"התפיסה שאם אתה שיעי אתה נגד יהודים ונגד ישראל היא לגמרי לא נכונה. התפיסה שכל העם האיראני הוא נגד ישראל שגויה אפילו יותר". כך אמר ל-ynet אחמד אובאלי (59), גולה איראני שברח אחרי מהפכת חומייני וקיבל מקלט בארה"ב. "אני מאמין שרוב העם האיראני לא רואה בישראל אויבת".
אובאלי אינו מוכר לישראלים אבל באיראן הוא מוכר מאוד, במיוחד בקרב המיעוט האזרי שחי ברפובליקה האסלאמית ומהווה כשליש מאוכלוסייתה – כ-30 מיליון בני אדם. ממרתף ביתו בשיקגו, אובאלי מפעיל תחנת טלוויזיה בלוויין שמשדרת בשפה האזרית-טורקית לעשרות מיליוני אזרים שמתגוררים באיראן ובגולה.
5 צפייה בגלריה
אחמד אובאלי
אחמד אובאלי
"מאמין שרוב העם האיראני לא רואה בישראל אויבת". אובאלי
"האזרים באיראן רואים בישראל חברה. אין סיבה לעם שלנו להיות אויב של מדינת ישראל. יש לנו, האזרים באיראן, אויב משותף והוא האייתוללות", אמר אובאלי. יש מי שרואה בתחנה שהוא מפעיל "שידורי מהפכה" של האזרים נגד איראן. באזרבייג'ן וגם באיראן זכה אובאלי לכינוי "אנדרסון קופר האיראני-אזרי", על שם שדר רשת CNN הידוע.
בעיני האיראנים הוא נחשב אויב גדול – אבל המשטר בטהרן אינו מצליח למנוע ממיליוני אזרחים לצפות בשידורים שלו באמצעות הלוויין, בסקייפ, בקבוצות ווטסאפ וברשתות החברתיות. האיראנים האזרים עולים לשידור בתחנה ללא פחד ומורא.
אחרי המהפכה ב-1979 נעצר אובאלי, שהיה אז תלמיד תיכון, בחשד להמרדה. "אחרי המהפכה הבנו שמה שהם עושים זה לא מה שהבטיחו. אנחנו נחשבנו למתנגדי המשטר ולכן עצרו אותי ואת חבריי", הוא סיפר. אובאלי הצליח לברוח וחלפו ארבע שנים עד שהגיע לארה"ב. קודם לכן עבד במועצת האו"ם לזכויות אדם ואסף דיווחים על הפרות של זכויות אדם באיראן.
ב-2004 הבין אובאלי שהוא חייב לשדר לאיראן והקים תחנת טלוויזיה הנקראת "גונז טי.וי" (Günaz TV) שמשדרת ממרתף בית בשיקגו. המטרה הייתה להעלות את המודעות למיעוט האזרי באיראן. "אנחנו באוויר מ-2005 – 24 שעות ביממה. השידורים שלנו בשפה האזרית-טורקית אך כל שבת אנחנו משדרים גם בפרסית. אני נותן הרבה זמן אוויר למיעוטים השונים באיראן".
5 צפייה בגלריה
"אחרי המהפכה הבנו שמה שהם עושים זה לא מה שהבטיחו". מפגינים נגד השאה ב-1979
"אחרי המהפכה הבנו שמה שהם עושים זה לא מה שהבטיחו". מפגינים נגד השאה ב-1979
"אחרי המהפכה הבנו שמה שהם עושים זה לא מה שהבטיחו". מפגינים נגד השאה ב-1979
(צילום: AP)
לדבריו, בניגוד למה שרבים חושבים, איראן היא אינה מקשה אחת. "אין רוב לאף אחד באיראן וזו חברה רב-לאומית. יש פרסים, אזרים, כורדים, ערבים, טורקמנים ואחרים. לא רק שאיראן היא קבוצה רב-אתנית היא גם רב-גיאוגרפית. לכל קבוצה אתנית יש אזור גיאוגרפי משלה כגון כורדיסטן לכורדים וערביסטן לערבים".
