תשושים ועייפים יפתחו אחר הצהריים (יום ב') מנהיגי האיחוד האירופי את יומה הרביעי של ועידת הפסגה שהם מקיימים בבריסל. בפסגה הם נאבקים זה בזה על פרטיו של תקציב האיחוד האירופי, שבאופן חסר תקדים צפוי לעמוד על טריליון אירו, ועל פרטיה של קרן הסיוע של האיחוד לאלה מחברותיו שספגו פגיעה קשה במיוחד מנגיף הקורונה.
7 צפייה בגלריה
פסגת האיחוד האירופי ראש ממשלת הולנד מארק רוטה ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן
פסגת האיחוד האירופי ראש ממשלת הולנד מארק רוטה ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן
רוטה ואורבן. תנאים ודמוקרטיה
(צילום: מארק ניימן, לע"מ, רויטרס)
הפסגה, שנפתחה ביום שישי, אמורה הייתה להינעל כבר בשבת, אך התארכה בצל המחלוקות העמוקות בין הצדדים, מחלוקות שבשלושת הימים האחרונים כללו כבר הטחת עלבונות והכאה בשולחנות. העובדה שהפסגה נגררת ליומה הרביעי הופכת אותה כבר כעת לארוכה ביותר שקיימו מנהיגי האיחוד זה 20 שנה.
היום הסתמנה סוף סוף תקווה קטנה שהשיחות לא יסתיימו בכישלון. "הבוקר זה נראה קצת יותר אופטימי ממה שחשבתי בלילה", סיפר ראש ממשלת הולנד מארק רוטה, שאליו מופנית רוב הביקורת בפסגה. "בלילה חשבתי שזה נגמר", הודה.
7 צפייה בגלריה
פסגה האיחוד האירופי בריסל נגיף קורונה
פסגה האיחוד האירופי בריסל נגיף קורונה
בדיונים בבריסל. מקרון דפק על השולחן
(צילום: AP)
7 צפייה בגלריה
פסגה האיחוד האירופי קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל
פסגה האיחוד האירופי קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל
קנצלרית גרמניה והמסכה בבלגיה
(צילום: AFP)
מגפת הקורונה, נזכיר, פגעה קשות במדינות האיחוד האירופי. כ-135 אלף מתושביו מתו מהנגיף, וכלכלת האיחוד תתכווץ השנה בכ-8.3%. ראשי האיחוד הניחו על השולחן הצעה להקים קרן סיוע בשווי 750 מיליארד אירו, שכספיה יועברו בהלוואות ובמענקים לאותן מדינות באיחוד שנפגעו מהנגיף קשה מכול, כמו איטליה וספרד. המשימה הזו מצטרפת למשימה סבוכה אחרת שניצבת על שולחנם של המנהיגים – הצורך להסכים על תקציב בסך טריליון אירו לשבע שנים. מנהיגי האיחוד מתקשים להגיע להסכמה על התקציב הזה כבר חודשים, עוד מלפני התפרצות המגפה.

משימה בלתי אפשרית

בין מנהיגיהן של 27 מדינות האיחוד יש חילוקי דעות עמוקים בנוגע לפרטי התקציב וקרן הסיוע. ראש הממשלה ההולנדי רוטה מייצג את עמדתן של חמש מדינות עשירות בצפון אירופה – הולנד, אוסטריה, פינלנד, שבדיה ודנמרק – שכבר זכו לכינוי "המדינות החסכניות". מדינות אלה דרשו במשך חודשים שקרן הקורונה לא תתבסס מענקים למדינות הזקוקות לסיוע, אלא על הלוואות.
7 צפייה בגלריה
פסגה האיחוד האירופי מארק רוטה עמנואל מקרון אנגלה מרקל אורסולה פון דר ליין
פסגה האיחוד האירופי מארק רוטה עמנואל מקרון אנגלה מרקל אורסולה פון דר ליין
משמאל לימין: רוטה, מרקל, נשיאת הנציבות האירופית פון דר ליין ונשיא צרפת מקרון
(צילום: AFP)
במהלך הפסגה ריככו מעט חמש המדינות את עמדתן, והסכימו ש-375 מיליארד אירו יינתנו במענקים ו-375 מיליארד אירו בהלוואות, אלא שהמחנה שממול אינו מסכים שסך המענקים יירד מ-400 מיליארד אירו. חמש "החסכניות" דורשות גם להתנות את הסיוע בכך שהמדינות שישתמשו בכסף יערכו רפורמות בשוק העבודה והפנסיה, והן מבקשות לאפשר להן בקרה קפדנית על השימוש שמדינות אלה יעשו בכספי הקרן.
אתמול בשעת ערב מאוחרת, אחרי שלושה ימים של שיחות שלא הניבו תוצאות וכשנראה כי התקווה לתוצאות כאלה הולכת ונגוזה, נשא נשיא מועצת אירופה שארל מישל נאום נרגש בפני מנהיגי המדינות וקרא להם לגשר על הפערים. "האם 27 מנהיגי האיחוד האירופי מסוגלים לגבש אחדות ואמון אירופיים, או שבגלל קרע עמוק נציג את עצמנו כאירופה חלשה הסובלת מחוסר אמון?", שאל אותם בארוחת הערב שנערכה בדלתיים סגורות. "אני מקווה שנצליח להשיג הסכם ושהכותרות בכלי התקשורת האירופיים מחר יהיו שהאיחוד האירופי הצליחה ב'משימה בלתי אפשרית'".

