3 צפייה בגלריה
 קבר הרשב"י בערב האסון
 קבר הרשב"י בערב האסון
קבר הרשב"י בערב האסון
(צילום: משה מזרחי)
נשיאת בית המשפט העליון לשעבר, מרים נאור, פירטה את שורת הנושאים שאותם ועדת החקירה הממלכתית שבראשותה תבדוק בעקבות האסון במירון, שבו נהרגו 45 בני אדם ויותר מ-150 חוגגים נפצעו. בהודעה שפרסמה היום (ראשון) כתבה נאור כי מטרת הוועדה היא לחקור את השתלשלות האירוע ולמנוע מקרים דומים גם בעתיד.
"הוועדה תקבע ממצאים ומסקנות בכל הנוגע למכלול ההיבטים של האירוע, ובכלל זה תתייחס גם למעגלי קבלת ההחלטות שהובילו לאישור האירוע וקביעת המתווה שאושר ותנאיו, מכלול השאלות המקצועיות והמשפטיות הנוגעות לבטיחות אירועים המוניים ובתוכם גם אירועי פולחן דתיים והמקומות המשמשים את הציבור לעריכתם, לרבות ובמיוחד מקומות המשמשים לקיום אירועים רבי משתתפים, וכן לניהול אירועים כאמור, לרבות הגדרת בעלי תפקידים ותחומי אחריותם וכן עמידה בנהלים קיימים; הכלים העומדים בפני רשויות המדינה וגורמים נוספים לאפשר הפעלה יעילה ותקינה של המתחם".
3 צפייה בגלריה
(צילום: משה מזרחי)
יו"ר ועדת החקירה אמרה כי חבריה ימליצו על האופן שבו צריך לערוך אירועים המוניים במקומות פולחן דתיים, יחד עם הכרה לאומית בערכם ובחשיבותם של אותם אתרים, תוך בחינת הצורך בקבלת אחריות המדינה על חלקם ובשינוי הבעלות על האתרים כיאה לערכם וחשיבותם לכלל הציבור, כמו גם הסדרת האחריות על ניהול טקסים ושגרת החיים במקומות הפולחן; יצירת מנגנון תקצוב ראוי ורישוי כחוק לקיומם הבטוח של האירועים.
הנשיאה בדימוס הדגישה כי הוועדה תמליץ לגבי השינויים הנדרשים באתר ובתשתיות של מתחם ההילולה במירון לקראת האירועים העתידיים, ותערוך דין וחשבון על תוצאות החקירה והמלצותיה - אותו תגיש לממשלה. אם תצטרך, הוועדה תשקול לפרסם גם דו"ח ביניים כדי לאפשר היערכות מתאימה להילולה הבאה. בשל החקירה הפלילית שמתנהלת בימים אלה כבר במשטרה ובמח"ש, הוועדה תתאם את עבודתה עם היועץ המשפטי לממשלה, כך שתוכל לקבל מסמכים בזמן אמת מגורמי החקירה.
3 צפייה בגלריה
יו"ר ועדת החקירה הממלכתית מרים נאור
יו"ר ועדת החקירה הממלכתית מרים נאור
יו"ר ועדת החקירה הממלכתית מרים נאור
(צילום: צילום: נועם מושקוביץ)
נאור אמרה כי הוועדה תפנה ליועמ"ש בבקשה לרכז את כל המסמכים מתקופת ההילולה, בהם פרוטוקולים של דיונים פנימיים, התכתבויות ותרשומות של שיחות שקדמו לאירוע, וכן יועברו לוועדה גם המסמכים המאוחרים יותר מהפקת הלקחים. מלבד היועמ"ש, גם המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים, המועצה המקומית מרום הגליל וועדת החמישה לעניין קבר הרשב"י יגישו מסמכים לוועדה.
בנוסף, הוועדה תבקש מהיועץ המשפטי לממשלה לגבש חוות דעת על סוגיית רישיון העסק לאירוע במירון, ואם ההילולה נדרשת לעמוד בחוק רישוי עסקים ובתקנות והצווים שהוצאו תחתיו. "אם היועץ המשפטי סבור שאין מדובר בעסק טעון רישוי, יבהיר היועץ המשפטי לממשלה מהי מערכת הדינים והכללים החלים על האירוע", אמרה נאור. "כמו כן, מתבקש היועמ"ש להגיש תוך 45 ימים כל מסמך מזמן אמת שיש בו המלצות לתיקון בתחום הבטיחות במקומות הקדושים ו\או באירועים המוניים, ובכלל זה דו"חות מבקר המדינה, דו"חות פרלמנטריים, דו"חות צוותים בין-משרדיים, המלצות בתוך משרדי הממשלה וכל היוצא באלה", ציינה. בנוסף לכך, יידרש היועמ"ש להציג את כל ההמלצות שהוגשו לאחר אסון ערד, אסון כפר המכביה, אסון ורסאי, קריסת גשר התאורה בהר הרצל והמלצות דומות.