בזמן שעוד ועוד מדינות באירופה נאלצות להחמיר את ההגבלות בשטחן לקראת חג המולד, עקב התפשטותו המהירה של נגיף הקורונה ברחבי היבשת, גם שם נערכים כעת למבצע חיסונים רחב היקף, בתקווה לשים סוף למגפה.

8 צפייה בגלריה
עם מסכה נגד קורונה ב מינכן גרמניה עץ חג המולד
עם מסכה נגד קורונה ב מינכן גרמניה עץ חג המולד
עם מסכה במינכן. סגר בחג המולד
(צילום: EPA)
שמונה מדינות אירופיות הודיעו הערב (ג') כי יתאמו את מבצעי החיסונים שלהן, מרגע שיינתן האישור מטעם הרגולטור האירופי לאחד החיסונים שפותחו לנגיף. המדינות שיתאמו פעולה הן גרמניה צרפת, איטליה, בלגיה, לוקסמבורג, הולנד, ספרד ושווייץ.
בהודעה משותפת שפרסמו שרי הבריאות של המדינות הללו נאמר כי הם יתאמו אחד עם השני עם השקת מבצעי החיסון, יספקו אחד לשני מידע ונתונים בנוגע לאופן ביצועם, והתחייבו לשקיפות בתהליך.
עד כה טרם נתנה רשות התרופות האירופית (EMA) את האישור לחיסון שפיתחה חברת פייזר, שאותו כבר החלו להזריק בבריטניה, בארה"ב ובקנדה. הדיון של הרגולטור האירופי אמור היה להתקיים רק בסוף החודש, ב-29 בדצמבר, אך לאחרונה גברו הקריאות באירופה לזרז את התהליך, והיום הוא הודיע כי הדיון יוקדם ל-21 בדצמבר. הוא הדגיש כי הקדמת הדיון נעשתה רק לאחר קבלת מידע נוסף שהחברה התבקשה לספק.
8 צפייה בגלריה
גרמניה אנגלה מרקל נאום פרלמנט קורונה
גרמניה אנגלה מרקל נאום פרלמנט קורונה
מודאגת מהתחלואה בינואר ובפברואר. הקנלצרית אנגלה מרקל
(צילום: getty images)
שר הבריאות של גרמניה, ינס שפאן, הביע בימים האחרונה חוסר סבלנות ממה שנתפס כהתנהלות איטית מדי של רשות התרופות האירופית, ואמר כי הוא מקווה שהאישור לחיסון יינתן עוד לפני חג המולד, כך שניתן יהיה להתחיל בהפצתו תוך יום או ימים ספורים – אולי ממש בחג עצמו. הוא ציין כי גרמניה הקימה 440 מרכזים ייחודיים לחלוקת החיסון לאוכלוסייה, וכדי להיות מוכנה למבצע ההזרקה ההמוני הקצתה לשם כך 10,000 רופאים ועובדי רפואה.
הרצון העז בגרמניה להתחיל במבצע החיסונים מגיע בצל התפשטותו המהירה של הנגיף בקרבה, למרות הסגר החלקי שמוטל בה כבר שבועות ארוכים. ביממה האחרונה מתו בה 500 חולי קורונה ואובחנו עוד יותר מ-14,000 נדבקים חדשים. גרמניה, שזכתה בגל הראשון לשבחים על האופן שבו התמודדה עם המגפה, נאלצת כעת להדק את ההגבלות כדי לבלום את הגל השני: מחר ייכנס לתוקפו סגר כללי שיימשך עד 10 בינואר.
הקנצלרית אנגלה מרקל אמרה היום במפגש עם מחוקקים בפרלמנט כי היא "מודאגת" ממצב התחלואה בארצה. לפי גורמים שמעורים בפרטי הפגישה מרקל הזהירה מחודשי החורף הקרובים, ינואר ופברואר, שיהיו לדבריה חודשים "קשוחים מאוד". למרות ההגבלות, היא אמרה שמספר המאושפזים ביחידות הטיפול הנמרץ ימשיך לעלות.
8 צפייה בגלריה
קורונה שווייץ שלט ב ציריך שבו נכתב עטו פה מסכה. בבקשה. כולם
קורונה שווייץ שלט ב ציריך שבו נכתב עטו פה מסכה. בבקשה. כולם
שלט בציריך: "עטו פה מסכה. בבקשה. כולם."
(צילום: רויטרס)
קריאות לסגר נשמעו היום גם בשווייץ, שבניגוד למדינות אירופיות אחרות נמנעה עד כה מהטלת מגבלות חריפות. היא נשענה במקום זאת על המלצות לתושבים והגבלות "עדינות" יותר כמו סגירת המסעדות והחנויות בשעות הערב.
אולם גם שווייץ חווה כעת התפשטות נרחבת של הנגיף, עם 4,271 נדבקים חדשים ביממה האחרונה ועוד 103 מקרי מוות. הנתונים במדינה שבה 8.5 מיליון איש עדיין נמוכים יחסית: 55,000 בני אדם אובחנו מפרוץ המגפה, ו-962 חולים מתו.

