קרוב לשישה ימים חלפו מאז האסון בהילולת הרשב"י בהר מירון, שבו נהרגו 45 בני אדם, בהם ילדים, נערים ומבוגרים. לפי שעה, עדיין לא ברור כיצד ייבדקו המחדלים שהובילו לאסון, אך אחת האפשרויות שעלתה בימים האחרונים היא ועדת חקירה ממלכתית ועצמאית, שאת חבריה אמורה למנות נשיאת בית המשפט העליון.
במטרה לבחון את האפשרות, פנה ynet לכל שרי הממשלה כדי להבין את עמדתם לגבי הקמת ועדת חקירה ממלכתית. בהתאם לחלוקת הגושים בממשלה, כך נראה, נחלקות גם דעות השרים: רוב השרים שנמנים על גוש כחול לבן אמרו כי יתמכו בוועדה כזו, בעוד רוב שרי גוש הליכוד, למעט השרים צחי הנגבי ויעקב ליצמן, לא מסרו תגובה. חלק מאותם שרים התבטאו בנושא בימים האחרונים, ולא השמיעו כוונה לתמוך בהקמת ועדת חקירה ממלכתית.
6 צפייה בגלריה
ההרוגים באסון
ההרוגים באסון
42 מהרוגי האסון
ביום שני האחרון התקיים בכנסת דיון אבל מיוחד בעקבות האסון, שבו נאמו שורת שרים ובהם גם ראש הממשלה נתניהו ושר הפנים אריה דרעי, שלו יוחסו לחצים למניעת הגבלת מתפללים בהילולה. השניים לא הזכירו את המושג ועדת חקירה ממלכתית. נתניהו עצמו אמר כי יש לבדוק את כלל ההיבטים, בעוד דרעי אמר כי "האסון לא פוטר מבדיקה ומחקירה". אלו עמדות השרים, כפי שהשיבו לפניית ynet באשר לתמיכתם בהקמת ועדת חקירה ממלכתית.

השרים שתומכים בוועדת חקירה ממלכתית

שר הביטחון בני גנץ מסר כי הוא תומך ופועל להקמת ועדת חקירה ממלכתית. "ועדה כזו היא בעלת הכלים לבצע חקירה עצמאית ורוחבית", אמר גנץ. עם קבלת אישור היועץ המשפטי לממשלה לקידום המהלך בממשלת מעבר, הודיע גנץ שבכוונתו להגיש הצעת מחליטים בנושא ולדרוש לאשרה בממשלה.
שר החקלאות אלון שוסטר מסר כי הוא מגבה את עמדת יו''ר מפלגתו השר גנץ. עוד מסר כי "רק ועדת חקירה ממלכתית תוכל לתכלל את כלל היבטי החקירה של האסון. לוועדת חקירה ממלכתית יש את הסמכויות הרחבות ביותר ורק בידיה הכלים לגיבוש ההמלצות המתבקשות".
שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו שטה מסרה כי גם היא תומכת בהקמת ועדת חקירה ממלכתית לאסון מירון, ש"תוכל לקיים חקירה מעמיקה, יסודית, עצמאית ובלתי תלויה שתפעל ללא מורא למען חקר האמת", כלשונה. היא הוסיפה כי "חובתנו המוסרית עבור משפחות הנספים לוודא כי הלקחים מהאסון יילמדו ויתוחקרו כדי למנוע חלילה את האסון הבא".
שר התקשורת איתן גינזבורג מסר כי הוא תומך בהקמת ועדת חקירה ממלכתית כדי לחקור באופן בלתי-תלוי ומעמיק את האסון. "יש מקום לבחון לעומק את התהליכים והמחדלים במערכת על מנת להפיק לקחים לעתיד", מסר. "זו חובה מוסרית לחקור באופן המיטבי, המקצועי והאובייקטיבי ביותר את האירוע על מנת להימנע מהישנות מקרים כאלו בעתיד".
גם שר התרבות והספורט חילי טרופר הביע תמיכה בהקמת ועדת חקירה ממלכתית. "אחרי אסון נורא כזה נדרשת בדיקה מעמיקה. לא כדי לסגור חשבונות עבר, אלא בעיקר על מנת להציל חיים בעתיד", הוא אמר.

6 צפייה בגלריה
מקום הנפילה בו קרה האסון בהר מירון
מקום הנפילה בו קרה האסון בהר מירון
בקבוקים וכיפות במקום האסון בהר מירון. רוב שרי גוש כחול לבן תומכים בוועדת חקירה ממלכתית
(צילום: רויטרס)
6 צפייה בגלריה
מקום הנפילה בו קרה האסון בהר מירון
מקום הנפילה בו קרה האסון בהר מירון
מקום האסון
(צילום: משה מזרחי)
6 צפייה בגלריה
מקום הנפילה בו קרה האסון בהר מירון
מקום הנפילה בו קרה האסון בהר מירון
(צילום: משה מזרחי)
6 צפייה בגלריה
אסון בהילולת הר מירון
אסון בהילולת הר מירון
(צילום: רויטרס)
שר הכלכלה עמיר פרץ אמר כי יתמוך בחקירה ממלכתית שתמצה את בדיקת האירוע ותמנע מכך שאסונות כאלה יקרו שוב. גם שרת התיירות אורית פרקש הכהן, שר הרווחה איציק שמולי והשר לנושאים אזרחיים במשרד הביטחון, השר לנושאים אסטרטגים והשר לשוויון חברתי מיכאל ביטון מסרו כי יתמכו בהקמת ועדת חקירה ממלכתית. ביטון עצמו אמר כי "נדרשת ועדת חקירה עצמאית, בעלת סמכויות רחבות ככל היותר - ומבין ועדות החקירה הקיימות על פי חוק במדינת ישראל, רק ועדת חקירה ממלכתית הינה כזאת".

