ראש הממשלה בנימין נתניהו מנסה לפייס את החרדים בעקבות האירועים אתמול בכנסת סביב תמיכת כחול לבן בחוק לאיסור טיפולי המרה ללהט"בים שעבר בקריאה טרומית בכנסת. הוא התקשר לשר יעקב ליצמן מיהדות התורה, האשים את כחול לבן, אמר שיטפל במשבר והבטיח ש"יעשה הכל כדי שזה לא יקרה יותר".
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ויעקב ליצמן
בנימין נתניהו ויעקב ליצמן
בנימין נתניהו ויעקב ליצמן
(צילום: עמית שאבי)
הבוקר הזהיר יו"ר הקואליציה ח"כ מיקי זוהר (הליכוד) כי החיבור הפוליטי עם כחול לבן לא יוכל להימשך אם לא יחול שינוי. "המצב שנוצר מביא לחוסר היציבות של הממשלה מה שגורם לחברי הקואליציה לעשות ככל העולה על רוחם ללא משמעת קואליציונית", אמר זוהר. "הגיע הזמן לקבל החלטה: העברת תקציב, ממשלה יציבה וקואליציה מתפקדת או ללכת בחירות".
אתמול, אחרי שהחוק שאוסר טיפולי המרה אושר בקריאה טרומית, החליטו החרדים לאתגר את הקואליציה. יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני (יהדות התורה) הודיע ליו"ר הכנסת יריב לוין כי הוא מבקש להביא להצבעה בקריאה טרומית במליאת הכנסת בשבוע את הבא את הצעות החוק "פסקת ההתגברות" ו"איסור הכנסת חמץ לבתי חולים בפסח". גפני אמר כי הוא "מצפה מכל חברי הקואליציה לתמוך בחוקים החשובים הללו".
2 צפייה בגלריה
דיון מליאה הצבעה נגד חוק המרה מליאה כנסת
דיון מליאה הצבעה נגד חוק המרה מליאה כנסת
אתמול במליאה. החרדים זעמו
(צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
מוקדם יותר, הצביע השר לביטחון פנים אמיר אוחנה מהליכוד בעד החוק שאוסר טיפולי המרה; 13 מחברי הרשימה היו במשכן ולא באו להצבעה וח"כ שרן השכל שניהלה את הישיבה כלל לא הצביעה. "כל השרים מהליכוד שלא פה הפילו את הממשלה", קראו בש"ס וביהדות התורה מיד לאחר שהתבררה התוצאה - 42 בעד איסור טיפולי המרה, 36 נגד.
החרדים הפנו את זעמם בעיקר לעבר נתניהו והליכוד. "לא נשתף פעולה עם כחול לבן. אבל גם שלטון הליכוד שווה לכפרות", אמר גפני. "איפה היה ראש הממשלה נתניהו? למה אמיר אוחנה הצביע בעד? אנחנו שוקלים את צעדינו".

"מחוקקים חוקים שאינם בקונצנזוס"

ח"כ משה אבוטבול מש"ס התייחס הבוקר בראיון לאולפן ynet לסערה סביב החוק שאוסר על טיפולי ההמרה, והעובדה שח"כים רבים מהליכוד לא הצביעו נגדו: "זה דבר מאוד חמור. כי אנחנו מתחילים לפורר את הקואליציה במו ידינו ברגע שאנחנו מתחילים לחוקק חוקים שהם לא בקונצנזוס. יש כללים בפוליטיקה".
לגבי מהות החוק אמר אבוטבול: "צריך לתת הזדמנות לאותו אחד שמחפש לשנות את דרכו ונטייתו המסוימת, לאפשר לו, על ידי טיפול כמובן, לא בכוחניות. בצורה נעימה, על ידי שיחות נפש כאלה ואחרות, צריך לאפשר את זה".