2 צפייה בגלריה
15 ספטמבר 2020 דונלד טראמפ עם בנימין נתניהו ושרי החוץ של בחריין ו איחוד האמירויות חתימה על הסכמי אברהם הבית הלבן וושינגטון
15 ספטמבר 2020 דונלד טראמפ עם בנימין נתניהו ושרי החוץ של בחריין ו איחוד האמירויות חתימה על הסכמי אברהם הבית הלבן וושינגטון
טראמפ, נתניהו ושרי החוץ של בחריין והאמירויות בחתימת הסכמי השלום
(צילום: רויטרס)
שנת 2020 הייתה שנת שיא מבחינת נתוני הפעילות של עמודי משרד החוץ הישראלי בשפה הערבית ברשתות החברתיות. התכנים זכו ל-838 מיליון צפיות בעולם הערבי ומספר העוקבים בעמודים עלה ב-42%, כאשר חלק ניכר מהמצטרפים הגיעו ממדינות השלום החדשות - איחוד האמירויות, בחריין, סודן ומרוקו.
משרד החוץ מפעיל 12 עמודים בערבית בפייסבוק, טוויטר, יוטיוב, אינסטגרם וטיק-טוק. העמודים הללו, שלחלקם מיליוני עוקבים, מאפשרים לישראל לנהל שיח ישיר עם קהלים נרחבים ברחבי העולם הערבי ולחשוף בפניהם את ישראל שלא הכירו. בין היתר מציג משרד החוץ את הדו קיום בין יהודים לערבים בישראל, את החדשנות הישראלית ואת סיפורם של יהודי ארצות ערב. כמו כן, משרד החוץ מציג את פירות השלום עם ישראל, נאבק בהשפעה האיראנית על האזור ומפריך את הסטריאוטיפים הקיימים ביחס לישראל.
2 צפייה בגלריה
פגישת מאיר בן שבת וג'ארד קושנר עם מלך מרוקו מוחמד השישי
פגישת מאיר בן שבת וג'ארד קושנר עם מלך מרוקו מוחמד השישי
ראש המל"ל וג'ארד קושנר נפגשים עם מלך מרוקו
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
אחר העמודים של משרד החוץ עוקבים אנשים מכל מדינות ערב, בהם מובילי דעת קהל, עיתונאים מכלי תקשורת מובילים, דיפלומטים ופוליטיקאים, פובליציסטים, אנשי רוח ואפילו זמרים וקומיקאים.
הקפיצה הגדולה ביותר בקהל העוקבים הייתה ברשת הטוויטר, פלטפורמה מרכזית במדינות המפרץ, שם גם פתח משרד החוץ לפני שנתיים עמוד ייחודי. מוביל דעת קהל מאיחוד האמירויות ומדינות אחרות במפרץ שיתפו הרבה פעמים את התכנים שהעלה משרד החוץ, וחלק הפכו בעצמם ל"מסבירי רשת" עבור מדינת ישראל. המשרד גם פתח חשבון טיק טוק בערבית לקהל הצעיר יותר במדינות ערב.
משאל רחוב ישראלי שזכה לתגובות מרגשות מתושבי מרוקו:
התכנים שמעלה משרד החוץ מסוקרים על-ידי כלי תקשורת מובילים בעולם הערבי, וכך המסרים מהדהדים מתוך הרשתות החברתיות גם לתקשורת המסורתית. במשרד מספרים גם כי בעקבות הסכמי אברהם חלה עלייה משמעותית בשיעור התגובות החיוביות כלפי מדינת ישראל והשלום בעמודים בערבית. גולשים רבים ממרוקו, למשל, הרבו להביע את רצונם בהעמקת היחסים בין העמים וכינו את הישראלים "אחים". גם ממדינות שאין עמן יחסים דיפלומטיים מלאים, כמו עיראק וסעודיה, נרשמה כמות גבוהה מאוד של תגובות חיוביות - כולל קריאות רבות לשלום.
עם זאת, חלק ניכר מהתגובות לישראל הן עדיין עוינות, וכוללות גם הסתה. ארגון חיזבאללה אף פתח בחודש האחרון בקמפיין כדי לגרום לאנשיו לחסום את העמודים של משרד החוץ.
בצל מגפת הקורונה, משרד החוץ העלה פוסטים רבים שמדגישים את האתר המשותף שעומד בפני כל מדינות האזור. בין היתר עלו תכנים שעוסקים בפיתוחים ישראליים, בחיסונים, בסיוע לזולת בזמן המגפה ובשיתופי פעולה אזוריים.

במשרד החוץ מספרים שקיבלו פניות רבות בהודעות פרטיות מצד תושבים במדינות ערב, שמבקשים לבקר בישראל, להגר אליה, ללמוד בה או לעבוד בה. חלקם אף הציעו לעבור במשרד החוץ ולסייע להסברה הישראלית בעולם הערבי. אחרים מבקשים סיוע רפואי, לאחר שקראו בעמוד על החדשנות הישראלית במגוון תחומים רפואיים. רבים מהם שולחים את תמונות הדרכונים שלהם עם מסרים של תמיכה בישראל.
שר החוץ גבי אשכנזי אמר כי "משרד החוץ מנהל כבר שנים ארוכות מסע פעילות דיפלומטית והסברתית להכשרת דעת הקהל במדינות ערביות לשלום בינינו לבינם. עמודי משרד החוץ בשפה הערבית, שלהם מיליוני עוקבים, הכשירו קרקע פורייה וידידותית שסייעה להגשמת ההישגים המדיניים באזור, ולהשגת שלום בין האנשים. עמודים אלה מייצרים שינוי תודעתי על פני דורות, והיום כבר ניתן לראות זאת בבירור".
יונתן גונן, ראש ענף ערבית במחלקה לדיפלומטיה דיגיטלית במשרד החוץ, אמר כי "הנתונים שמסכמים את 2020 משקפים את מה שהרגשנו לאורך השנה המיוחדת הזו – עלייה משמעותית בחשיפה לתכנים שאנחנו מפרסמים, והמשך מגמת השינוי לטובה בשיח כלפי ישראל במדינות ערב. הרשתות החברתיות הן בבחינת רעידת אדמה חיובית שמייצרת מדי יום דרכים חדשות לאינטראקציה עם תושבים רבים במדינות ערב, וכעת היא מגיעה לשיאה".