2 צפייה בגלריה
לוגו אילוס אילוסטרציה פייסבוק
לוגו אילוס אילוסטרציה פייסבוק
פייסבוק. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
פייסבוק הודיעה הערב (יום ב') על עדכון מדיניות דברי שנאה והסרת תוכן הכחשת השואה, כולל עיוות וסילוף התיעוד ההיסטורי שלה. מדיניות זו תהיה תקפה גם באינסטגרם. עם זאת אומרים בחברה כי "אכיפה מלאה של מדיניות כזו לא יכולה להיכנס לפועל בן לילה".
בהודעת פייסבוק נאמר כי "ארגוני מחקר של מגמות דיבור שנאה בכל העולם מדווחים על עלייה במתקפות המקוונות נגד קבוצות רבות, ואנו ממשיכים במאמצינו להסיר תוכן כזה. חסמנו יותר מ-250 קבוצות עליונות לבנה ועדכנו את המדיניות שלנו באופן שיכלול התייחסות גם לקבוצות של מיליציות ו-QANon. בנוסף, אנחנו חוסמים באופן שגרתי אנשים פרטיים וארגונים שעוברים על המדיניות שלנו נגד דיבור שטנה. רק ברבעון השני של השנה הורדנו 22.5 מיליון דברי שטנה מהפלטפורמה.
בתום שנה של עבודה צמודה עם מומחים חיצוניים, לאחרונה אסרנו גם על פרסום סטריאוטיפים אנטישמיים בדבר כוחם הקולקטיבי של יהודים, שלעתים מתארים את העם היהודי כמי שמנהל את העולם, או את המוסדות המרכזיים בעולם.
2 צפייה בגלריה
 מארק צוקרברג גבעת הקפיטול
 מארק צוקרברג גבעת הקפיטול
מארק צוקרברג
(צילום: AP)
בפייסבוק מביעים דאגה מהאנטישמיות בעולם וממה שתיארו כ"רמת הבורות המדאיגה, במיוחד בקרב צעירים, בנושא השואה". על פי סקר שנערך לאחרונה בקרב מבוגרים בארה"ב בגילאי 39-18, כרבע מהנשאלים מאמינים שהשואה היא מיתוס, שהיא מוצגת באופן מוגזם, או שהם לא בטוחים.
ארגונים בינלאומיים כמו יד ושם, העוסקים בחקר ובזיכרון השואה, מציינים שחינוך בנושא השואה הוא אחד המרכיבים המרכזיים למאבק באנטישמיות. לכן, פייסבוק הבטיחה כי בהמשך השנה תתחיל להפנות כל מי שיערוך חיפוש בפייסבוק סביב מונחים הקשורים לשואה או להכחשתה, למידע אמין מחוץ לרשת החברתית.
"מזה שנים רבות אנחנו עובדים צמוד עם קהילות ברחבי העולם, במטרה להבין טוב יותר כיצד שנאה, ולרבות אנטישמיות, באות לידי ביטוי ברשת. מאמצים אלה כוללים דיונים שוטפים עם קבוצות רב-לאומיות, כמו הקונגרס היהודי העולמי והוועד היהודי האמריקני, וכן ארגוני הגנה על קהילות יהודיות מקומיות, כמו ארגון הביטחון הקהילתי בבריטניה (CST) ומוסדות למאבק בשנאה ובאנטישמיות כמו מרכז שמעון ויזנטל. אכיפה מלאה של מדיניות כזו לא יכולה להיכנס לפועל בן לילה. סוגי תוכן שונים יכולים להפר מדיניות וייקח לנו קצת זמן להכשיר את בודקי התוכן ואת המערכות שלנו. אנו אסירי תודה לשותפינו הרבים על הפתיחות והנכונות שלהם לסייע למאמצינו לשמור על הפלטפורמה שלנו בטוחה".
יצוין, עם זאת, כי לפני כשנתיים הגן צוקרברג על זכותם של מכחישי שואה לפרסם פוסטים ברשת. בריאיון באתר Recode הוא אמר כי האמונה שהשואה לא אירעה היא "מתועבת" - אך זה לא תפקידה של הרשת החברתית לצנזר משתמשים.
צוקרברג הדגיש את מחויבותו לשמור על זכויותיהם של משתמשים ימנים-קיצונים ומפיצי תאוריות קונספירציה, במיוחד מכחישי שואה. הוא נשאל על ההתערבות הרוסית בבחירות לנשיאות בארצות הברית ב-2016 באמצעות הרשת וכן בנוגע ל"פייק ניוז" שמופץ בפלטפורמה: שנה קודם לכן עורך אתר ימני-קיצוני ועמוד פייסבוק עם יותר מ-900 אלף עוקבים, Infowars, פרסם פוסט שבו נרמז כי טבח המוני שאירע ב-2012 בבית ספר יסודי בקונטיקט, שבמהלכו נרצחו 20 ילדים ושישה מבוגרים, הוא בעצם מזימה רחבה יותר.
מהוועד היהודי האמריקני נמסר בתגובה: "אנו מברכים על החלטתה של פייסבוק להסיר את תופעת הכחשת השואה מהפלטפורמה. עוצמתה ואמינותה של פייסבוק חיוניות לשימור זיכרון השואה, בייחוד כאשר זיכרון זה הולך ודועך, בעיקר בקרב צעירים. מדובר בצעד חשוב ואנו מודים לפייסבוק על שיתוף הפעולה והעבודה המשותפת שהביאו לתוצאה המבורכת".
ביד ושם אמרו כי הם מקדמים בברכה את הודעתה של פייסבוק על עדכון המדיניות של החברה: "יד ושם קבע לפני שנים כי הכחשת שואה וסילופה מהוות צורות שונות של אנטישמיות וצריכות להיות מאובחנות ומוכרות כשיח שנאה". יו"ר יד ושם, אבנר שלו פנה לפני כמה חודשים למנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג והבהיר כי ביטויים אנטישמיים אינם ניתנים תמיד לזיהוי על ידי מילים ספציפיות, ביטויים או אלגוריתמים פשוטים אלא דורשים לרוב רגישות והבנה של הקשר וניואנסים.