לקראת חזרת תלמידי כיתות ה'-ו' וי"א-י"ב לבתי הספר קרא אתמול (שישי) שר החינוך יואב גלנט לפתוח מיד את כל מערכת החינוך. "ההשלכות של נזקי הסגר הממושך ילוו את הילדים זמן ארוך", אמר השר, "אסור לנו לשכוח את דור העתיד של מדינת ישראל".
במשרד הבריאות, לעומת זאת, רוצים להמתין ולראות את השפעת החזרה של כיתות ה'-ו' על התחלואה הכללית – ולא ממהרים לקבל החלטות לגבי יתר שכבות הגיל.
4 צפייה בגלריה
תלמידים עם מסכות בבית ספר ברחובות
תלמידים עם מסכות בבית ספר ברחובות
תלמידים בבית ספר ברחובות. ארכיון
(צילום: רויטרס)
4 צפייה בגלריה
יואב גלנט בבית ספר נטעים שבבית חורון
יואב גלנט בבית ספר נטעים שבבית חורון
גלנט בבית ספר נטעים שבבית חורון, עם פתיחת הלימודים הקודמת ב-1 בספטמבר
(צילום: עודד קרני, לע"מ)
אחרי יותר מחודשיים שלמדו רק ב"זום", ביום שלישי הקרוב כיתות ה'-ו' ישובו אל בתי הספר. הם יעשו זאת לפי מתווה הקפסולות שהפעיל משרד החינוך בתחילת השנה, שלפיו יותר מ-80% מהתלמידים ילמדו לפחות שלושה ימים בשבוע בבית הספר. אם השבוע קבינט הקורונה לא יקבע אחרת, ביום שלישי שלאחר מכן, ב-1 בדצמבר, ישובו גם כיתות י"א-י"ב לספסל הלימודים לפי קבוצות שייקבעו בכל בית הספר. ייתכן שתלמידים יחולקו לפי יחידות הלימוד ולא לפי הכיתות הרגילות שלהם. יודגש כי לפי החלטת הקבינט, החזרה ללימודים תתאפשר רק בערים המוגדרות כירוקות או כצהובות.
שר החינוך גלנט צייץ אמש בחשבון הטוויטר שלו כי "מיליוני תלמידים צריכים לחזור באופן מיידי לבתי הספר. בחודשים הארוכים של הסגר הממושך הם צוברים פערים חינוכיים גדולים וסובלים מבדידות חברתית. ההשלכות של נזקי הסגר הממושך ילוו את הילדים זמן ארוך. אסור לנו לשכוח את דור העתיד של מדינת ישראל".
אחרי שכינה את עמדות משרד הבריאות ככאלה ש"מקורן בחוסר הבנה", אתמול בערב פנה השר למשרד הבריאות ישירות: "אני קורא לצמרת משרד הבריאות לחשוב באופן ממלכתי, להצטרף למשרד החינוך ולהוביל יחד את חזרתם של כל התלמידים לבתי הספר". לדבריו, אין סיבה בריאותית לקבוע אחרת: "נתוני התחלואה במערכת החינוך נמוכים. הם משקפים את הקורה בסביבתם ושמירה קפדנית על ההנחיות. הילדים שלנו בטוחים ומוגנים בבתי הספר. הגיע הזמן שיחזרו למקומם הטבעי".
דבריו מגיעים לאחר שביום חמישי גלנט שלח לעובדי החינוך איגרת ובה תקף את משרד הבריאות והבטיח שימנע פגיעה במערכת החינוך. "בדיוק כמוכם, גם אני איני שלם עם התהליך ועם השלכותיו. העמדות הבעייתיות שמשקפים נושאי תפקיד רבים, בעיקר במשרד הבריאות, מקורן בחוסר הבנה לעומק של ההשלכות וההשפעות של החלטותיהם", כתב השר. לבסוף הוסיף גלנט: "אתנגד בתוקף לכל החלטה שפוגעת בכם. אני מבקש לחזק ולהוקיר אתכם על הפעילות יוצאת הדופן שאתם מובילים, למען ילדי ישראל, בזמנים מורכבים אלו".
