההפגנות בהבימה
"החלטה שנועדה לאפשר את הגבלת ההפגנות"
(צילום: AFP)
יו"ר השדולה לעסקים קטנים ובינוניים בכנסת, חבר הכנסת עודד פורר (ישראל ביתנו), אמר כי "התקנות המתירות התקהלות של 10 אנשים, אך סוגרות עסק קטן עם פחות מ-10 עובדים, צריכות להיות האזעקה שמתריעה על הניתוק בין שרי הממשלה לבין השטח. מי שידו חתומה על התקנות הללו, חתם על גזר דין מוות לעשרות אלפי עסקים ודן מאות אלפים לאבטלה, רק כדי לשרת אינטרסים אישיים ולכסות על ניהול כושל. בכל פעם שחשבתי שהממשלה הזו חצתה את כל גבולות הטירלול, נתניהו, גנץ, ליצמן ודרעי מצליחים לשבור עוד שיא, על חשבון העסקים הקטנים והציבור כולו".
גם יו"ר ימינה, נפתלי בנט, ביקר בחריפות את ההחלטה: "מרגעי השפל של ישראל. בתוך אוקיינוס הכישלון של ממשלת נתניהו, אירוע זה בולט כמגדל של חושך בחוסר המוסריות ובפגיעה באנשים חפים מפשע. הבטן שלי מתהפכת מזעם כשעוברות למול עיניי תמונות בעלי העסקים שפגשתי שמאבדים את עתידם, את כבודם, את לחמם ואת עתיד ילדיהם, בגלל נתניהו, מנדלבליט וניסנקורן".
ח"כ בצלאל סמוטריץ' כתב בחשבון הטוויטר: "האבסורד הזה הוא מטורף. הפכו את הכלכלה ואת הפרנסה של מאות אלפי ישראלים לבני ערובה של ההפגנות. בדיוק את זה התחננו מהממשלה למנוע, ולמרבה הצער נתקלנו בקיר אטום. עכשיו כולנו נשלם את המחיר וזה עצוב ומתסכל".
מוקדם יותר התייחס סגן שר הבריאות יואב קיש לנתוני התחלואה: "שברנו שני שיאים שליליים. עברנו את ה-9,000 נדבקים ביום ושיעור המאומתים עומד על 13.5%. הדבר השני הוא שישנם 854 חולים קשים במערכת הבריאות. נכשלנו בביצוע מגבלות דיפרנציאליות. מגזרים מסוימים עם לחצים מסוימים הובילו, וגם המגזר החרדי הפעיל לחץ, ולכן היה מאוד קשה ללכת למהלך דיפרנציאלי אזורי".
בלילה שבין שלישי לרביעי, אחרי דיון ארוך, מליאת הכנסת אישרה את התיקון לחוק שמאפשר להגביל את הזכות להפגנה במהלך תקופת הסגר ולאפשר הפגנות רק במרחק של קילומטר מהבית ובקבוצות של עד 20 איש, ששוהים במרחק של שני מטר זה מזה. 46 ח"כים תמכו בהצעה ו-38 התנגדו, בהם מיקי חיימוביץ' ורם שפע מכחול לבן שבקואליציה.
פורסם לראשונה: 23:25, 01.10.20