אחרי ימים ארוכים של הסברה חלקית לעולם על המתרחש במבצע "שומר החומות", ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החוץ גבי אשכנזי כינסו בצהריים (יום ד') עשרות שגרירים מרחבי העולם, הסבירו על המטרות של צה"ל והציגו תיעוד מתקיפות ברצועה שבהן נמנעו מלפגוע באזרחים בלתי מעורבים. אחרי התדרוך הסתודדו נתניהו ואשכנזי דקות ארוכות בחדר צדדי להתייעצות באשר להמשך המבצע.
נתניהו פתח בתנחומים לשגרירי תאילנד והודו בעקבות מותם של שלושה עובדים זרים מירי הרקטות, ואמר: "אני חושב שזאת עוד הוכחה לכך שחמאס משגר את הטילים על כולם. הם הרגו שני ערבים בלוד וירו לעיר הערבית טירה. הם הורגים באופן שווה את כולם. כל אזרח שהם יכולים להגיע אליו ומשתמשים במקומות אזרחיים כמגנים אנושיים".
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בתדרוך בקריה
בנימין נתניהו בתדרוך בקריה
תצלומי אוויר מעזה
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בתדרוך בקריה
בנימין נתניהו בתדרוך בקריה
נתניהו והשגרירים בקריה בתל אביב
ראש הממשלה פירט את הצעדים שהממשלה נקטה כדי להימנע מהסלמה, והבהיר כי לא כולם היו טובים עבורו מבחינה פוליטית. "עשינו שלושה צעדים חסרי תקדים: ביקשנו מבית המשפט לדחות ההליך בשייח ג'ראח, מה שלא נעשה מעולם בישראל. שינינו את תוואי מצעד הדגלים, החלטה שהיא קשה פוליטית, וההחלטה השלישית שקיבלנו היא לומר למבקרים יהודים לא להגיע להר הבית ולאפשר למאמינים מוסלמים - 85 אלף איש - לבקר בהר הבית בזמן הרמדאן. זה לא עזר בכלל. התעמולה, השקרים וההסתה המשיכו.
"חמאס היה בטוח שיצבור כוח משמעותי, וכשראו שהבחירות ברשות הפלסטינית לא יתקיימו, הם התחילו להשתמש באירועי יום ירושלים ובמצב בשייח ג'ראח כדי להסית לאלימות ולקדם את יעדיהם הפוליטיים", הסביר נתניהו. "זה כלל ירי חסר תקדים לירושלים. מאז חמאס וג'יהאד שיגרו קרוב ל-4,000 רקטות לישראל. רבע מהן נפלו בתוך עזה. לחמאס לא אכפת לפגוע גם באזרחים שלו".
נתניהו הציג צילומים אוויריים מהתקיפות בעזה כדי להראות לשגרירים שצה"ל נזהר מפגיעה בבלתי מעורבים ובילדים, הראה את תוואי המנהרות התת-קרקעיות והסביר על נוהל "הקש בגג" לפני הפלת בנייני מגורים. "יש ממש עיר מתחת עזה שמשם משגרים את הטילים. אנחנו מנסים לפגוע באלה שפוגעים בנו, אין צבא אחר בעולם שמונע פגיעה בחפים מפשע כמו צה"ל. לבקר את ישראל על כך זה אבסורד, זאת טיפשות שרק מגבירה את הטרור". בסרטון שהציג פיצוצי משנה באחד מיעדי התקיפה בעזה הסביר נתניהו כי הפיצוץ הראשון אמנם נוצר מטילים של חיל האוויר, אך סדרת הפיצוצים לאחר מכן נבעה מחומרי נפץ שהוסתרו במקום.
"בפעם האחרונה שהייתה לנו מערכה כזאת, במבצע צוק איתן לפני שבע שנים, הרווחנו שבע שנים שקטות", אמר נתניהו. "אנחנו מנסים למקסם את השקט. ישנה אפשרות לכבוש אותם - ואנחנו לא פוסלים שום דבר. מנסים כמה שאפשר לא לפגוע באזרחים. כשאתם רואים בניין נופל - אין אזרחים הרוגים", אמר. הוא הזכיר את הסיוע ההומניטרי שהוכנס אתמול לרצועה זמן קצר לפני ששוגר מטח פצמ"רים על העוטף, שבמהלכו נהרגו שני עובדים זרים במושב אוהד וחייל נפצע קל במעבר ארז.
שר החוץ גבי אשכנזי פנה גם הוא לשגרירים ואמר כי רובם חוו את האזעקות האחרונות. "זה בלתי נסבל ואף מדינה בעולם לא הייתה מקבלת את זה. אנחנו מנסים לספק סיוע הומניטרי ולפנות לגורמים בינלאומיים", אמר השר שהודה לנשיא האמריקני ג'ו ביידן ולמזכיר המדינה אנתוני בלינקן. "לצערי, חלק מהמדינות מגנות את ישראל ותומכות בחמאס. אנחנו צריכים לקרוא לילד בשמו: חמאס החליט להשתמש בירושלים כדי לשפר את מעמדם בבחירות ברשות הפלסטינית, ואנחנו לא יכולים להרשות לזה לקרות. זה ארגון טרור, ולכולנו יש אינטרס להחליש אותו".
הוא הוסיף: "זה סבב שונה. חמאס יזם את ההסלמה הנוכחית בניסיון להשתלט על סדר היום הפלסטיני ובמטרה לחזק מעמדו הפוליטי בהנהגת הרש"פ. גם אתם ובני משפחותיכם נאלצתם להיכנס למקלטים בגלל ההתנהגות התוקפנית שלו".
לאחר מכן אמר: "בשבועות האחרונים קיימתי עשרות שיחות עם שרי חוץ מרחבי העולם, ואני משוכנע שיש הבנה טובה מאוד ותמיכה בינ"ל בצורך של ישראל להילחם בטרור של החמאס. אנו מצפים ממדינות שהיציבות והשלום במזרח התיכון חשובים להן, לגינוי מפורש של ירי חמאס, הבעת תמיכה בזכותה של ישראל להגן על אזרחיה, הטלת האחריות לאסקלציה על החמאס.
"ישראל מבדילה בין האוכלוסייה האזרחית לבין פעילי חמאס שהם פעילי טרור. ישראל פעלה אתמול להכנסת ציוד הומניטרי, תרופות, מזון ואנרגיה לרצועה, אך חמאס החליט לירות לעבר המעברים ועל השיירה ומנע הכנסת הציוד. ישראל תמשיך לפעול מול הרשות הפלסטינית לקידום פרויקטים אזרחיים ביהודה ושומרון ובעזה ועל הקהילה הבינ"ל לדאוג שהכנסת התשתיות, החומרים והכספים יגיעו לאוכלוסייה ושהחמאס לא ינצל זאת למטרותיו הצבאיות.
"דאגה לאיכות החיים של הפלסטינית ביהודה, שומרון ועזה היא אינטרס משותף אזורי של ישראל, הרשות והקהילה הבינ"ל, ועל כולנו לדאוג שצעדים אלו לא מנוצלים לטרור והסתה".
על התביעה בבית הדין בהאג אמר: "התביעה הפלסטינית פוגעת בכל הסיכויים להתפתחות אזורית. ישראל לא תוכל לקדם צעדים בוני אמון מול הפלסטינים כשברקע מרחפת חרב מאיימת של תביעת חיילי צהל ומאסרים בחו"ל, ולכן יש אינטרס אזורי משותף להסיר את התביעה מסדר היום".