אובאלי סיפר שהאזרים באיראן נתפסים על ידי האיראנים כיהודים שהמירו את דתם. "האזרים הם ברובם שיעים אבל הם ממש לא נגד יהודים. אין סיבה לבעיה בין היהודים לאזרים, יש קשר היסטורי ביניהם. למעשה, האזרים הם הקבוצה הכי סובלנית באיראן כלפי דתות אחרות ולא רק כלפי יהודים. אין סיבה שנהיה אויבים. יש לנו את כל הסיבות שנהיה חברים. האזרים באיראן רואים בישראל חברה".
המיעוט האזרי באיראן חותר לעצמאות, לפחות תרבותית. "לאורך ההיסטוריה הייתה תנועה לאומית אזרית באיראן. האזרים רצו יותר חופש, יותר חילוניות. יש גם תנועה שקוראת לאיחוד בין האזרים באיראן לבין הרפובליקה של אזרבייג'ן – אבל הדרישה שהבירה לא תהיה באקו אלא טבריס. יש פעילים אזרים שקוראים להכריז על עצמאות מאיראן".
אובאלי סיפר שהאזרים באיראן מדוכאים על ידי משטר האייתולות. "יש מאות אנשים בכלא, פעילים שקוראים לעצמאות תרבותית נעצרים. מענים אותם בכלא, חוקרים. יש הפגנות של אזרים באיראן אך לצערי הן לא זוכות לכיסוי תקשורתי במערב. כלי התקשורת הזרים באיראן נמצאים רק בטהרן ואינם רשאים לצאת, כלי תקשורת לא יכולים לראיין אזרים, וזאת בעיה כי כאשר יש הפגנה לא יודעים עליה וכאן אנחנו נכנסים עם תחנת הטלוויזיה שלנו", אמר אובאלי.
5 צפייה בגלריה
אייתוללה עלי חמינאי מדבר ל סטודנטים ו תלמידים בטהרן איראן נגד ארה"ב
אייתוללה עלי חמינאי מדבר ל סטודנטים ו תלמידים בטהרן איראן נגד ארה"ב
"יש לנו אויב משותף והוא האייתולות". עלי חמינאי
(צילום: AP)
"אנחנו הקול של האזרים", הוא הוסיף. "לאזרים אין ייצוג בשלטון למרות שהם יותר משליש מהעם האיראני. בעבר הייתה סיעה בפרלמנט האיראני שהורכבה מאזרים, מתוך 290 חברי הפרלמנט באיראן – 109 הצטרפו לקבוצה שמייצגת את האזורים דוברי הטורקית באיראן. איראן רואה באזרים איום על הביטחון הלאומי שלה".
מה עמדתם של האזרים באיראן כלפי ישראל? "אני יכול להגיד לך שרוב העם האיראני הוא פרו-ישראלי. אבל עבור אזרים זאת עובדה. יש גם נציגים של חיזבאללה בקרב האזרים, אבל הם מיעוט. הייתי מעריך שיותר מ-90% מהאזרים הם פרו-ישראלים".
האזרים כמו כל המיעוטים באיראן מחויבים לשירות צבאי של 18 חודשים. יש אזרים שעובדים במשרדי הממשלה, יש אפילו שר אחד בממשלת איראן שהוא ממוצא אזרי. "העם שלנו אומר שהאויב המשותף שלנו ושל ישראל הם האייתוללות. השלטון של איראן", אמר אובאלי.

"איראן אויבת, ישראל אחות"

תחנת הטלוויזיה של אובאלי, שבה צופים לפי הערכות כמיליון בני אדם ביום, מדווחת בהרחבה על שיתוף הפעולה המצוין בין ישראל לבין הרפובליקה של אזרבייג'ן, שבא לידי ביטוי במיוחד במלחמה בנגורנו קרבאך. הנשק שישראל מכרה לאזרבייג'ן, ובעיקר המל"טים התוקפים (הארופ והרמס) והטילים, הכריעו את המלחמה. לא פלא שברחובות באקו רואים בחודשים האחרונים דגלי ישראל ומדינת ישראל היא לא פחות מנערצת.