יפה שעה אחת קודם

לסגר בשווייץ קראו לאחרונה מומחי בריאות שונים, והיום הצטרף אליהם מומחה הבריאות הראשי שמייעץ לממשלה בברן, מרטין אקרמן. "אנחנו חושבים שאנחנו צריכים צעדים חזקים מאוד, ויפה שעה אחת קודם", אמר אקרמן במסיבת עיתונאים. הוא קרא לסגור את המסעדות והחנויות הלא חיוניות, ולהגביל את האפשרות של התושבים לצאת מבתיהם, במיוחד בצל החשש ממפגשים חברתיים בתקופת החג.
8 צפייה בגלריה
טורקיה קורונה איסטנבול אנשים מסכה שוק
טורקיה קורונה איסטנבול אנשים מסכה שוק
שיא מתים חדש. בשוק באיסטנבול
(צילום: MCT)
בינתיים, בטורקיה דיווחו היום רשויות הבריאות על שיא יומי חדש של מתים: 235. מספר המתים הכולל בטורקיה עומד כבר על 16,881. עוד 32,102 נדבקים חדשים אובחנו ב-24 השעות האחרונות. כדי להיאבק בנגיף הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן הטיל סגר כללי בסופי השבוע וסגר לילי באמצעו, ואתמול הודיע כי מ-29 בדצמבר יוטל סגר כללי למשך חמישה ימים. סגר כללי הוכרז אתמול גם בהולנד.
באוקראינה נפצעו היום עשרות שוטרים במהומות שפרצו במחאה על סגר נוסף שעליו הכריז הנשיא וולודימיר זלנסקי, ואשר יתחיל ב-6 בינואר. בעלי עסקים קטנים ויזמים מחו נגד ההגבלות החדשות במרכז העצמאות בקייב, ושם פרצו עימותים בינם לבין השוטרים. לפי הרשויות שוטר אחד איבד את הכרתו ועוד 40 אחרים נזקקו לטיפול בעקבות צריבות כימיות בעיניהם. במשטרה בקייב ציינו כי שלושה שוטרים נוספים אושפזו לאחר שהותקפו על ידי קבוצה של גברים שיכורים.
8 צפייה בגלריה
עימותים הפגנה ב קייב אוקראינה  נגד סגר הגבלות קורונה
עימותים הפגנה ב קייב אוקראינה  נגד סגר הגבלות קורונה
עשרות שוטרים נפגעו. ההפגנה בכיכר העצמאות בקייב
(צילום: EPA)
8 צפייה בגלריה
עימותים הפגנה ב קייב אוקראינה  נגד סגר הגבלות קורונה
עימותים הפגנה ב קייב אוקראינה  נגד סגר הגבלות קורונה
(צילום: רויטרס)
בינתיים, בספרד פורסמו הערב נתונים חדשים המלמדים על היקף ההתפשטות הנרחב של הנגיף במדינה, שבגל הראשון חוותה את אחת ההתפרצויות הקשות באירופה. לפי תוצאות ראשוניות מסקר בדיקות נוגדנים לנגיף שערך המכון האפידמיולוגי הראשי של ספרד, אחד מכל עשרה ספרדים נדבק בנגיף. לפי משרד הבריאות הספרדי, השלב הרביעי והאחרון של הסקר הסרולוגי הלאומי מראה כי ל-9.9% מ-51,400 הנבחנים יש נוגדנים לקורונה, כלומר שהם נדבקו והחלימו, גם אם לא ידעו על כך.
אם נתוני המחקר מדויקים, משמעות הדבר היא ש-4.7 מיליון ספרדים נדבקו, הרבה יותר ממספר המאובחנים הרשמי הנוכחי, שעומד על 1.7 מיליון. מניין המתים הכולל בספרד עומד על 48,000, אם כי שיעורי התמותה העודפת ביחס לשנים עברו מעידים על כך שהמספר האמיתי כנראה גבוה הרבה יותר.