מר לא, לא, לא

ראש ממשלת הולנד רוטה נחשב במשך שנים לדמות מגשרת באיחוד האירופי, אדם שמצליח לעזור לפתור מחלוקות, אבל רבים בצמרת האיחוד מאשימים אותו כעת כי העמדה הנוקשה שהציג בסוף השבוע היא שמונעת הסכם. הוא ובעלי בריתו בצפון אירופה דורשים שמענקים שיועברו על-ידי קרן הסיוע האירופית יותנו ברפורמות בשוק העבודה והפנסיה, ושלמדינות האיחוד תינתן האפשרות לפקח על פרויקטים הממומנים מכספי הקרן הזו – ולעצור אותם במקרה הצורך.
7 צפייה בגלריה
פסגה האיחוד האירופי בריסל נגיף קורונה ראש ממשלת הולנד מארק רוטה
פסגה האיחוד האירופי בריסל נגיף קורונה ראש ממשלת הולנד מארק רוטה
מארק רוטה. "באנו לעסוק עסקים"
(צילום: רויטרס)
ראש ממשלת איטליה, ג'וזפה קונטה, האשים את "החסכוניות" כי הן סוחטות את אירופה, ולפי דיווחים אמר לרוטה כי הוא נחשב לגיבור רק בארצו שלו: "אולי תיחשב לגיבור בהולנד לכמה ימים, אבל אחרי כמה שבועות תואשם כמי שהיה אחראי לסיכול תגובה יעילה של האיחוד האירופי למגפת הקורונה". קונטה אמר שרוטה אינו יכול לדרוש מאיטליה ודומותיה לערוך רפורמות ספציפיות.
לפי דיווחים מהפסגה, דיפלומטים מספרד ומאיטליה מכנים את רוטה "מר לא, לא, לא". העמדה שלו הצליחה לעורר גם את זעמו של נשיא צרפת עמנואל מקרון, שלפי דיפלומטים שהיו בחדר הדיונים היכה הלילה בזעם בשולחן בשל המכשולים "חסרי התועלת" לדבריו שמציבות הולנד ובעלות בריתה. לפי עדים, הוא האשים את "המדינות החסכניות" כי הן מסכנות את הפרויקט האירופי כולו.
7 צפייה בגלריה
ראש ממשלת הולנד מארק רוטה פסגה  האיחוד האירופי ב בריסל על חבילת סיוע קורונה
ראש ממשלת הולנד מארק רוטה פסגה  האיחוד האירופי ב בריסל על חבילת סיוע קורונה
ראש ממשלת הולנד. "מתנהג כמו השוטר של אירופה"
(צילום: AFP)
דיפלומט שהיה בחדר סיפר שהרוחות נרגעו אחרי שראש ממשלת בלגיה סופי וילמס התערבה וביקשה להוריד את הטונים.

האחראי לכל הבלגן

לעימות לא-מרומז עם רוטה נקלע גם ראש ממשלת הונגריה וקיטור אורבן. רוטה מבקש שהעברת המענקים מקרן הסיוע למדינות הנזקקות תותנה גם בעניינים הקשורים לשלטון החוק ולכיבוד הדמוקרטיה – דרישה המכוונת נגד פולין והונגריה, מדינות שממשלות הימין שלהן נתפסות באיחוד האירופי ככאלה השוחקות מאוד את הדמוקרטיה בארצן.
7 צפייה בגלריה
פסגה האיחוד האירופי ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן
פסגה האיחוד האירופי ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן
ויקטור אורבן. ענישה כלכלית
(צילום: AP)
דרישה זו עוררה את כעסו של אורבן. לפי עדויות הוא אמר: "הבחור ההולנדי אשם. הוא האיש שאחראי לכל הבלגן. אני לא יודע למה הוא שונא אותי". עוד דווח כי אורבן טען שרוטה שונא את הונגריה ורוצה להעניש אותה כלכלית על מה שהוא, רוטה, תופס כאי-כיבוד של שלטון החוק.
ראש הממשלה ההולנדי מצדו לא התרגש יותר מדי. "אנחנו לא נמצאים כאן כי אנחנו הולכים לבקר אחר כך במסיבת יום ההולדת זה של זה", אמר בתגובה. "אנחנו כאן כי אנחנו עושים עסקים בשם המדינות שלנו". ראש ממשלת בולגריה, בויקו בוריסוב, הצטרף לתוקפים את המנהיג ההולנדי והאשים את רוטה כי הוא מתנהג כמו "השוטר של אירופה".
יצוין כי משלם המסים ההולנדי הוא כבר כיום מהתורמים הגדולים ביותר לתקציב האיחוד האירופי. אף שכשני שלישים מההולנדים תומכים בחברוּת באיחוד האירופי, הרעיון של השקעת כספים באיחוד מעבר לסכומים הגדולים שהם משקיעים כבר עכשיו אינו אהוד על ההולנדים. מבקריה של הולנד טוענים כי התעקשותה שלא להגדיל את השקעתה כעת אינה במקומה בהתחשב בעודפי הסחר הגדולים שלה עם שאר האיחוד האירופי.