יהודה משי זהב העומד בראש ארגון זק"א וד"ר יוסף צ'חנובר, מנכ"ל משרד החוץ לשעבר, יקבלו השנה את פרס ישראל למפעל חיים על תרומה מיוחדת לחברה ולמדינה. כך הודיע בצהריים (יום ג') שר החינוך יואב גלנט. הפרס יוענק במוצאי יום העצמאות.
3 צפייה בגלריה
יהודה משי זהב יוסף צ'חנובר
יהודה משי זהב יוסף צ'חנובר
יהודה משי זהב יוסף צ'חנובר
(צילום: יריב כץ, טל שחר)
בנימוקיה ציינה הוועדה כי הפרס למשי זהב ניתן "על תרומתו יוצאת הדופן הן לקידום הסיוע באירועי אסון והן על פועלו לחיזוק האחדות וקירוב לבבות בחברה הישראלית. במשך שלושה עשורים עומד יהודה משי זהב בראש ארגון זק"א, שהפך לזרוע חיונית במאמצי חילוץ, הצלת חיים וזיהוי באירועי אסון בארץ ובעולם ומהווה דוגמה ומופת לרוח ההתנדבות בחברה הישראלית על כל גווניה. יהודה משי זהב מקדיש את חייו לאחדות ישראל מתוך תחושת שליחות ואמונה אמיתית בצורך בבניית גשרים ובקיום שיח בין כל מגזרי החברה כמפתח לחיים משותפים במדינת ישראל".
משי זהב, שאיבד לאחרונה את הוריו ואת אחיו, אמר: "בחודש רווי כאב ודמעות באבל המשולש והקשה שהונחת עליי, זלגו מעיניי היום סוף סוף דמעות של שמחה. בהמשך היום אעלה לקברם של הוריי ז"ל לבשר להם את הבשורה המשמחת, ולגרום להם לרגעים של קורת רוח". הוא הוסיף כי "הפרס הוא לא רק שלי אלא של אלפי מתנדבי ומתנדבות זק"א בארץ ובעולם המוסרים נפשם בעזרה לזולת, בהצלת חיים ומתן כבוד המת. אלפי מתנדבים המבינים שלכל אחד ואחת יש את המקום והאפשרות לתרום, להתנדב, לעזור ולסייע לזולת ללא הבדל דת גזע ומין. בהתנדבות למען אזרחי המדינה אנו מחברים בין כל הקצוות בעם.
3 צפייה בגלריה
יהודה משי זהב ויואב גלנט
יהודה משי זהב ויואב גלנט
"דוגמה ומופת לרוח ההתנדבות". משי זהב וגלנט
(צילום: עודד קרני, לע״מ)
על ד"ר יוסף צ'חנובר קבעה הוועדה כי הפרס ניתן "על תרומתו המשמעותית למדינה במגוון תחומי עשייה: הביטחון, הכלכלה, המשפט ויחסי החוץ, בשירות הציבורי ומחוצה לו. בעשייתו רבת השנים הייתה לו השפעה מכרעת על קידום האינטרסים של מדינת ישראל בצמתי הכרעה רבים כגון הסכם השלום עם מצרים, הסדרת יחסי החוץ בעתות שלום ומשבר וכן בפעילויות מרכזיות הנוגעות לביטחון המדינה - גלויות ונסתרות מן העין".
הוועדה הוסיפה כי "בזכות פועלו ואישיותו יוצאת הדופן זכה לאמונם המלא של ראשי המדינה לדורותיהם במשך עשרות שנים ולהכרה והוקרה בינלאומית נרחבת כנציגה של מדינת ישראל. בנוסף, פעל ועדיין פועל בהתנדבות ומתוך תחושת שליחות, למען הקהילה והחברה בישראל בתחומים רבים ומגוונים כגון מלחמה בסמים, סיוע לנכי צה"ל וקליטת עלייה".
3 צפייה בגלריה
יוסף צ'חנובר ויואב גלנט
יוסף צ'חנובר ויואב גלנט
"השפעה מכרעת על קידום האינטרסים של מדינת ישראל". צ'חנובר וגלנט
(צילום: עודד קרני, לע״מ)
צ'חנובר הוא דוקטור לפילוסופיה ולמדעי היהדות, בצעירותו עסק בעריכת דין וכן שימש מרצה למשפט חקלאי ומנהלי. הוא כיהן כמנכ"ל משרד החוץ בין השנים 1980-1978. קודם לכן היה היועץ המשפטי של משרד החקלאות ויועץ משפטי למערכת הביטחון. בשנים 1991-1986 כיהן בתפקיד יו"ר מועצת המנהלים של בנק דיסקונט לישראל.
ב-1995 נבחר צ'חנובר לתפקיד יו"ר מועצת המנהלים של אל על וכמו כן מונה למנכ"ל קרן ההשקעות אתגר וכיהן כדירקטור בכמה חברות ציבוריות. הוענקו לו שני תארי כבוד – ב-1980 קיבל מדליה על שירות מצטיין ממשרד ההגנה האמריקני וב-1993 התקבל כחבר באקדמיה הצרפתית למדעי הרוח בפריז.
ב-1997 מונה צ'חנובר ליו"ר הוועדה שחקרה את ניסיון החיסול הכושל של חאלד משעל בירדן. בנימין נתניהו, בקדנציה הראשונה שלו כראש ממשלה, הוא שאישר את פעולת החיסול שהסתבכה, והוא שמינה את צ'חנובר לעמוד בראש הוועדה. במסקנותיו הוציא צ'חנובר את נתניהו נקי לחלוטין מאחריות לפרשה. ב-2010 מונה צ'חנובר לנציג הישראלי הבכיר בוועדת החקירה של האו"ם לאירועי משט המרמרה לרצועת עזה, לאחר שישראל החליטה לשתף פעולה עם החקירה.
ד"ר צ'חנובר אמר כי "אני מאוד שמח, לא ציפיתי לזה ושמחתי מאוד. בדרך כלל עבדתי כל חיי תחת האמונה שאין הברכה מצויה אלא בדבר הסמוי מהעין. פתאום בא לי הפרס הזה שאני שמח בו. קשה לי להגיד לך במה אני הכי גאה, אבל אני גאה בכל דבר שעשיתי למען המדינה הזו שאותה אני הכי אוהב ולמענה אני מוכן לעשות את הכול".