בדרך לחילופי ראשי ממשלה, לראשונה אחרי יותר מ-12 שנה: אם לא יקרו אירועים דרמטיים של הרגע האחרון, יו"ר ימינה נפתלי בנט יודיע היום (א') בערב או לכל המאוחר ביום שני על בחירתו בממשלת אחדות, שבה יכהן כראש ממשלה ראשון ברוטציה.
בנט ערך בלילה התייעצויות נוספות, ומספר 2 שלו איילת שקד, שביטלה את השתתפותה היום בכנס לשכת עורכי הדין באילת, עוד עושה ניסיון אחרון לתווך בין הליכוד ליו"ר תקווה חדשה גדעון סער בדרכים שונות - אבל נכון לעכשיו נראה כי "ממשלת השינוי" תקרום עור וגידים, לאחר 4,443 ימים ברציפות שבהם מכהן בנימין נתניהו כראש הממשלה.
3 צפייה בגלריה
נפתלי בנט בנימין נתניהו
נפתלי בנט בנימין נתניהו
בנט ונתניהו. בדרך לחילופי ראש ממשלה?
(צילום: יואב דודקביץ', אלכס קולומויסקי)

עוד לפני הודעתו לאן פניו מועדות, כבר תוגברה האבטחה על יו"ר ימינה, והוצמדו לו שני מאבטחים. עם צאת השבת ערך בנט שיחת ועידה עם בכירי ימינה, וב-10:00 בבוקר הוא יכנס את הסיעה לישיבה סגורה לתקשורת שתתקיים ברעננה.
בישיבת הסיעה בנט יבקש לעדכן את חברי הכנסת של המפלגה בפרטי הפגישה שלו עם יו"ר יש עתיד יאיר לפיד ולשמוע את דעתם טרם ההודעה הרשמית. המנדט שבו מחזיק לפיד יפקע בעוד שלושה ימים, ואם אכן תוקם ממשלה ללא נתניהו הוא ישמש בשנתיים הראשונות כשר החוץ ולאחר מכן כראש הממשלה השני ברוטציה.
3 צפייה בגלריה
הפגנה מול ביתו של נפתלי בנט
הפגנה מול ביתו של נפתלי בנט
מפגינים ליד בית בנט, אמש
(צילום: יאיר שגיא)
3 צפייה בגלריה
יאיר לפיד יוצא מביתו
יאיר לפיד יוצא מביתו
לפיד מחוץ לביתו, אמש
(צילום: יריב כץ)
ההערכה היא שכולם, למעט ח"כ עמיחי שיקלי, תומכים בו. שיקלי עצמו צייץ אמש, בעקבות הדיווחים על כך שפניו של בנט לממשלת אחדות: "ממשלה שדגלים שחורים מתנוססים מעליה".
בכל מקרה, רוב התפקידים ב"ממשלת השינוי" כבר סוכמו, וההסכמים נבנו על בסיס המשא ומתן הקודם, שנעצר עם תחילת מבצע "שומר החומות". הדבר נכון גם לגבי ימינה וגם לגבי תמיכת רע"ם של מנסור עבאס. עם זאת, עדיין ישנה מחלוקת בנוגע לשאלה אם ימינה תקבל נציג בוועדה לבחירת שופטים, כפי שהיא מעוניינת.
אמש קיימו תומכי "ממשלת שינוי" הפגנות ליד בתי בנט, שקד וסער, וקראו לכניסתם לממשלה עם לפיד. כ-150 איש נכחו בהפגנה ברעננה, קראו בין היתר "ביבי הביתה, בנט לבלפור" ו"יאללה בנט תחליט כבר, יש ליגת אלופות". הם נשאו שלטים שעליהם נכתב בין היתר "שינוי זה הכי, אחי", "בנט, אתה התקווה לשינוי, אל תאכזב".
אם המהלך להקמת ממשלת אחדות יצא לפועל, יו"ר כחול לבן בני גנץ אמור להמשיך בתפקידו כשר הביטחון, שקד צפויה לקבל את משרד הפנים, וסער יעמוד בראש משרד המשפטים. אביגדור ליברמן צפוי לקבל את תפקיד שר האוצר, ואת תפקיד יו"ר הכנסת ימלא מאיר כהן. יפעת שאשא-ביטון צפויה להיות שרת החינוך.
לפי ההסכמות שהושגו עם יש עתיד, מפלגת העבודה תקבל את משרדי התחבורה, ביטחון הפנים והתפוצות. פרט למרב מיכאלי, עמר בר לב יהיה זה שיקבל כנראה את התיק הבכיר השני. במרצ יקבלו את משרד הבריאות לניצן הורוביץ, את תיק הגנת הסביבה לתמר זנדברג ואת המשרד לשיתוף פעולה אזורי לעיסאווי פריג'.
פורסם לראשונה: 23:38, 29.05.21