4 צפייה בגלריה
אשקלון
אשקלון
בדיקת חום לתלמידה באשקלון. ארכיון
(צילום: AP)
לעומת גלנט, במשרד הבריאות זהירים בהמלצותיהם לשלבים הבאים וממתינים לראות את ההשפעה של פתיחת כיתות ה'-ו' על מצב התחלואה הארצי. אחת האפשרויות העומדות על הפרק היא פיילוט של פתיחה מלאה של מערכת החינוך בערים ירוקות, בתנאי של קיום בדיקות וגם זה במידה שלא ייפתחו סקטורים נוספים במקביל.
בחודשים האחרונים משרד החינוך הקים מרכז שליטה, שלדבריו מנטר באופן שוטף וסדור בדיקת תחלואה, המהווה מנגנון בקרה נוסף שנועד לצמצם ולקטוע את שרשרת ההדבקה במערכת החינוך. בנוסף, אומרים במשרד, הבקרה הדיפרנציאלית שיש לרשויות תאפשר מעקב מדויק אחר רמת התחלואה בהן ויפעלו בתי הספר בערים הירוקות בלבד.

מצלמה על המורה, מצלמה על הלוח

במקביל למאמציו להחזיר את התלמידים לכיתות, במשרד החינוך פועלים גם לשפר את הלמידה המקוונת. בימים אלה מוצבות בכיתות מצלמות שישפרו את טכנולוגיית הלמידה מרחוק, כאשר מצלמה אחת תהיה על המורה ומצלמה נוספת על הלוח. התלמידים שישתתפו בשיעור, במקרה של קפסולות, לא יצולמו כדי לא לפגוע בזכויות הפרט.
4 צפייה בגלריה
לשפר את הלמידה בזום. מצלמה אחת על המורה, אחרת על הלוח
לשפר את הלמידה בזום. מצלמה אחת על המורה, אחרת על הלוח
לשפר את הלמידה בזום. מצלמה אחת על המורה, אחרת על הלוח
(צילום: MCT)
לטענת מנכ"ל משרד החינוך עמית אדרי, אחרי חודשים של תרגול, כיום מרכז השליטה מאתר את כלל המגעים של החולה המאומת תוך קצת יותר מעשר שעות, ובכך מאפשר לסגור את המסגרת המצומצמת ולתת לשאר המערכת לעבוד.
בנוסף, בכדי להדק את הבקרה אחר שלום התלמידים וצוותי החינוך במערכת החינוך, משרד החינוך יפעל לפי נוהל חדש שלפיו במקרה של תחלואה משמעותית במוסד החינוכי, יוצעו בדיקות קורונה לכל באי המקום - צוותי החינוך והתלמידים. ההצעה לתלמידים תעשה באמצעות הוריהם ובהסכמתם. נוהל זה יחול גם על מקרים שבהם תפרוץ תחלואה ברשות או ביישוב מסוימים. הבדיקות המדגמיות יוכלו לתת תמונת מצב מלאה על המוסד או היישוב הנבדקים ובכך תתאפשר קבלת החלטות נקודתית בנוגע להמשך הלימודים בו.
בנוסף, מעבר להכנות הטכניות, יינתן גם סיוע רגשי על ידי שיחות יומיות עם התלמידים על התחושות שלהם וההתמודדות עם התקופה, לצד הסברה על אורח החיים בתקופה זו ושמירה על היגיינה. במשרד החינוך מבהירים שיינתן דגש מיוחד על ההיבט הנפשי בכדי לסייע לתלמידים בעת המורכבת הזו.
לפי דיווח התחלואה האחרון של משרד החינוך, ביום חמישי היו בכלל מערכת החינוך 1,446 תלמידים ו-364 עובדי הוראה חיוביים לנגיף הקורונה. בעקבות כך 19 בתי ספר מתוך 5,000 מוסדות חינוך נסגרו בשל תחלואה. בגני הילדים 237 ילדים נמצאו חולים, בחינוך היסודי 627 תלמידים מתוך 1,072,301 תלמידים נמצאו חולים ובחינוך העל-יסודי 582 מתוך 805,779 תלמידים נמצאו חולים. בחינוך המיוחד בגני הילדים נמצאו 16 תלמידים חולים ובבתי הספר 30 תלמידים חולים.
פורסם לראשונה: 23:27, 21.11.20