2 צפייה בגלריה
קמפיין לנגישות לאנשים עם מוגבלות הושחת הבוקר בבני ברק
קמפיין לנגישות לאנשים עם מוגבלות הושחת הבוקר בבני ברק
קמפיין לנגישות לאנשים עם מוגבלות הושחת הבוקר בבני ברק
(צילום: תנועת לינק 20)
קמפיין הנגישות עבור אנשים עם מוגבלות הושחת הבוקר (חמישי) בבני ברק בשל תמונה של אישה על אוטובוס.
במסגרת הקמפיין על היעדר הנגישות באוטובוסים הבינעירוניים, שיזמה תנועת לינק 20, נתלו על אוטובוסים רבים שלטים שעליהם נכתב: "הדרך היחידה שלי להיות על אוטובוס בינעירוני זה בפרסומת", לצד תמונות של אנשים עם מוגבלות. על השלט שהושחת התנוססה תמונתה של טל מעיין בן ארי, שמתניידת בעזרת כיסא גלגלים.

"קשה לי להגיב לפעילות כזו כאישה דתייה", אמרה בן ארי ל-ynet. "זו פעולה מקוממת, אלימה וחסרת היגיון". היא הדגישה כי לא מדובר בעבודת דוגמנות או ניסיון מכירה של מוצר. "נרתמתי ואף יזמתי את הקמפיין כי בזמן השבתת הרכבת, ובהיעדר אלטרנטיבה לאנשים עם מוגבלות, פשוט נתקעתי בבית במשך חודשיים, וכמוני עוד אלפים. לא תיארתי לי שפעולה שאמורה לשחרר אנשים רבים מתלות וכל מטרתה עשיית צדק, תוביל לעוולה חמורה אחרת".
בתנועת לינק 20 ציינו כי "עשינו קמפיין כדי שטל תוכל לעלות ולנסוע באוטובוס. מסתבר שגם בפרסומת על אוטובוס טל לא יכולה להיות. אנחנו לא מעוניינים לצאת נגד אוכלוסיית החרדים או נגד כל אוכלוסייה אחרת, כיוון שזה לא הסיפור. אסור בשום אופן להכליל, אבל הקומץ שאחראי לזה צריך לעמוד לדין".

2 צפייה בגלריה
קמפיין לנגישות לאנשים עם מוגבלות הושחת הבוקר בבני ברק
קמפיין לנגישות לאנשים עם מוגבלות הושחת הבוקר בבני ברק
טל מעיין בן ארי עם שלט הקמפיין
(צילום: תנועת לינק 20)
עוד נמסר כי "אנחנו מתנגדים לכל הדרה, התלהמות, אלימות או זלזול בבני אדם, ואנחנו קוראים לציבור כולו לנצל את התקופה הזו ולהיות שם זו למען זה. אנחנו מתכוונים להמשיך ולפרסם את התמונה שהפורעים ניסו להסתיר, ולהראות, לחשוף ולקדם את הנגישות לכולם".
במשרד התחבורה טענו בעבר כי רכבת ישראל מונגשת בעבור אנשים עם מוגבלויות והתקנות לא מחייבות אותם להנגיש את האוטובוסים הבינעירוניים, אלא שבארגון מציינים כי ישנם יישובים רבים בישראל שאינם מחוברים לשירותי רכבת כמו אילת, קריית שמונה, צפת, ירוחם, טבריה ואחרים.

חוסר הנגישות משפיע גם על האבטלה

בעקבות משבר הקורונה, המחסור בתחנות וקווי אוטובוס בינעירוניים נגישים פגע במיוחד בתעסוקת ציבור העובדים עם מוגבלות. במהלך החודשים האחרונים, 40% מהעובדים עם מוגבלות הוצאו לחל"ת - פי ארבעה לעומת יתר העובדים במשק.
עם החזרה לעבודה, הוחזרו פי שניים יותר עובדים ללא מוגבלות לעומת עובדים עם מוגבלות, ובארגון תולים את הסיבה המרכזית לחזרה האיטית של עובדים עם מוגבלות בבעיות הניידות. לצד הביקורת על משרד התחבורה, גם הרשויות המקומיות השקיעו בשנים 2018-2015 רק 40% מתקציב הנגשת מערך התחבורה הציבורי העירוני בשטחן: מתוך 57 מיליון, 34 מיליון שקלים לא נוצלו.
הנגשת כלל האוטובוסים הבינעירוניים במדינה תעלה יותר מ-300 מיליון שקל, אך הנגשת 10 קווים בלבד שיוכלו לחבר חלק מהיישובים האלו תעלה שישה מיליון שקלים בלבד.