2 צפייה בגלריה
נפתלי בנט ואיילת שקד הצהרה משותפת
נפתלי בנט ואיילת שקד הצהרה משותפת
נפתלי בנט
(צילום: AFP)
בתשדיר בחירות מ-2015 הופיע נפתלי בנט כשהוא מחופש להיפסטר תל-אביבי, עם זקן עבות אדום וכוכב מצחייה. מלצרית ניגשת אליו במסעדה ושופכת בטעות קפה. בנט אומר: "סליחה, אני מתנצל, לא התכוונתי". מכונית נכנסת בו מאחור והוא מתנצל, אישה חוטפת אופניים שעליהם רצה לרכוב והוא מתנצל. ואז, בתנועה דרמטית, הוא מסיר את הזקן והכובע ומכריז: "מעכשיו מפסיקים להתנצל ומצביעים לבית היהודי". ממבט ראשון זה נראה חביב ומעביר היטב את המסר הפטריוטי שלו. אחר כך עולה התהייה.
כמי שעוסק במחקרי תעמולה, צפיתי בכל תשדירי הבחירות שהוקרנו בארץ ואני לא זוכר מקרה אחד שבו מועמד מרכזי התחפש פיזית. ייתכן שנתקלנו בפוליטיקאי יוצא דופן במקוריותו.
מעקב אחר מסריו והתבטאויותיו הפוליטיות של בנט בכלל, ובמערכת בחירות זו בפרט, מגלה שמדובר במתחפש סדרתי. הפעם, מטאפורית, הוא נכנס באישון לילה לבית החולים איכילוב, עוטה על עצמו חלוק רופאים, עונד על צווארו סטטוסקופ ומציג עצמו כמומחה לקורונה.
ביום הדין, כאשר יתייצב בפני נשיא המדינה, בנט ימליץ על נתניהו, למרות הדם הרע שזורם ביניהם. אין אפשרות שימליץ על ממשלה חלופית שנתמכת בידי מרצ והעבודה
מצד אחד הוא אמר בקולו ש"נתניהו הוביל לכישלון נוראי במלחמה בקורונה, אחד הגדולים בתולדות מדינת ישראל". פעם אחרת הוסיף: "רגב ונתניהו, איך אפשרתם להכניס (דרך נתב"ג) אוטוסטרדות של כל המוטציות בעולם לתוך מדינת ישראל? 1,000 הרוגים בגלל המחדל שלכם, לכו הביתה".
מצד שני, כשהמראיינים תהו מדוע הוא לא מתחייב שלא ישב עם נתניהו, הוא ענה: "ברור שאני... זה נורא פשוט... ברור שאני לא אומר את זה. אני לא בעד האובססיה של בעד ביבי ונגד ביבי, אני בעד המדינה".
בקיצור, מי שלשיטתו של בנט אשם במותם של 1,000 ישראלים, יכול, לשיטתו של אותו בנט, להמשיך להיות ראש ממשלה.
בנט הבין בתחילת דרכו הפוליטית ("משהו חדש קורה"), שבדרישה להרחבת גבולות המדינה הוא לא יגיע רחוק. בימין ישנה צפיפות מפלגתית גדולה והמחנה מצוי ברובו בשליטתו של נתניהו. מרחב המחיה האלקטורלי היחיד הפנוי הוא המרכז הפוליטי.
מאז הוא עוסק בנשף מסכות מתמיד ובפיתולי לשון. מה זה "ימין", לפי מילון בנט לשמאלנים ואנשי מרכז? בראיון לרוני קובן הוא הסביר: "ימין שמאחד, ימין שבא בטוב, ימין שמסתכל על אזרחים".
והנה עדות טובה להיותו ליברל הקורץ למרכז: "אני בעד לכבד כל בן אדם ושכל הזכויות האזרחיות שיש לאדם סטרייט בישראל יהיו בצורה מלאה גם ללהט"בים", אמר, ואז מיהר לדייק שאין בכוונתו לקדם חוקים הנוגעים לקהילה הלהט"בית.

התקווה היחידה שהוא יכול לעורר במחנה המנוגד לו אידיאולוגית היא שיביא להחלפת נתניהו. אבל בנט מטשטש את תשובותיו ונלחם בכל מי שמנסה לחשוד בו. לאחרונה פרסמה "תקווה חדשה" מודעה תחת הכותרת "הצבעת בנט, קיבלת נתניהו", וציטוט מדברי איילת שקד שלפיהם מפלגתה לא פוסלת ישיבה עם נתניהו. ימינה התלוננה שמדובר בשקר מוחלט, אבל יו"ר ועדת הבחירות, שופט העליון עוזי פוגלמן, הבהיר כי "אי אפשר לומר שמתקיימת ודאות קרובה להטעיית הבוחר הסביר".
ישנה, לכן, ודאות קרובה שבנט מטעה את הבוחר הסביר מן המרכז. ביום הדין, כאשר יתייצב בפני נשיא המדינה, הוא ימליץ על נתניהו, למרות הדם הרע שזורם ביניהם. אין אפשרות שימליץ על ממשלה חלופית שנתמכת בידי מרצ והעבודה – קל וחומר הרשימה המשותפת - שזו האלטרנטיבה היחידה לפי הסקרים. מי שחותר להיות מנהיג הימין, לא יוכל לשאת את הכתם הזה.
ולכן, צפו לתשדיר הסיום של בנט במערכת הבחירות. הוא יסיר מעליו את החלוק הלבן והסטטוסקופ בתנועה דרמטית ויאמר: "סליחה, ביבי, אני מתנצל, לא התכוונתי".
  • ד"ר ברוך לשם הוא מרצה בחוג לפוליטיקה ותקשורת במכללת הדסה ומחבר הספר: "נתניהו - בית ספר לשיווק פוליטי"
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com