בפולין הגיבו בהתרגשות גדולה לפרסום של המכון לזיכרון לאומי במדינה. המכון טוען שבשנות השישים פעל בפולין מרגל בריטי ששמו הוא לא אחר מג'יימס בונד.
לפי הארכיון של המכון, הסוכן ג'יימס אלברט בונד הגיע בשירות הוד מלכותה לפולין ב-18 בפברואר וב-1964. התואר הרשמי שלו היה עובד בארכיון של הנספח הצבאי בשגרירות הבריטית. במהרה עורר בונד את סקרנותם של קציני המודיעין הפולנים.
2 צפייה בגלריה
מרגל בריטי בשם ג'יימס בונד פעל ב פולין
מרגל בריטי בשם ג'יימס בונד פעל ב פולין
הסוכן ג'יימס אלברט בונד
(צילום: רויטרס)
"אנחנו יודעים שהוא היה בפולין ב-1964 וב-1965", אמרה לרויטרס מרזנה קרוק, שעומדת בראש הארכיון של המכון לזיכרון לאומי. "הוא נסע קצת ברחבי פולין. הוא אהב נשים, כמו הדמות שנושאת את שמו, אבל אין אפילו אזכור אחד למרטיני", הוסיפה קרוק, בהתייחסות למשקה האהוב על המרגל המפורסם. "עם זאת יש מידע שמצביע על כך שהוא אהב בירה פולנית".
לפי המסמכים של המכון הפולני בונד היה תחת מעקב צמוד. הוא ביקר בערים ביאליסטוק ואולשטין בצפון מזרח פולין, וניסה "לחדור למתקנים צבאיים" בפולין – שהייתה באותן שנים מדינת חסות של ברית המועצות.
2 צפייה בגלריה
מרגל בריטי בשם ג'יימס בונד פעל ב פולין
מרגל בריטי בשם ג'יימס בונד פעל ב פולין
(צילום: רויטרס)
ג'יימס בונד לא טיפח קשרים משמעותיים עם אזרחים פולנים כששהה במדינה. באותן שנים פולנים שהיו חשודים בשיתוף פעולה עם מדינות שנמצאות מבעד למסך הברזל היו עלולים להיענש בחומרה.
הסופר איאן פלמינג יצר את דמותו של המרגל ג'יימס בונד ב-1952. ב-1962 יצא לאקרנים הסרט הראשון על סוכן 007, "ד"ר נו", בכיכובו של שון קונרי. שנתיים לאחר מכן הגיע הסוכן ג'יימס בונד לפולין. לאור הפופולריות של סדרת הסרטים באותן שנים, יש מי שחושד שהמרגלים הבריטים החליטו לצחוק על הפולנים ולכן העניקו לסוכן שם בדוי מוכר במיוחד.