5 צפייה בגלריה
תמונות השנה בעולם של AFP ירי ארמני ב מלחמה ב נגורנו קרבאך מול אזרבייג'ן
תמונות השנה בעולם של AFP ירי ארמני ב מלחמה ב נגורנו קרבאך מול אזרבייג'ן
הנשק הישראלי הכריע. חייל ארמני במלחמה בנגורנו קרבאך נגד אזרבייג'ן
(צילום: AFP)
השיא היה לפני כשבועיים כאשר ישראל הביאה לאזרבייג'ן משלחת הומניטארית מיוחדת של רופאי עיניים, נוירולוג ואנשי צוות רפואי. הרופאים טיפלו ביותר מ-150 חיילי צבא אזרבייג'ן שנפצעו במלחמה בנגורנו קרבאך והצליחו להחזיר את מאור העיניים לחלקם ולאחרים שיחזרו את הפנים באמצעות פרוטזות. כך למשל החייל אריף גדז'ייב, בשנות ה-20 המוקדמות לחייו, נפצע מפגיעת פגז ואיבד כמעט כליל את הראייה כשהוא מסוגל להבדיל רק בין אור לחושך. בזכות הרופאים הישראלים גדז'ייב חזר לקרוא.
המבצע הישראלי זכה לתהודה רחבה בתקשורת האזרית וגם בקרב מיליוני האזרים באיראן. תחנת הטלוויזיה של אובאלי העלתה לשידור כ-40 אזרים מטהרן ששיבחו את ישראל במילים חמות כגון "אתם החברים שלנו", "איראן היא האויבת שלנו" ו"ישראל היא האחות שלנו".
יועצו המדיני של נשיא אזרבייג'ן היקמת חג'ייב הודה על הסיוע הישראלי: "זהו פשוט סיפור נפלא. אנחנו אסירי תודה לצוות הרפואי הישראלי ולשגרירות הישראלית שהעניקו סיוע רפואי לחיילים ולקצינים הפצועים. זהו גם סימן לידידות בין מדינותינו. כל המציל נפש אחת, מציל את העולם".
5 צפייה בגלריה
פצוע מלחמה
פצוע מלחמה
רופא מהמשלחת הישראלית מטפל בפצוע באזרבייג'ן
האם אנו קרובים להפיכה באיראן? "זה מצב מאוד מורכב. לאיראן יש בעיות מורכבות. המחסור באופוזיציה מחזיק את האייתולות בשלטון, זאת הבעיה המרכזית. האופוזיציה המרכזית לאיראנים צריכה להתאחד ולהבין שלכולם יש זכויות ולצערנו האופוזיציה הפרסית חושבת שאם אזרים וכורדים מקבלים זכויות המדינה תתפצל, ולכן לא מוכנים להתאחד עם מיעוטים אתניים. בלי איחוד יהיה מאוד קשה".
האם הסנקציות האמריקניות הצליחו? "אני חושב שאין להסיר את הסנקציות בקרוב וגם כאשר יסירו יש להסיר חלקית, כי איראן על הברכיים. איראן צריכה להיכנע, להפסיק לתמוך בטרור, לוותר על תוכנית הגרעין המסוכנת, תוכנית הטילים. איראן צריכה לוותר על הרבה דברים ואם ביידן ילחץ עליהם הם יעשו את זה. מבחינה פנימית הם במצב קשה מאוד. אבל הם לעולם לא יזנחו את השאיפה שלהם לנשק גרעיני ולא משנה לאיזה הסכם יגיעו איתם, הם ירמו. במובן מסוים, אני חושב שלא יהיה שינוי אמיתי כל עוד האייתולות בשלטון. צריך להמשיך בסנקציות כי זה הפתרון הכי טוב בינתיים אבל השאיפה צריכה להיות שיקום ממשל חדש".
מה לגבי אופציה צבאית ישראלית או אמריקנית? "אני לא בעד או נגד תקיפה צבאית ישראלית או אחרת, את זה אשאיר למדינות האלה. דבר אחד אני יודע בוודאות, שאם תהיה התקפה נגד הממשלה האיראנית אין סיבה שהאנשים יתאחדו מאחורי הממשלה. זאת עוד תפיסה שגויה של המערב".
אובאלי לא ביקר מעולם בישראל והוא מקווה שמיד אחרי הקורונה יגיע בפעם הראשונה.