השרים שהתחמקו

עם הגעתו להר מירון בבוקר שלאחר האסון, נמנע ראש הממשלה בנימין נתניהו משימוש במושג חקירה. "אנחנו נערוך בדיקה יסודית, רצינית ומעמיקה כדי להבטיח שאסון כזה לא יישנה", הוא אמר.
בדיון האבל שנערך בכנסת ביום שני האחרון, אמר נתניהו כי "חובתנו לבדוק כל היבט של האסון בצורה מעמיקה ויסודית". לדבריו, "נבדוק את עניין ההגעה, את האבטחה, את הכניסה, את היציאה ומעל הכל השינויים ההנדסיים הדרושים בהר, ההפקרות והאחריות. נלמד את מלוא הלקחים לעתיד כדי שאסון כזה לא יחזור על עצמו".
השר לביטחון פנים, אמיר אוחנה, שקיבל לידיו את תוכנית האבטחה שאושרה כבר על ידי קציני המשטרה, ובדיון שנערך לפני כשבוע וחצי שאל כמה שאלות על התוכניות הללו - ואישר אותן, נשאל האם הוא בעד או נגד חקירה ממלכתית. מטעם השר אוחנה נמסר כי הוא "ישתף פעולה עם כל בדיקה עלייה יוחלט, במטרה להגיע לחקר האמת ולמניעת הישנות האסון".
שר השיכון יעקב ליצמן אמר בדיון שהתקיים ביום שני בכנסת כי "לא נתחמק ולא נעכב שום בדיקה אפשרית על מה שהיה. נפעל יחד, בשקיפות וללא משוא פנים, בשיתוף כל גורם אחראי עליו תוטל המשימה לחקירת ובדיקת האסון הנורא הזה. ההיפך הוא הנכון, נדרוש למיצוי כל ההיבטים ולא נשאיר אבן על אבן להגעה לחקר האמת, בכדי למנוע הישנות מקרה קשה זה וכדי למנוע סכנת חיים במקום הקדוש הזה". זו גם לשון התגובה שהעבירה לשכתו של ליצמן ל-ynet.

שר הפנים אריה דרעי, שהפציר בפני אוחנה להימנע מהגבלת הגעת מתפללים למירון, לא מסר תגובה עד מועד פרסום הכתבה. בדיון האבל ביום שני האחרון אמר כי יתמוך בכל מהלך שבו הממשלה תיקח אחריות מלאה על מתחם ההילולה במירון. "האסון הוא גזירת שמיים, אבל זה לא פוטר אותנו מבדיקה וחקירה", אמר. "היו בעיות משפטיות והמצב חייב להיפסק. הגיע הזמן לקחת אחריות מלאה על המתחם ואתמוך בכל פעולה כזו", אמר דרעי.
השר לענייני ירושלים ומורשת, רפי פרץ, התחמק ממענה לשאלת ynet. הוא ציין כי הוא "תומך בבדיקה ללא משוא פנים לכבודם של החללים. מטעם פרץ נמסר עוד כי "עמדתו של השר היא שהמדינה צריכה לקחת אחריות מלאה על המתחם בהקדם האפשרי".
6 צפייה בגלריה
מתניהו אנגלמן וצוותי הביקורת לאחר האסון
מתניהו אנגלמן וצוותי הביקורת לאחר האסון
מבקר המדינה אנגלמן בהר מירון. פתח בבדיקת האסון
(צילום: אפי שריר )
בלשכת שר הבריאות יולי אדלשטיין, סירבו להשיב לפניית ynet. בבוקר שלאחר האסון אמר השר בבית החולים זיו בצפת כי "ודאי שאנחנו נבדוק כממשלה מה בדיוק קרה ומה התרחש שם, אבל כרגע הלב של כולנו עם המשפחות של ההרוגים והפצועים".
שר ההתיישבות צחי הנגבי, היחיד משרי הליכוד שמסר תגובה, אמר כי הוא לא תומך בוועדת חקירה ממלכתית תחת בית המשפט העליון – אם כי ב"בדיקה חיצונית בלתי-תלויה של מכלול הנסיבות והכשלים שגרמו לאסון הכבד במירון, דוגמת ועדת בדיקה ממשלתית עם סמכויות חקירה, בדומה לזו שהוקמה בנושא אסון השיטפון בנחל צפית".
שרי הליכוד אלי כהן, יובל שטייניץ, יואב גלנט, ישראל כץ, אופיר אקוניס, אורלי לוי אבקסיס, מירי רגב, גילה גמליאל ודוד אמסלם בחרו שלא להגיב. כך גם שר הדתות יעקב אביטן מש"ס.