הרשעתו של אדלאו איילין ב-2018

בית המשפט העליון ידון בערעור של אדלאו איילין, שהורשע ברצח אשתו סלמלק טסרה, ומבקש לשנות את הרשעתו כך שעונשו יוקל. לקראת הדיון שייערך מחר (ד') בתם של השניים מבקשת שלא להקל על אביה הרוצח ופנתה לשופטים במכתב שהגיע לידי ynet: "אני מצולקת נפשית. הוא רצח לי אותה מול העיניים באכזריות בלי טיפה של אנושיות, תתחשבו בי ובמשפחה שלי, הסבל לא מניח לנו תתנו לו את מה שמגיע לו. המחשבות הבלתי פוסקות על הסיכוי שאולי יקלו עליו רודפות אותי ולא נותנות לי מנוחה, זה מחזיר אותי אחורה לאותו יום נורא שוב ושוב".
המקרה אירע בשנת 2015, אז רצח איילין, תושב נתניה, את אשתו בביתם ברחוב מוצקין. בכתב האישום תואר כיצד במהלך ויכוח עם זוגתו סביב רצונה להתגרש, גרר איילין את טסרה למטבח, כרך את ידו סביב צווארה ודקר אותה בסכין שוב ושוב לעיני בתם, אז רק בת 17. במרץ 2019 גזר עליו בית המשפט המחוזי בלוד עונש מאסר עולם.
סנגורו של הרוצח מהסנגוריה הציבורית, עו"ד טל ענר, שבינתיים קודם לשופט וכבר לא מייצג את איילין, כתב בערעור כי אמנם הרוצח הורשע ברצח בכוונה תחילה, שחייב בעבר עונש מאסר עולם חובה, אלא שבטרם הפך פסק הדין לפסק דין חלוט - נכנסה לתוקף "הרפורמה לעבירות המתה" - ששינתה את מדרג עבירות הרצח.
1 צפייה בגלריה
הבת מבקשת לא להקל בעונש אביה, שרצח את אמה לעיניה. אדלאו איילין וסלמלק טסרה
הבת מבקשת לא להקל בעונש אביה, שרצח את אמה לעיניה. אדלאו איילין וסלמלק טסרה
הבת מבקשת לא להקל בעונש אביה, שרצח את אמה לעיניה. אדלאו איילין וסלמלק טסרה
(צילום: שאול גולן)
הרפורמה בעצם חילקה את סוגי עבירת הרצח לשניים. רצח רגיל - "בסיסי" - שאינו מחייב את השופטים לגזור על הנאשם מאסר עולם, ורצח בנסיבות מחמירות שמחייב גזירת מאסר עולם אוטומטית. סנגורו של הנאשם טען כי יש להרשיעו בעבירת הרצח הבסיסית, ולא רצח בנסיבות מחמירות, או לחליפין ברצח באחריות מופחתת - כך שניתן יהיה לגזור על הנאשם עונש קל יותר ממאסר עולם במידה ויתקבל הערעור.
בתה של המנוחה ושל הרוצח, אז נערה בת 17, הייתה עדה למעשה הנורא. כעת היא מבקשת שלא לקבל את ערעור אביה. "מאז המקרה הנורא שקרה לנו המשפחה מרוסקת. אמנם זה קרה לפני חמש שנים, אך האבידה מלווה אותנו עד היום", כתבה לשופטים.
היא ממשיכה: "העצב והאובדן משפיע מאוד על המשפחה שלי - על סבתא שלי במיוחד - היא ממשיכה יום יום לתחזק את הבית ולטפל בכולנו בכוחות עצמה ובמיוחד באחיותיי הקטנות שהטיפול בהן הוא מאוד קשה פיזית ונפשית. לגדל תינוקות לבד ולהתמודד עם המצב הקשה במקביל זה משהו שאי-אפשר להתרגל אליו".
הבת משתפת במכתב את התחושות המלוות אותה מאז אותו יום: "זה לא יוצא לי מהראש, אין יום שעובר ואני לא חושבת על האסון, לקחו לי את אמא שלי. היא הייתה עמוד התווך שלי. לקחו לי אותה בדרך הכי נוראית שאפשר. מאז אני מצולקת נפשית וסוחבת איתי את זה יום-יום, אמא שלי לא הייתה איתי ברגעים הכי משמעותיים שהיו לי בחיים, כשסיימתי לימודים, כשהתגייסתי לצבא, כשהשתחררתי ממנו".
"לא רק שאיבדתי את אמא שלי - בגללו איבדתי גם את כל מה שהכרתי ואהבתי - עברנו לדירה בעיר חדשה שאני לא מכירה, החברים והסביבה שלי שהכרתי וגדלתי בה, המהפך להיות אמא בגיל 17 לשני תינוקות כי אף אחד אחר לא ידע איך לטפל באחיותיי. הבן אדם הזה הרס לי, לאחיות שלי ולמשפחה שלי את החיים. האחיות שלי שגם הן גדלות בלי אמא שתהיה איתן ברגעים המשמעותיים בחיים שלהן".
עוד היא מפרטת במכתב על התמודדות סביבתה עם האירוע, שכן עבור המשפחה היה זה מקרה שני. אחות המנוחה נרצחה אף היא על ידי בן זוגה ב-2010. "המשפחה מנסה בכל כוחותיה האחרונים להמשיך להתקדם ולהסתכל קדימה עם כל הקושי אך הסיפור חוזר כל פעם מחדש, עד שחשבנו שסיימנו עם זה והכל מאחורינו, הנה אנחנו שוב פעם כאן. עכשיו אני צריכה לראות את הבן אדם הזה שצילק אותי לכל החיים שוב", היא כותבת על דיון הערעור שעתיד להתקיים בעליון.
עו"ד תמי קלנברג-לוי, שמייצגת את משפחתה של סלמלק טסרה, מטעם תכנית סנ"ה של הסיוע המשפטי במשרד המשפטים אמרה: "משפחת המנוחה, ובעיקר שלוש בנותיה שהיו עדות לרצח, מתקשות להבין איך ניתן לטעון שהרצח של אמם לנגד עיניהן, הינו רצח אשר לא יזכה בסוף הדרך את המערער במאסר עולם. בעוד הן מתקשות לשקם את חייהן, המערער מבקש לנצל את המעבר בין החוקים לטובתו כדי לצמצם את עונשו. אנו נעשה כל שניתן על מנת שבית המשפט העליון ישמע את קולה של הבת על הנזק העצום שנגרם למשפחה, כפי שעולה מהמכתב שכתבה לשופטים".
עו"ד עופר אשכנזי שמייצג כיום את איילין מטעם הסניגוריה הציבורית: "התיק התנהל לפני התיקון לחוק העונשין והנאשם הורשע ברצח אשתו. לטענתנו, לא התקיימו הנסיבות המחמירות שנדרשות לפי התיקון ולכן אנו סבורים כי יש לתקן את הכרעת הדין, ולגזור את דינו מחדש".