פרויקטור הקורונה היוצא, פרופ' רוני גמזו, קיים אחר הצהריים (יום חמישי) תדרוך בנושא המאבק בקורונה. בפתח דבריו אמר: "נעצרנו במגמת הירידה בתחלואה. אנחנו נמצאים במצב של כ-600-700 מקרים ביום". לדבריו, "יש התפרצות בחברה הערבית". על המשך פתיחת מערכת החינוך: "יש מעצור במתווה, אני לא יודע מה הפתרון". ynet העביר את הדברים בשידור חי.
הפרויקטור היוצא המשיך והתייחס בדבריו לסוגיית מערכת החינוך: "אנחנו מנסים למצוא פתרון שיהיה מוסכם על כולם, כולל פתרון הנוגע לסוגיית הצהרונים. זה מחייב המשך דיון. בכל הקשור לשאר מערכת החינוך - אנחנו דנים על דרכים שבהן יהיה ניתן להמשיך את הלימודים לא רק בהוראה מרחוק. אנחנו רוצים לעשות זאת בזהירות, בייחוד כשידוע שהמתווה הרגיל במבוי סתום".
לדברי גמזו, עד כה נבדקו 20 אלף מתוך 70 אלף עובדי הוראה: "אני רוצה שיגיעו יותר להיבדק. הבדיקה פשוטה, היא מתקיימת בכל הערים. לכו להיבדק".
על ההתפרצות בחברה הערבית אמר גמזו: "יש לנו סגר כבר עשרה ימים על מג'דל שאמס ומסעדה. אנחנו מעלים את הקריטריונים וזה מכניס עוד כמה ערים לסגר. מדובר ב'תחלואה עוברת' שמדלגת בין היישובים".
גמזו הוסיף: "מקדם ההדבקה הגיע ל-0.6, אך לאט לאט, עם החזרה לשגרה ופתיחת מערכות החינוך - התחלנו לראות עלייה הדרגתית במקדם ההדבקה". פרופ' גמזו הסביר כי "רוב ההדבקות מתרחשות בשלב שאנחנו לא יודעים שאנו חולים. כשאנו א-סימפטומטים. זה יכול להיות, אגב, בכל גיל. המחלה הזו מופצת על-ידי החולים הבלתי-נראים. אותם חולים שלא מרגישים חולים".
עוד אמר גמזו, כי "נקבע שחנויות הרחוב ייפתחו ביום ראשון הקרוב. אני חושב שההחלטה הזו, מכל הכיוונים, היא בבחינת הרע במיעוטו. סביר מאוד לאפשר מסחר לאורך זמן. בסופו של דבר, כשמשרד הבריאות התבצר בעמדתו לא לפתוח ולהקטין את כלל הההקלות, היינו צריכים לאפשר מידה מסוימת של מסחר במדינה". בדבריו קרא הפרויקטור היוצא לאזרחים לנהוג אחרת בחורף הזה: "חממו ופתחו את החלונות בכל חלל. תדאגו לאוורור".

2 צפייה בגלריה
רוני גמזו
רוני גמזו
רוני גמזו
(צילום: לע"מ)
דבריו של גמזו באים לקראת השבוע האחרון שלו בתפקיד הפרויקטור. בסוף השבוע הבא ייכנס באופן רשמי לתפקיד הפרויקטור החדש, פרופ' נחמן אש. בנוסף, גמזו מקדם בימים האחרונים מהלך לתמרוץ כספי לרשויות המקומיות שיצליחו להעלות את מספר הבדיקות שיתקיימו בשטחן. לרשויות תינתן רשימת יעדים מספריים שבהם יתבקשו לעמוד – וזאת ברקע הירידה במספר הנבדקים בשבועות האחרונים.
בתוך כך, ועדת השרים לאזורים מוגבלים האריכה היום את ההכרזה על מג'דל שמס כאזור מוגבל עד יום שלישי הקרוב ב-18:00. בנוסף, צפויה היא הכריזה כי גם על היישוב מסעדה יהיה אזור מוגבל למשך חמישה ימים, החל ממחר ב-08:00 ועד יום רביעי ב-08:00.
מלבד מג'דל שמס ומסעדה, שאר הערים האדומות כיום אינן עומדות בקריטריון ולכן נדונו היום שינויי הקריטריונים להכרזה על אזור מוגבל. הקריטריון כיום להכרזה על אזור מוגבל הוא לעמוד בציון 8 ברמזור במשך חמישה ימים. התכנון הוא להנמיך את הקריטריון לציון 7.5 למשך חמישה ימים.
2 צפייה בגלריה
עומסי תנועה בדרך לאתר החרמון
עומסי תנועה בדרך לאתר החרמון
יישאר "אזור מוגבל". מג'דל שמס
כמו כן, אתמול אישר קבינט הקורונה להחזיר את פעילות חנויות הרחוב ביום ראשון הקרוב - למעט בערים האדומות שעליהן יחול סגר. בתחילה נראה היה כי החנויות ייפתחו רק בערים הירוקות, אולם בהמשך נקבע כי הן ישובו לפעול בכל רחבי הארץ. משרד הבריאות העלה טיעון אפידמיולוגי שלפיו תושבים בערים אדומות עלולים לנסוע לחנויות בערים ירוקות. בתוך כך, יש לציין כי מקדם ההדבקה המשיך לעלות היום ועמד על 0.92, לאחר שלפני כעשרה ימים עמד על 0.6.
שר הבריאות יולי אדלשטיין אמר אתמול ל-ynet כי ההחלטה לפתוח את חנויות הרחוב "מיותרת". הוא הוסיף: "אנחנו לכאורה רוצים לעזור לאנשי עסקים, אך למעשה מטביעים אותם סופית ובסופו של דבר נגיע לסגר השלישי. האם אנחנו מגזימים? אנחנו אולי מגזימים במובן ההפוך, במצב הרוח הטוב שלנו. הקבינט החליט פה אחד כל שבועיים להוציא שלב של הקלות, והיה צריך להיצמד לזה".
פורסם לראשונה: 16:13, 05.11.20